Prin sprijinirea tranziţiei de la şcoala la viaţa activă… Diminuarea decalajului cererii şi ofertei de pe piaţa muncii

0
294

Ieri, la Hotelul Europeca din Craiova, Societatea de Cercetare, Leadership, Management, Marketing şi Cultură Organizaţională în parteneriat cu ISJ Dolj şi ISJ Arges a diseminat rezultatele finale ale proiectului „CONSEL – Consilierea elevilor pentru o tranziţie facilă de la şcoală la viaţa activă”.  Proiectul s-a desfăşurat în perioada 01.07.2010-01.07.2012 în Regiunile Sud-Vest Oltenia şi Sud-Muntenia şi a fost finanţat din  Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru  Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, Axa prioritară: 2 – „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”, Domeniul major de intervenţie: 2.1. – Tranziţia elevilor de la şcoală la viaţa activă. Prof.univ.dr Ion Criveanu, managerul de proiect a precizat în cadrul conferinţei de presă, desfăşurată cu această ocazie, că obiectivul general al proiectului constă în diminuarea decalajului cererii şi ofertei de pe piaţa muncii, prin sprijinirea tranziţiei de la şcoala la viaţa activă a absolvenţilor de învăţământ preuniversitar, în vederea adaptării acestora la actualele cerinţe macro-economice. „Dintre elevii consiliaţi care au participat la acest studiu, 49,6% au urmat un liceu cu filiera tehnogică, 48,6% cu filieră teoretică şi doar 1,8% au absolvit un liceu cu filieră vocaţională. Se poate observa un echilibru între primele două menţionate, însă în ceea ce priveşte structura lor şi structura pieţei muncii, conform unui studiu realizat în anul anterior de către Ministerul Educaţiei Tineretului şi Sport, pentru absolvenţii unui liceu cu filieră teoretică au fost oferite aproape 60% locuri pentru un procent de joburi în piaţa muncii de circa 10-15%, iar în filiera teohonogică circa 35% locuri, pentru un procent de joburi în piaţa muncii de 80-85%”, a mai spus managerul de proiect.

Grupul ţintă – 1203 elevi

 Acest proiect a mai urmărit şi creionarea a două obiective specifice fiind vorba  pe de o parte, despre realizarea unor cercetări sociologice menite să stabilească gradul de necesitate a permanentizării serviciilor de consiliere şi orientarea profesională pentru absolvenţii din învăţământul preuniversitar, iar pe de altă parte, s-a evidenţial consilierea şi orientarea profesională a minim 1100 elevi, pentru continuarea studiilor şi/sau inserţiei acestora pe piaţa muncii. Andreea-Mihaela Niţă, coordonator studiu, program consiliere şi monitorizare a precizat, tot în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, că acest grup ţintă al proiectului a fost format din 1.203 elevi ai anilor terminali. “Consilierea reprezintă o modalitate de drzvoltare a personalităţii şi de autocunoaştere, tehnică utilizată cu scopul maturizării resurselor personale. Ea reprezintă un mijloc prin care se armonizează permanent cererea cu oferta educaţională atât în cadrul sistemului de învăţământ, cât şi în afara acestuia. Conexiunea dintre consilier şi persoana cosniliată este una de înţelegere, de participare şi colaboarre reciprocă, ceea ce face posibilă exprimarea ideilor, a sentimentelor, a propriilor valori şi convingeri”, a mai spus Andreea-Mihaela Niţă.


Rezultate obţinute :

 – O cercetare sociologică menită să stabilească gradul de necesitate a permanentizării serviciilor de consiliere şi orientare profesională pentru absolvenţii din învăţământul preuniversitar;

– Un Ghid practic pentru furnizarea serviciilor CONSEL

– Un link al site-ului solicitantului cu un soft de autoevaluare a potenţialului elevilor în vederea conturării parcursului profesional

– 1.203 elevi consiliaţi şi monitorizaţi

– 1.203 fişe de observaţie

– Un studiu “Elevi consiliati vs. Elevi neconsiliaţi” în vederea stabilirii eficacităţii serviciilor de orientare şi consiliere profesională în învăţământul preuniversitar.