Inaugurarea podului de la Calafat-Vidin va avea loc în primăvara lui 2013

1
383

Premierul Victor Ponta a efectuat ieri o vizită de lucru la podul care uneşte Bulgaria de România şi care este finalizat în partea românească în proporţie de 95 %. Cu această ocazie, prim-ministrul României a subliniat necesitatea de a construi infrastructura adiacentă podului arătând că fără aceasta obiectivul rămâne inutilizabil. Victor Ponta şi-a exprimat totodată speranţa că împreună cu omologul său bulgar, Boiko Borisov, vor fi primii care vor traversa cu maşina podul de peste Dunăre de la Calafat-Vidin, afirmând că un termen realist pentru inaugurarea obiectivului ar fi lunile aprilie-mai 2013. 

Premierii României şi Bulgariei, Victor Ponta şi Boiko Borisov, au traversat ieri al doilea pod peste Dunăre dintre cele două ţări, între Vidin şi Calafat, alături de comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn. Înainte să fie deschis podul trebuie efectuate o serie de lucrări de finalizare, precum asfaltarea, construirea căii ferate, hidroizolarea, instalarea unor elemente menite să protejeze construcţia în cazul coliziunii vreunei ambarcaţiuni. Victor Ponta a subliniat necesitatea de a construi infrastructura adiacentă podului, explicând că fără aceasta obiectivul rămâne inutilizabil. De asemenea, premierul a precizat faptul că de la iniţiativa construirii podului şi până la finalizarea lucrărilor în România s-au schimbat cinci premieri. “Calea ferată, cea rutieră au importanţă egală cu a podului în sine. În opinia mea, finalizarea podului constituie doar începutul celorlalte proiecte de infrastructură. Trebuie să lucrăm împreună pentru asta şi avem nevoie de ajutorul Comisiei Europene şi de fonduri europene pentru a îmbunătăţi infrastructura. Mai trebuie ca politicienii să adopte mai repede deciziile”, a afirmat premierul Victor Ponta.

Podul dintre Calafat şi Vidin se va putea trece doar cu un permis special din partea poliţiei de frontieră şi a constructorului pentru că este vorba de un şantier în lucru. Circulaţia de pietoni, precum şi de autoturisme şi trenuri va deveni posibil abia după ce podul va fi dat în exploatare.

Ponta: “Proiectul ar fi trebuit realizat mai devreme”

Potrivit premierului Victor Ponta, sediul companiei româno-bulgare care va administra podul Calafat – Vidin va fi în Bulgaria, pentru că a investit mai mult în realizarea proiectului. El a spus că că ţinând cont de faptul că Bulgaria a investit o sumă mai mare în realizarea proiectului, corect ar fi ca structura de management a noului obiectiv să fie în Bulgaria. “Proiectul ar fi trebuit realizat mai devreme şi chiar mai repede. Cu 2.000 de ani în urmă, romanii au construit un alt pod peste Dunăre şi au avut nevoie de un singur an pentru asta. Administraţia română a avut nevoie de doi ani doar pentru a aproba un memorandum în Guvern. Din fericire, prietenul meu premierul bulgar mi-a spus cu două săptămâni în urmă de acest memorandum. Astăzi l-am aprobat şi sunt convins că în câteva săptămâni vom putea înfiinţa compania comună care va trebui să se îngrijească de exploatarea podului. Am înţeles că am pierdut doi ani pentru a decide unde va fi sediul companiei. Eu am întrebat doar cine a cheltuit mai mult şi răspunsul a fost Bulgaria. Este onest ca sediul să fie pe partea cealaltă. Desigur că sperăm că toate veniturile vor ajunge în altă parte” a afirmat Victor Ponta.

La rândul său, prim-ministrul de la Sofia, Boiko Borisov, a declarat că pentru Bulgaria sediul companiei de management nu constituie o miză importantă, dar i-a mulţumit omologului său român că manifestă o altă atitudine, spre deosebire de guvernarea anterioară. “Timp de doi ani nu au putut să înfiinţeze o companie al cărei sediu nu are nicio importanţă unde va fi. Îi mulţumesc domnului Ponta că manifestă o altă atitudine şi un comportament european”, a spus premierul Boiko Borisov.

Lucrările proiectului podului de peste Dunăre de la Calafat-Vidin aparţinând părţii române sunt finalizate în proporţie de 95%. Termenul prevăzut iniţial pentru finalizarea lucrărilor era decembrie 2010, însă ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod, diferit faţă de studiul de fezabilitate elaborat iniţial de proiectantul părţii bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul părţii române.

Prioteasa: “O investiţie mare cheamă alte investiţii”

 Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa spune că podul Calafat – Vidin este una dintre cele mai mari investiţii făcute în zona Olteniei. De asemena, şeful administraţiei publice judeţene a spus că este necesară finalizarea drmului Craiova – Calafat, din cauza traficului mare de maşini care va veni odată cu finalizarea podului. “Cei doi prim-miniştrii – al Bulgariei şi al României, au putut să treacă podul Calafat – Vidin şi au dat semnalul că acest proiect continuă şi că este foarte aproape de finalizare. O investiţie de circa 259 de milioane de euro, plus încă 71 de milioane de euro pe care îi pune Guvernul român, conturează practic una dintre cele mai mari investiţii care se fac pe teritoriul judeţului Dolj şi implicit al Olteniei. Cred că după Ford, după Aeroportul Craiova, acest pod va fi unul din punctele tari ale întregii regiuni. Ne face o deosebită plăcere să constatăm că ne apropiem de finalizare şi sunt sigur că vizita premierului Victor Ponta va dinamiza şi lucrările infrastructurii conexe până la pod. Am avut şi o discuţie cu prim-ministrul căruia I-am prezentat problemele speciale ale drumului Craiova-Calafat. Trebuie avut în vedere faptul că în condiţiile în care în care se va termina în primăvară podul peste Dunăre iar traficul va creşte, este nevoie lucrările la drum să fie urgentate. Trebuie să avem cel puţin un drum expres, dacă nu chiar autostradă. Bineînţeles că domnul prim ministru a fost foarte receptiv. De asemenea, am discutat de continuare proiectului nostru – fie un drum expres, fie autostradă. Eu înclin să cred că un drum expres care înseamnă mai puţini bani ar putea să fie mai repede realizat şi vorbim în continuare despre asta pentru că odată cu cadenţa din ce în ce mai ridicată a Fordului şi a ieşirii autobuzelor din această uzină, sigur că se înmulţesc şi maşinile de utilaj greu care ies din uzină, odată cu cele care trec peste pod vor face imposibil acest trafic până în Bucureşti. Practic, o investiţie mare cheamă alte investiţii conexe”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.

 

Prefectul de Dolj, Elena Costea:

“Un eveniment foarte important care are loc astăzi pe podul de la Calafat, care leagă cele două ţări – România şi Bulgaria – şi care sperăm noi să aibă un efect pozitiv asupra zonei şi în special a judeţului Dolj. Sperăm că această investiţie va crea mai multe locuri de muncă pentru zona noastră, care sunt atât de căutate de doljeni. De asemenea podul va fluidiza mai mult traficul şi va ajuta să avem un comerţ mai dezvoltat în această zonă pentru ca regiunea să prospere. Ne-am fi dorit ca drumul Craiova – Calafat să fie gata la momentul inaugurării podului Calafat – Vidin, atunci când atât traficul feroviar cât şi cel auto vor fi deschise, dar nu ştiu dacă acest lucru este posibil, pentru că au fost destule probleme pe cele două tronsoane. Degeaba e gata podul dacă drumul nu va fi pus în funcţiune”.

 

Europarlamentarul PDL Marian Jean Marinescu:

 “Am ţinut să fiu azi prezent aici, împreună cu colegul meu din Parlamentul european Vladimir Uruchev, întrucât realizarea podului peste Dunăre Calafat-Vidin este o dorinţă a mea mai veche încă de pe vremea când eram prefect al judeţului Dolj (n. red.: perioada 1996-2000), perioadă în care am avut mai multe întâlniri pe această temă cu autorităţile din Bulgaria. De altfel, decizia construirii Podului Calafat-Vidin a fost luată în anul 2000 când s-a şi semnat la Bucureşti acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice, referitoare la construirea noului pod mixt – rutier şi feroviar – de frontieră între cele două ţări. Deşi a trecut ceva vreme de atunci, sunt bucuros să văd că acest pod va deveni funcţional în foarte scurt timp, pentru că este o investiţie importantă nu doar pentru infrastructura rutieră a acestei zone a Europei, ci şi pentru dezvoltarea economiei judeţului Dolj şi a Olteniei. Mai mult, finalizarea şi darea în folosinţă a podului Calafat-Vidin va urgenta şi construcţia autostrăzii Bucureşti-Craiova-Timişoara”.

 

1 COMENTARIU

Comments are closed.