A fost publicat Ghidul pentru prevenirea abandonului şcolar

0
263
 A fost publicat Ghidul pentru implementare adresat şcolilor incluse în Programul Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar PNRAS.  Acesta se adresează celor 1.409 de unități de învățământ care au încheiat contracte de finanțare în cadrul Schemei de granturi PNRAS, runda 1, documentul venind în sprijinul școlilor pentru a putea implementa proiectele cu care au aplicat pentru a reduce abandonul școlar, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației. Școlile care au semnat contractele pot primi granturi de cel mult 200.000 de euro.

Conform comunicatului, “Ghidul include informații cu privire la managementul proiectelor pentru respectarea indicatorilor, asigurarea vizibilității, raportări, flux de activități, sustenabilitate, acte adiționale. De asemenea, oferă informații și clarificări privind aspectele financiare, juridice, derularea achizițiilor publice și alte elemente necesare pentru o implementare optimă”. Astfel, unitatea de învățământ, care are un proiect sub 100.000 euro, trebuie să aibă o secțiune dedicată în site-ul web al unității de învățământ sau al autorității locale, sau postări dedicate pe conturile de social-media sau afișare la avizierul școlii sau al autorității locale sau broșuri, pliante. Unitatea de învățământ care are un proiect peste 100.000 euro trebuie să îndeplinească următoarele cerințe minime: două comunicate de presă către mass media generalistă și/ sau presa regională/ locală, conform Manualului de Identitate Vizuală al PNRR, alte activități de vizibilitate (secțiune dedicată website unitate școlară, postări cont social media, afișare avizier, broșuri etc.) . Școlile pot și externaliza contractele și încheia cu terți, acolo unde nu au capacitatea necesară pentru a dezvolta activitățile în cauză.

Monitorizarea și evaluarea

Monitorizarea şi evaluarea se pot realiza intern, de către echipa de proiect; extern, de către ISJ și ME (de ex. Beneficiarul va fi monitorizat, prin vizite la fața locului, de către personalul ISJ/OIME sau alte instituții abilitate)

Monitorizarea are 3 dimensiuni: financiară: cu scopul de a măsura gradul de utilizare a bugetelor proiectelor; tehnică: cu scopul de a măsura outputurile și rezultatele atinse în comparație cu cele propuse de proces: cu scopul de a măsura nivelul de implementare a activităților și etapelor din proiect în comparație cu planificarea aprobată”, se arată în document. În cadrul PNRAS sunt eligibile toate unitățile de învățământ cu risc ridicat și mediu de abandon școlar. Programele trebuie să se implementeze timp de 3 ani cu aceste sume și presupun derularea de activități remediale, investiții în formarea profesorilor, programe de tip masă caldă, de after-school-uri etc. Din cele 2.500 de școli care au fost incluse în programul pentru reducerea abandonul școlar, în prima rundă au fost semnate 1.409 contracte de finanțare cu unitățile de învățământ ale căror proiecte au fost admise. Pentru acestea suma totală contractată a fost de 962,032,795.32 lei (fără TVA), potrivit ministerului. Contractele ar fi trebuit să fie semnate în toată țara până pe 5 septembrie , când au început cursurile acestui an școlar, dar directorii școlilor acceptate în program au semnalat întârzieri din partea inspectorilor școlari,  conform EduPedu.ro.