Pe nedrept, de multe ori, şcolile din mediul rural sunt desconsiderate. Se tot vorbeşte, în ultimii ani, că învăţământul de la sate nu se ridică la performanţele şcolilor de la oraş, iar notele din catalog nu ar reflecta realitatea. Şcoala din Ostroveni vine să contrazică toate aceste teorii. Copii pasionaţi de matematică sau fizică, de istorie sau limba română, profesori dedicaţi care, în ciuda faptului că fac naveta de la zeci de kilometri, rămân peste program, pentru ore de pregătire suplimentară. Rezultatele nu au întârziat să apară şi în palmaresul şcolii s-au adunat destul de multe medalii şi premii, iar competiţia este acel element care îi mobilizează pe elevi.
La Şcoala Generală din Ostroveni învaţă 184 de elevi, care sunt grupaţi în nouă clase, cinci pentru învăţământul primar şi patru gimnaziale. Cum spaţiile pentru studiu sunt suficiente şi există şi cadre didactice, se învaţă numai într-un singur schimb. Clopoţelul sună la ora 8.00 dimineaţa, pentru intrarea la clase, iar ultimul curs se încheie la ora 14.00, când microbuzul şcolar îi aşteaptă pe cei care locuiesc la o distanţă mai mare. În interior, şcoala este îngrijită, holurile sunt decorate cu diferite proiecte realizate de elevi, iar clasele sunt călduroase şi pline de lumină. Ieri, toţi elevii şi profesorii intraseră în febra săptămânii dedicate programului „Şcoala Altfel” şi activităţile erau în toi. La etaj, în sala de clasă a celor dintr-a VI-a, mai multe grupe de elevi lucrau împreună la proiectul „Stone Story”, pe care Şcoala din Ostroveni l-a iniţiat şi îl coordonează.
„Mâine (n.r. – astăzi) este expoziţia finală, cu lucrările care vor fi selectate de juriu. Acum, echipa şcolii noastre definitivează proiectele cu care vor intra în concurs. Suntem la prima ediţie şi ne dorim foarte mult să fie un demers reuşit, care să bucure pe toată lumea”, ne-a mărturisit Ramona Mirea, profesor de istorie şi unul dintre cei doi coordonatori ai proiectului, alături de profesorul de limba română, Camelia Ilie.
Elevi din 13 judeţe şi-au trimis creaţiile la Şcoala din Ostroveni
Proiectul „Stone Story” este unul foarte frumos şi extrem de interesant. Plecându-se de la ideea promovării patrimoniului cultural local, elevii sunt încurajaţi să creeze pe două paliere – creaţie plastică şi creaţie literară, existând şi o a treia secţiune, cea dedicată profesorilor – educaţia non-formală. Proiectul a fost deschis pentru toţi elevii din ţară, care au avut posibilitatea să se înscrie în concurs cu poezii sau texte în proză, pe care le-au transmis online, sau cu desene şi grafică, care au fost expediate prin poştă. A fost o surpriză uriaşă şi pentru organizatori să vadă că s-au primit lucrări din 13 judeţe, unele aflate la capătul celălalt al ţării, cum ar fi Maramureş, Cluj, Bihor, Neamţ, Iaşi, Botoşani, dar şi mai de aproape – din Hunedoara, Vâlcea, Dâmboviţa, Olt, Gorj.
„Nu ne aşteptam ca proiectul nostru să trezească un interes aşa de mare în rândul şcolilor din ţară, chiar de la prima ediţie. Am primit în poştă şi pe internet, peste 100 de creaţii ale elevilor, care vor fi transmise juriului concursului. Bucuria noastră este mare pentru că vedem că elevii îşi dau interesul pentru astfel de activităţi”, a spus profesorul Camelia Ilie. Din juriu fac parte, directorul şcolii – prof. Viorica Pîrvu, prof. Nică Ion şi prof. Teodora Bogheanu, absolventă a Liceului de Arte „Marin Sorescu” din Craiova. Cele mai bune lucrări vor fi incluse într-o revistă, care va fi editată special în cadrul acestui proiect.
Cei mai buni ţintesc spre colegiile de top din Craiova
Echipa şcolii din Ostroveni are emoţii mari, pe lângă calitatea de gazdă a concursului existând şi dorinţa de a se remarca, desigur, cu cât mai multe lucrări selectate. Pasionat de desen, Cristian Mitrache, elev în clasa a VIII-a, contura, pe o foaie de hârtie, chipul marelui sculptor Constantin Brâncuşi, despre care se spune, în comunitatea locală, că ar fi lăsat câteva lucrări chiar la Ostroveni. „Am început să creionez acest portret al lui Constantin Brâncuşi, pornind de la ochi. Aproape că l-am terminat, dar vreau să-l mai retuşez pe unele locuri, ca să fie cât mai aproape de imaginile pe care le-am văzut cu acesta. Când termina clasa a VIII-a, în această vară, vreau să urmez Liceul de Arte din Craiova, deoarece desenul este singurul lucru care mă pasionează dintre toate materiile”, a mărturisit elevul.
La aceeaşi masă de creaţie, se afla Marinela Turnagiu, care participă în concurs cu un desen reprezentând o biserică scufundată a localităţii. Deşi desenează cu multă plăcere, iar lucrările ei arată ca mici tablouri de grafică, nu este decisă să îmbrăţişeze arta, fiind atrasă mai degrabă spre un profil sportiv, astfel că prima opţiune a sa va fi atletismul, la Liceul „Petrache Trişcu” din Craiova. Partea de creaţie literară este reprezentată de trei eleve, care, de la bun început, au mărturisit că sunt îndrăgostite de literatură. Ana-Maria Ţene scrie poezie şi, în general, învaţă foarte bine. Ştie cu precizie spre ce se îndreaptă: Liceul Militar „Tudor Vladimirescu” din Craiova. A reuşit să treacă probele eliminatori, examenul psihologic şi testele sportive, iar acum se pregăteşte pentru examenul scris. „Îmi place disciplina şi uniforma pe care o poartă elevii de acolo şi îmi doresc foarte mult să învăţ la acel liceu”, a spus Ana-Maria, convinsă că îşi va îndeplini acest vis. Corina Gaftone este şi ea eleva în clasa a VIII-a şi se pregăteşte pentru un profil filologic, iar colega sa, Anca Roşca, îşi doreşte să devină educatoare, îndrăgind foarte mult copiii.
Mădălin Vaicăr, elevul cu care şcoala se mândreşte
Îndrumaţi de profesorii lor, elevii de la Ostroveni participă aproape la toate concursurile şi olimpiadele şcolare, la diverse materii. La Olimpiada de Chimie, s-a calificat pentru faza judeţeană, Cristian Stoica, elev la clasa a VIII-a. La Istorie, elevii au mers la Concursul „Şcoala cu ceas”, desfăşurat la Râmnicu-Vâlcea, şi au obţinut două menţiuni. Unul dintre cei mai apreciaţi elevi, pe bună dreptate, este Mădălin Vaicăr, de la clasa a VII-a. Ultimele sale performanţe sunt calificările din acest an la două olimpiade, dintre cele mai dificile – cea de Matematică şi cea de Fizică. „Este unul dintre elevii cu care ne mândrim, un adevărat exemplu pentru colegii lui, dar şi pentru alte şcoli din judeţ. Are o inteligenţă aparte şi munceşte foarte mult pentru performanţele pe care le obţine. Când mergem la concursuri, şcoala noastră se bazează pe el”, a vorbit despre acesta, în cuvinte frumoase, Viorica Pîrvu, care este profesorul său de matematică.
Mădălin îşi doreşte să ajungă la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova, iar matematica şi fizica sunt marile lui pasiuni. Îşi petrece trei ore pe zi, rezolvând probleme dintre cele mai dificile. „Lucrez mult şi la şcoală, dar şi acasă. Când mă plictisesc, îmi iau culegerile de matematică şi încep să rezolv la exerciţii şi probleme. Cel mai mult îmi place geometria, pentru că, de fiecare dată, sunt mai multe soluţii de rezolvare, iar mie îmi place să le descopăr. Nu ştiu când trece timpul, pot să mă concentrez pe probleme câteva ore. Deschid geamul, ca să fie zgomot de afară, pentru că aşa reuşesc cel mai bine să mă organizez”, ne-a mai spus Mădălin. Acasă, deţine un număr impresionat de diplome, peste 70, toate adunate în decursul anilor. Cele mai valoroase sunt medaliile – şapte la număr – care le-a obţinut în competiţii foarte dificile, cu concurenţi bine pregătiţi. Acest număr este egalat doar de cel al culegerilor de matematică şi fizică pe care le-a adunat în bibliotecă până acum: peste 25.
Profesori dedicaţi şi părinţi grijulii
Performanţele deosebite ale elevilor de la Ostroveni se datorează, în bună parte, şi cadrelor didactice care merg dincolo de structura strictă a programei şcolare, încurajându-i să participe la cât mai multe concursuri şi olimpiade şcolare, chiar dacă acest lucru înseamnă o muncă în plus şi pentru aceştia. De multe ori, profesorii, indiferent că unii fac naveta, aleg să mai rămână câteva ore pe zi în şcoală pentru a-i ajuta pe elevi. „Elevii care se remarcă la noi, la şcoală, sunt la fel de buni şi atunci când merg la marile licee sau colegii din oraş. Sunt şi susţinuţi de părinţi, dar au aproape şi profesorii care, de fiecare dată, îi îndrumă spre un nivel şi mai ridicat al performanţei. Nu ne-am dorit niciodată, şi i-am încurajat şi pe ei, să evite să devină nişte sclavi ai diplomelor, ci să participe pentru a-şi verifica nivelul şi pentru a face cunoştinţă cu viitori lor colegi. Avem un colectiv excepţional de profesori şi mă mândresc cu colegii mei”, a mărturisit directorul şcolii, Viorica Pîrvu.
Performanţe şi multă implicare se întâlnesc şi la învăţământul primar. Sub coordonarea profesorului de învăţământ primar, Floriana Oprişor, în săptămâna „Şcoala Altfel”, elevii participă la nu mai puţin de trei concursuri şcolare, „Micii exploratori”, „Comunicare.ortografie.ro” şi „Fii inteligent!”.
LAURA MOŢÎRLICHE şi RADU ILICEANU