La Olimpiada de Limbă, Comunicare şi Literatură română (etapa judeţeană): Notă de nepromovare pentru… examinatori!

11
1029

Mai întâi, câteva detalii: Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, Olimpiada de Limbă, Comunicare şi Literatură română – faza judeţeană (23 februarie a.c.), clasa a V-a. Două au fost textele supuse atenţiei micilor competitori. Cel dintâi, din Max Lucado, un scriitor american, intitulat „Eşti preţios!” şi cel de-al doilea din Octav Pancu-Iaşi – „Fetiţa care l-a luat pe NU în braţe”. „Erudita” inspectoare de specialitate din cadrul ISJ Dolj, Anca Pricină, se consideră, probabil, interesantă punând la grea caznă lecturile, inclusiv cele suplimentare, reiterăm, unor elevi din clasa a V-a. Altminteri foarte dotaţi, calificaţi pentru faza judeţeană a competiţiei. Şi acum prima interogaţie: Cine este Max Lucado şi de când îndoielnicele lui texte cu iz religios sunt materie primă pentru testarea elevilor dintr-o clasă de gimnaziu? Max Lucado, aflăm, născut în San Angelo (Texas), în 1955, a fost numit „Pastorul Americii” de către Christianity Today, iar în 2005 – cel mai bun predicator din America. Să fie sănătos la el acasă! Pentru cine îl lecturează, nici o problemă, pentru cine nu îl lecturează, acelaşi lucru. Dar nu poţi cere competitorilor, elevi din Craiova, o compunere de cel mult 25-30 de rânduri în care să îşi imagineze o posibilă continuare a istorisirii despre Pancinello, personaj din textul „Eşti preţios!”, decât dacă delirezi. Se află cumva inspectorul şcolar Anca Pricină într-o asemenea ipostază? Poate cocheta, la vârsta dânsei, cu metafizica, dar nu poate avea pretenţii de aceeaşi factură la nişte adolescenţi. De ce râdea poetesa Maria Banuş n-o interesează? Dar câteva poeme din A. Toma? Nici cu stilistica nu stă grozav inspectoarea Anca Pricină. Fiindcă iată cum sună unul dintre subiecte: „Scrie o compunere de 100-150 de cuvinte în care să prezinţi particularităţile naraţiunii, aşa cum se reflectă în cele două texte suport”. Adică o compunere despre… particularităţile naraţiunii. Formularea e tautologică rău şi urlă. În fine, câteva cuvinte despre Octav Pancu-Iaşi, caligrafiat greşit în fişa cu subiecte. Un minor scriitor pentru copii în anii ’50-’60, nereţinut de Istoria literaturii române. Şi avem în vedere tomurile lui Nicolae Manolescu, Marian Popa şi Ioan Rotaru. Câte ceva parcă ne amintim din „Marea bătălie de la iazul mic”, (1953, Ed. Tineretului). O naraţiune vioaie, împiedicată stilistic şi atât. Pe măsura vremurilor irespirabile. Nu suntem convinşi că inspectoarea Anca Pricină chiar l-a lecturat, in extenso, pe Octav-Pancu Iaşi, dar, în orice caz, gusturile sale estetice rămân îndoielnice. Nu spunem impudice. Cât grosiere. La nivelul actualei conduceri a ISJ Dolj. De fapt, aflăm că Anca Pricină a făcut parte şi din „echipa anterioară”, când inspector şcolar general era Nicola Lelioara, cunoscută pentru „rafinamentul” ei pedagogic.

Cu un text din Octav Pancu-Iaşi şi altul din Max Lucado ne-a dat, oricum, gata. Părinţii unor elevi şi-au făcut semnul crucii. Până la viitoarea fază a Olimpiadei de Limbă, Comunicare şi Literatură română, prin părţile locului, se mai poate reflecta. Şi s-ar putea ca inspectorul Anca Pricină să nu rămână în lipsă de inspiraţie şi să scornească subiecte şi mai năstruşnice pentru competitori. La faza pe judeţ a Olimpiadei de Limbă, Comunicare şi Literatură română, ediţia 2013, o declarăm …perdantă. Adică anacronică şi necalificată mai departe.

11 COMENTARII

  1. Cam asa este si la clasa a VIII-a. La primul subiect s-a dat un text nonliterar (pe care desteptaciunile care au facut subiectele l-au luat ca literar)din ,,Istoria lecturii,, de Alberto Manguel ( scriitor și traducător argentinian naturalizat american) si s-a cerut sa se faca o compunere in care sa prezinte raportul realitate-fictiune asa cum se reflecta in textul care practic descrie ritualul invatarii in societatea iudaica medievala. Totodata am aflat ca au fost evaluatori care au corectat la clasele unde au avut elevi care au obtinut punctaje destul de mari.Dar ce ne mai mira? Traim intr-o tara plina de hoti, borfasi si oameni fara demnitate.Erau PDL-isti lacomi dar astia vor sa acapareze tot,atat sunt de infometati.

  2. Itemul respectiv este corect construit,corespunzand cerintelor curriculei de clasa a V-a in vigoare!!!!Elevii trebuie sa stie sa identifice particularitatile unei naratiuni intr-un text la prima vedere…In clasa a V-a nu cunosc notiunea de eseu argumentativ,ci doar termenul “compunere”,asa ca………certati-i si pe cei care au conceput programele,tipurile de itemi,modele de subiecte…Ii gasiti im Minister,S.N.N.E…..

  3. Octav Pancu-Iasi a fost ”scriitorul minor” care ne-a adus o oaza de lumina in lumea cartilor dominata de autori stahanovisti, somnule Cantar!!!

  4. Dar pe subiectele de clasa a IX a v-ati uitat?Temele puse in discutie de abia daca se trateaza la filosofie in cls a XII a!!!. De ce se mai fac teme precum joc, joaca, iubirea, daca li se cere bietilor copii sa defineasca sinele, eul si supraeul!!!Ba, mai mult, desi li se cere eseu liber, baremul puncteaza text argumentativ!!!!!!!Daca poate fi acuzata de ceva inspectoarea este ca nu a verificat subiectele inainte de a le da .Pe de alta parte, cum sa le verifice daca…. Lacheii(sau …lachelele, poate chiar si cu i)care i-au conceput subiectele provin in majoritate de la scoli unde nu se prea stie ce este aceea performanta la olimpiada.Nu spun ca astia nu sunt lacomi, dar, daca veti cauta la” origini” veti vedea ca aproape toti sunt pedelisti vopsiti, lihniti de foamea puterii !

  5. Deci… Ca orice roman care mai intai trage concluzii, apoi trece si la fapte, incep si eu cu nedumeririle mele caznite de Abramburica!… D-na inspector a facut printr-un artificiu demn de ISJ Dolj, regim psd-ist (mi-era egal daca era pdl-ist, pnl-ist!… c’est la meme chose…), pe tacute, de la C.N. “Elena Cuza” la C.N. “Carol I” si, aproape uimitor, vreo patru (parca) din cele 8 premii I au revenit acestei scoli de prestigiu care, de mai multi ani incoace, nu mai obtinuse asa reusite zguduitoare, de cand apropiata prietena a dumneaei Anca Mic era inspectoare… Subiectele nu le-a facut d-na Pricina, ea respecta regulamentul si a avut o superba comisie de elaborare a subiectelor de lucru constituita ad-hoc din 8 persoane (de la Malu Mare, C. “St. Odobleja”, Sc. “N. Romanescu”, “Traian Vuia”, Calafat, Dabuleni, Podari etc.)dupa ce a cerut la etapa locala de la vreo 56 de metodisti, plus vreo 6-8 sefi de cerc pedagogic propuneri de subiecte. Subiectele au fost facute probabil pe genunchi, noaptea, din moment ce au continut atatea greseli de elaborare a itemilor, dar si raspunsuri gresite (in barem).Ex.: la cls. a VIII-a: a fost mentionat si in raspunsul precedent ca primul item formulat era gresit. La anumite clase, cred ca nici profesorii nu stiau daca ar fi putut rezolva cerintele (cls.v-a, a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a). A fost sau nu olimpiada de romana daca textele propuse au venit din mapamondul literar care a implicat sau nu fictionalul?… Unde este competitia de altadata si clasarea valorica a concurentilor?… De ce nu se publica aidoma altor ISJ-uri din tara subiectele de la ambele etape?… Transparenta nu se dovedeste deloc aici?…

  6. Ce ar fi daca ISJ s-ar autosesiza si ar verifica cine a “corectat”lucrarile celor calificati?Ar constata ca le-au corectat profesorii lor de la clasa…

  7. Va referiti cumva la clasa a VIII-a, adica la d-na Turcin Emilia care o fi semnat si vreo declaratie cum ca nu avea elevi in competitie la clasa respectiva?… Si unde, intamplator (sau nu), locul I il are o eleva personala?… La interesul de a fi reprezentat cu “succesuri” judetul cine s-a gandit?… Sigur: toata comisia de elaborare a subiectelor si cea de evaluare… Caci de la cap se-mpute pestele…

  8. Este inacceptabil. Atatia elevi buni, dar care au obtinut punctaje foarte mici pentru nivelul lor. Solicit recorectarea tuturor lucrarilor.

  9. Păi, cumă să se publice, d-nă/d-ră Abramburica, dacă şi la faza locală şi la cea judeţeană unele dintre ele au fost copiate din culegerea editurii Nomina cu foarte “mici” modificări de virgule?????????Iar editura din Piteşti publică subiecte date în alte judeţe din ţară la aceste faze ! Ca să vedeţi “valoarea” propunătorilor (“Valoarea mea! Valoarea mea / Pe unde-o fi ea”??)

Comments are closed.