Alegeri locale 2024: Proba de normalitate

0
432

S-a întâmplat în mandatul care se încheie să vedem, ceea ce au văzut şi alţii, cum o autoritate a autonomiei judeţene şi, în acelaşi timp o autoritate a administraţiei publice judeţene, cu multe categorii de atribuţii, poate funcţiona eficient, articulat, european, în pofida faptului că a reunit consilieri din partea a 5 partide politice. Consiliul Judeţean este, potrivit Constituţiei, autoritatea administraţiei publice pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean. Prin întreaga desfăşurare a activităţii sale, neîndoielnic fertilă, nota de civilitate, aproape desăvârşită, pe mandatul preşedintelui Cosmin Vasile, Consiliul Judeţean Dolj a atins dezideratul îndelung jinduit, acela al cooperării desăvârşite –indiferent de culoarea politică- în slujba comunităţii doljene. Ce vreau de fapt să spun? Nimic altceva, decât că, în sfârşit, s-a înţeles deplin, expresie şi a unei maturizări democratice, de toţi consilierii, repet fără nicio deosebire, că această entitate administrativă, cu imense responsabilităţi conferite prin lege, nu este una „în sine”, tributară unor idiosincrezii politice nestinse, ci una care lucrează în beneficiul comunităţii doljene. Atât şi nimic mai mult. Îndeplinind funcţia de reprezentare a judeţului, în relaţiile cu celelalte autorităţi publice, cu persoane fizice sau juridice, din ţară sau din străinătate, precum şi în justiţie, Cosmin Vasile încheie primul mandat cu „note mari”… pe linie. Ca să ne exprimăm astfel. Legea califică preşedintele Consiliului Judeţean ca fiind autoritatea executivă, alături de primarii comunelor şi municipiilor, ca instituţie de rang constituţional. Din acest punct de vedere al statutului său, de organ unipersonal şi executiv, preşedintele Consiliului Judeţean, ales uninominal, nu prin tranzacţii politice ale competitorilor electorali, are o deplină recunoaştere, atât administrativă, cât şi morală. Cu alte cuvinte el este o investiţie de încredere a alegătorilor doljeni. La ceasul bilanţului, fiindcă ne aflăm într-un asemenea moment, putem vorbi de sute de kilometrii de drumuri judeţene –fără precedent-, extinderea şi modernizarea aeroportului, inaugurarea culelor de la Brabova şi Cernăteşti, inaugurarea Centrului Cultural „Constantin Brâncuţi”, inaugurarea Muzeului Cărţii şi Exilului Românesc, inaugurarea Casei Memoriale „Amza Pellea” din Băileşti şi atâtea şi atâtea alte obiective semeţe, reprezentative pentru judeţul Dolj, cu o altă vizibilitate pe harta ţării. Zeci şi zeci de proiecte, menite să atragă fonduri europene, au fost materializate sau sunt în curs. Tot în curs, să nu omitem, se află şi reabilitarea Casei Memoriale „Alexandru Macedonski” din Goieşti. Despre toate acestea s-a scris la vremea potrivită. Problema în discuţie este însă alta şi vizează calitatea aleşilor pe care partidele politice îi trimit să le reprezinte în consiliile locale sau Consiliul Judeţean, cum este cazul de faţă. Evident că, în toată discuţia, intervine tactul, anvergura administrativă, profesionalismul celui aflat în fruntea… treburilor. Şi din acest punct de vedere, Cezarului trebuie dat ce i se cuvine, şi Cosmin Vasile, cu „ucenicie” de consilier judeţean, dar şi o pregătire juridică realmente temeinică, s-a dovedit o soluţie inspirată, o certitudine că se poate continua un drum ascendent, nu lipsit de provocări, pe viitor. Mandatul aleşilor judeţeni se încheie în curând. Formatul actual, mă simt obligat să repet, cu consilieri cuvincioşi, capabili să dialogheze şi să-şi susţină punctele de vedere, fără ameninţări şi fără răgete, a demonstrat cu prisosinţă că împlinirile aşteptate, de o comunitate teafără, nu se obţin cu necuvinţă, grosolănie şi suficienţă, dizarmonii ireversibile, ci cu bună cuvinţă, etichetă, decenţă înăscută ş.a.m.d..