Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: „Pasagerii europeni plătesc 8 miliarde de euro pe an taxă de survol”

0
312

marinescuEuroparlamentarul Marian Jean Marinescu, vicepreşedinte al Grupului PPE,  şi raportor al Propunerii de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, susţine că în demersul său şi-a îndreptat atenţia mai ales către pasagerii curselor aeriene din interiorul Uniunii Europene şi asta pentru că majoritatea actorilor implicaţi nu o fac, în contextul în care pasagerii sunt principalii actori din industria aviaţiei europene. Marinescu doreşte ca prin acest regulament situaţiile în care pasagerii sunt blocaţi pe aeroporturi, din diverse motive, să fie reglementate. Dronele sau sisteme de aeronave pilotate de la distanţă sunt de asemenea un subiect sensibil. Şi acestea vor fi certificate la nivel european.

          Europarlamentarul Marian Jean Marinescu susţine că din toate discuţiile pe care le-a avut cu reprezentanţii industriei de aviaţie, pasagerii nu s-au regăsit în atenţia acestora. ”Pasagerii nu sunt menţionaţi, sunt chiar uimit, deşi eu cred că pasagerii sunt actorii cei mai importanţi. Până la urmă ei plătesc întreaga industrie prin preţurile pe bilete. Pasagerii europeni plătesc 8 miliarde de euro pe an taxă de survol; dacă pasagerii nu mai există, industria are mari probleme deoarece dispare obiectul muncii . De aceea doresc să se asigure continuitatea serviciilor. Acest regulament instituie regulile, standardele şi cerinţele pentru toate instituţiile şi pentru tot personalul care lucrează în această industrie pentru siguranţa pasagerilor. Pornind de la avioane, de la proiectare şi fabricare i până la controlul de trafic, aeroporturi şi echipamente, absolut tot ceea ce este implicat în această industrie este vizat de acest regulament. Acest regulament este important deoarece se referă la siguranţa aviaţiei, dar şi la industria care asigură mobilitate, conectivitate, atât în interiorul UE, dar şi în exterior.”, a subliniat deputatul european. aviatie

„Cea mai logică abordare naţională este ca statul să aibă o poziţie”

                Vicepreşedintele PPE mai spune că principala problemă în adoptarea unui astfel de regulament nu va fi între armonizarea intereselor actorilor implicaţi în industrie, ci între neînţelegerile dintre statele membre şi dorinţa unui cadru comun. Marian Jean Marinescu este primul român, raportor pe un astfel de regulament. Cu toate acestea, România nu manifestă un foarte mare interes, comparativ cu celelalte state, care zilnic, trimit amendamente. ”Cea mai mare problemă vor fi disensiunile între autorităţile naţionale şi dorinţa de a construi ceva european, comun. Aici mai sunt încă divergenţe, dar sper să le depăşim şi să ajungem să avem un text care să fie în favoarea pasagerului, dar şi a tuturor celorlalţi actori. Ce s-a întâmplat în Ucraina ar trebui să ne pună pe gânduri. Situaţia din Ucraina a fost una foarte gravă doarece nu trebuia să fie acordat dreptul de a zbura deasupra unei zone de conflict; consider că viaţa pasagerului se află înaintea suveranităţii… Am aflat poziţia autorităţilor din România, la finele săpătmânii trecute, însă sper ca cele ce s-au discutat  vor fi discutate şi în Consiliul UE. Cea mai logică abordare naţională este ca statul să aibă o poziţie ca apoi să fie discutată în Consiliu sau în Parlament, să fie dezbătută. Depinde mult de cine negociază aceste regulamente, deoarece astfel anumite regulamente vor fi implementate sau nu…”, a conchis Marian-Jean Marinescu, vicepreşedinte al Grupului PPE în Parlamentul European.

„Certificarea trebuie făcută în funcţie de tipul de dronă

         Marinescu a vorbit şi despre drone. Prin acest regulament se doreşte un control şi asupra acestor drone sau a sistemelor de aeronave pilotate de la distanţă. Şi acestea urmează să fie certificate şi înregistrate la nivel european, conform noii propuneri de regulament privind normele comune în domeniul aviaţiei civile. Europarlamentarul liberal vorbeşte de un echilibru, între afaceri şi libertatea cetăţeanului. Între securitate, siguranţă…şi respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti. ”Ceea ce am propus este înregistrarea oricărei drone care cântăreşte peste 250 de grame. Dacă apar drone şi mai mici, o să fac o anexă şi o precizez şi acest aspect. Înregistrarea înseamnă certificarea, marcarea şi identificarea respectivei drone, astfel încât să putem să gestionăm acest domeniu. Certificarea trebuie făcută în funcţie de tipul de dronă, tipul de operaţie şi aria în care se desfăşoară operaţia respectivei drone. Una este să zboare într-un oraş aglomerat şi alta înseamnă să zboare deasupra unei câmpii. Exista până acum o prevedere în acest regulament de certificare a dronelor, însă numai a celor de peste 150 de kg. E de urmărit pe de o parte, dezvoltarea economică, dar în acelaşi timp dronele vor constitui o mare provocare pentru viitor”, a declarat deputatul european.drone

Normal că există şi nişte sancţiuni…”

          Europarlamentraul liberal trage un semnal de alarmă şi vizavi de incidentele cu drone. În funcţie de tipul de operaţiune şi de tipul de maşină trebuie să existe norme de certificare pentru orice dronă. „Tot prin aceste norme de certificare se vor introduce şi condiţiile prin care unele drone, în funcţie de operaţiunea pe care trebuie să o execute, trebuie să aibă sisteme de evitare a coliziunii, sisteme de restricţie bazate pe navigaţie prin satelit astfel încât să nu poată intra pe un aeroport sau în zona sa. Acestea sunt principalele reglementări pe care le-am propus. Normal că există şi nişte sancţiuni ce urmează a fi instituite în cazul nerespectării prevederilor regulamentului ce urmează a fi adoptat. În sensul că fiecare stat membru trebuie să introducă sancţiunile în cazul în care se întâmplă ceva care nu este permis. Acest regulament se ocupă numai de partea certificare, iar după aceea fiecare stat decide în conformitate cu sistemul său juridic aceste sancţiuni…”, a subliniat Marian Jean Marinescu.

Deputatul european Marian Jean Marinescu a participat miercuri 19 iulie, în Austria la o discuţie interesantă despre aviaţie şi transport aerian. Vineri, 22 iulie 2016, europarlamentarul a luat parte la o dezbatere organizată de către Biroul de Informare al Parlamentului European în România, intitulată, Un transport aerian sigur, fiabil şi ecologic la nivelul Uniunii Europene, prin adoptarea de norme comune în domeniul aviaţiei civile“.  Ambele evenimentel au adus în dezbatere Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei. La Bucureşti, alături de deputatul european a mai luat parte Liviu Ionuţ Moşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor; Fănică Cârnu, director general adjunct la ROMATSA; Răzvan Ionescu – Direcţia Transport Aerian din Ministerul Transporturilor şi Dorin Ivaşcu- Asociaţia Română a Operatorilor Privaţi în Aviaţie.