Proiect în beneficiul copiilor cu dizabilităţi din Dolj, lansat la Craiova

0
71

Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj a lansat, ieri, la Craiova, proiectul „Creşterea capacităţii autorităţilor publice locale din România în vederea sprijinirii copiilor cu dizabilităţi în cadrul propriilor familii”. Şansele de recuperare a 1.300 de copii cu handicap din judeţul Dolj cresc odată cu înfiinţarea unei echipe mobile, care se va alătura celei deja existente în subordinea DGASPC Dolj şi va asigura recuperarea acestora la domiciliu.

Potrivit statisticilor, la nivelul judeţului Dolj sunt 2.500 de copii cu dizabilităţi, dintre care 1.500 locuiesc în afara Craiovei, iar 1.300 nu au în localităţile de domiciliu un centru de recuperare în care să beneficieze de asistenţă specializată. Pentru a veni în sprijinul acestora, DGASPC Dolj a format deja o echipă mobilă care a reuşit să acopere o parte din cazuri. Implementarea proiectului de înfiinţare a unei noi echipe mobile va dubla volumul activităţii la nivelul instituţiei, pe această componentă, şi va include în program de două ori mai mulţi copii cu handicap din judeţ.

Trei centre de recuperare în Craiova şi unul în Băileşti

„În Dolj exista deja un serviciu de echipă mobilă, înfiinţat de noi din fonduri PHARE, care la ora actuală funcţionează foarte bine. Era nevoie de o dezvoltare a acestui serviciu, iar proiectul pe care îl lansăm astăzi s-a pliat exact pe nevoile noastre şi va contribui în mod cert la îmbunătăţirea activităţii şi la creşterea şanselor de recuperare pentru copiii cu dizabilităţi din Dolj. Dacă în Craiova există trei centre de recuperare care reuşesc să ofere serviciile de specialitate pentru copiii cu handicap de aici, pentru cei din afara Craiovei abia anul acesta am reuşit să deschidem un centru de recuperare şi reabilitare în municipiul Băileşti şi să asigurăm, astfel, servicii de specialitate pentru alţi 200. Mai rămân însă 1.300 de copii care nu au posibilitatea de recuperare în localităţile în care au domiciliul. Pentru ei am creat aceste servicii de echipă mobilă, pentru ca recuperarea să se facă acasă”, a declarat directorul DGASPC Dolj, Florin Stancu.

2.800 de specialişti pentru 20 de judeţe interesate de proiect

Doljul este unul dintre cele 20 de judeţe în care proiectul, în valoare totală de 2.919.052 euro, alocaţi componentei de formare şi de înfiinţare a echipelor mobile la nivel naţional, vine în sprijinul autorităţilor locale în vederea asigurării accesului la centrul de recuperarea ambulatoriu pentru cât mai multe familii cu copii cu dizabilităţi din mediul rural. „Am ajuns la concluzia că la nivel naţional sunt înfiinţate centre de recuperare în oraşe şi municipii, asta înseamnă că sunt asigurate serviciile pentru copiii din mediul urban. Ne-am pus atunci întrebarea: ce putem face pentru copiii din mediul rural? Atunci a venit ideea înfiinţării unor centre de recuperare ambulatorii, a unor echipe mobile pe care intenţionăm să le înfiinţăm la nivel naţional. Pe lângă specialiştii din cadrul DGASPC, un rol important îl au cadrele medicale şi didactice, care interacţionează cu copiii. De aceea ne-am propus să formăm la nivel naţional 2.800 de specialişti pentru cele 20 de judeţe care s-au arătat interesate de proiect şi care s-au angajat să ducă mai departe activitatea. Pentru că noi creăm contextul înfiinţării, punem la dispoziţie echipamentele, dar activitatea propriu-zisă va fi dusă mai departe de autorităţile locale”, a explicat directorul general din cadrul  DGASPC,  Elena Tudor.

***

Comitetul ONU pentru drepturilor copilului a recomandat României intensificarea activităţilor de recuperare a copiilor cu dizabilităţi. Acesta este şi obiectivul proiectului implementat în colaborare cu autorităţile locale, care asigură recuperarea cât mai multor copii cu handicap în cadrul propriilor familii. Cu cât această recuperare se face la o vârstă mai timpurie, cu atât şansele de integrare în societate ale copilului sunt mai mari. DGASPC Dolj, cu sprijinul Consiliului Judeţean Dolj, şi-a luat angajamentul să asigure fondurile pentru funcţionarea echipei mobile pe o perioadă de încă 5 ani, iar specialiştii de la centrul ambulatoriu îşi vor începe munca de teren în zilele următoare.