Profesori şi elevi de la „Charles Laugier”, participnaţi într-un proiect european pe tema migraţiei

0
85

În această lună, trei cadre didactice şi doi elevi de la Liceul „Charles Laugier” din Craiova au participat la o reuniune, în cadrul unui proiect european , din care instituţia face parte, tema fiind migraţia în Europa. A fost o experienţă benefică pentru copii şi profesori, una care îşi va arăta rezultatele în foarte scurt timp.

În perioada 16 – 20 octombrie, Instituto „Santa Caterina da Siena – Amendola” (Italia) a fost gazda unui grup de 18 profesori şi 19 elevi din şase ţări europene, în cadrul Programului Erasmus+, intitulat „Unisons non coeurs sans frontieres”. La această reuniune au fost prezenţi prof.  Sorin Bîrsan, Florian Ionescu şi Emilia Marin, care i-au însoţit pe elevii Gabriela Ionescu şi  Alexandra Şerban, cu toţii de la Liceul „Charles Laugier” din Craiova. Proiectul are ca perioadă de implementare intervalul 2016 – 2019, în cadrul acestuia participând profesori şi tineri din Franţa, Italia, Anglia, Germania, Polonia, Portugalia şi România, reprezentanţii discutând pe studiul migraţiei în Europa, modul în care sistemele de învăţământ şi economice din aceste state sunt pregătite să integreze tineri veniţi atât din Asia sau Africa, dar şi din ţări mai sărace din Europa. Italia a fost gazda primei mobilităţi de învăţare, fiind şi poarta de intrare a celor mai mulţi migranţi înregistraţi de autorităţile europene. Şcoala gazdă se găseşte , din punct de vedere geografic, într-o zonă cu prezenţă migratorie masivă. Pe parcursul celor cinci zile, au avut loc dezbateri privind fenomenul, la care au participat reprezentanţi ai autorităţilor locale, fiind organizată şi o întâlnire , în sala de conferinţe a Muzeului Arheologic din Pestum, cu un grup de migranţi sosiţi din Senegal, Mali, Coasta de Fildeş şi benin, care îşi găsiseră adăpost la o fermă din apropiere.

Impresii deosebite ale participanţilor

Un moment important  l-a constituit seminarul „Immigration: le regard sociologique sur les peuples en mouvement dans le monde contemporain”, pe tema refugiaţilor, moderatori fiind profesorii universitari  Emiliana Mangone şi Erminio Fonzo. „Această temă a proiectului a fost aleasă pentru că în 2016 Europa a fost locul în care sute de mii de persoane venite de pe alte continente şi-au căutat un trai mai bun. Partenerii sunt şcoli din diverse ţări europene, atât gazde cât şi furnizoare de migraţie. Stagiul de formare ne-a permis să descoperim modul în care colegii noştri tratează în şcoală această problemă, conştienţi fiind că la,  un moment dat, şi societatea românească se va găsi în faţa unei astfel de provocări. A fost o experienţă deosebită”, a precizat prof. Sorin Bîrsan, coordonator al proiectului. La rândul său,  Gabriela Ionescu, elevă în clasa a XI-a, a menţionat: „Pentru mine , a fost , din multe privinţe o vizită de neuitat. A fost prima mea ieşire din România, prima dată când a trebuit să vorbesc în franceză sau engleză atât la şcoală, cât şi în familia la care am stat, unde m-am simţit extraordinar. Perioada aceasta de formare m-a ajutat să văd cu alţi ochi faptul că aş putea avea colegi africani sau asiatici, şi le mulţumesc şi profesorilor mei pentru aceste clipe trăite”.