2012 – an critic pentru Cerul Unic European

0
302

După mai bine de un deceniu de când a fost introdus (1994) şi la patru ani de la adoptarea noului pachet legislativ, iniţiativa Cerul Unic European (Single European Sky) nu se ridică deloc la înălţimea aşteptărilor. Aşa cum era de aşteptat, Statele Membre vor rata termenul-limită din decembrie 2012 pentru finalizarea punerii în aplicare a blocurilor aerospaţiale funcţionale (FAB). 

Grupul PPE îşi exprimă satisfacţia pentru faptul că una dintre propunerile Comisiei planificată pentru primăvara lui 2013 se referă exact la acestea. Celelalte propuneri pe care Comisia urmează să le lanseze se vor referi la ţintele de performanţă pentru creşterea capacităţii spaţiului aerian european şi pentru scăderea costurilor, conferirea de puteri sporite coordonatorului central de reţea şi reformarea prestării de servicii de navigaţie aeriană. Propuneri similare, bazate pe amendamente depuse de raportorul PPE, europarlamentarul Marian Jean Marinescu, au fost deja votate în Comisa Transporturi a Parlamentului European şi confirmate prin votul din Plenara din această săptămână.

Spaţiul aerian este împărţit în mai mult de 650 de sectoare

Spaţiul aerian al UE este divizat în 27 de sisteme naţionale de control al traficului, care oferă servicii pentru aproximativ 60 de centre de trafic aerian, iar spaţiul aerian este împărţit în mai mult de 650 de sectoare. „Pentru Europa, Cerul Unic European este prea important pentru a fi lăsat să eşueze”, a spus Marian Jean Marinescu. Spaţiul aerian este structurat pe criteriul graniţelor naţionale. Din acest motiv, un zbor cu avionul nu poate fi efectuat, de cele mai multe ori, pe ruta directă. În medie, în Europa, din cauza acestei fragmentări, un avion zboară cu 45 km mai mult decât este strict necesar, determinând, astfel, rute mai lungi, consum mai mare de combustibil şi emisii sporite de CO2. Aceste deficienţe conduc la costuri suplimentare de aproximativ 5 miliarde de euro pe an, pe care le suportă, de fapt, întreprinderile şi pasagerii. Spre exemplu, numai costul controlului traficului aerian reprezintă între 6 şi 12% din preţul unui bilet de avion.

Marinescu: „Este nevoie de reglementări noi”

Blocurile aerospaţiale funcţionale (FAB) permit gestionarea în comun a mai multor spaţii aeriene naţionale, având drept scop eficientizarea rutelor şi utilizarea mai bună a resurselor umane şi tehnice existente. Dintre cele 9 FAB-uri care ar trebui să devină complet operaţionale în decembrie anul acesta, avem doar şapte, şi acelea mai mult pe hârtie decât în realitate. Chiar şi cele mai performante dintre ele (Danemarca – Suedia şi Marea Britanie – Irlanda) nu îndeplinesc toate criteriile necesare. «Nu vom realiza mare lucru fără a avea o poziţie mai fermă la adresa statelor membre care nu pun în aplicare reglementările existente. Este nevoie de reglementări noi, bazate pe principiul de „top-down”», a spus Marinescu. 2012 este un an critic pentru Cerul Unic European, deoarece 4 decembrie 2012 este termenul-limită pentru cele 9 FAB-uri şi pentru cele patru ţinte de performanţă.