ARIES Oltenia, la finalul unei ample cooperări transfrontaliere

0
87

ARIES Oltenia a implementat, împreună cu alţi zece parteneri din România şi Bulgaria, un proiect transfrontalier de amploare, care şi-a propus să contureze strategia comună de dezvoltare pentru regiunea transfrontalieră. La acest proiect s-a lucrat doi ani şi s-a reuşit să se adune o bază de date solidă, din mai multe domenii de activitate, pornind de la cele economice şi ajungând la cele culturale. Banii europeni care vor veni în următorii ani vor fi investiţi mai uşor şi aplicat cu ajutorul acestei strategii, partenerii spunând că acestea este şi rolul proiectului spaţial. Regiunea transfrontalieră România-Bulgaria va avea şi un brand turistic prin care va fi promovată.  

Din februarie 2012, ARIES Oltenia implementează, alături de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi alţi zece parteneri din România şi Bulgaria, un mare proiect transfrontalier, intitulat Strategie Comună pentru Dezvoltarea Teritorială Durabilă a zonei transfrontaliere România-Bulgaria, care face parte din Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, Axa prioritară nr. 1: Îmbunătăţirea mobilităţii şi a accesului la infrastructura de transport, informaţii şi comunicaţii. Domeniul de intervenţie nr. 2: Dezvoltarea reţelelor şi a serviciilor de informaţii şi comunicaţii în zona transfrontalieră.

Partenerii şi-au propus să armonizeze politicile economice, sociale, culturale şi de mediu din această regiune, iar la final să creeze o strategie comună de dezvoltare, care să aibă un plan de marketing propriu şi un brand. Ieri, o parte din partenerii acestui proiect s-au întâlnit la Craiova pentru a prezenta ceea ce s-a realizat până acum, dat fiind faptul că proiectul urmează să se încheie în luna februarie a acestui an. „Proiectul are o abordare comună, se adresează unei arii transfrontaliere, depăşind deci barierele naţionale. Ne va ajuta foarte mult în următoarea perioadă pentru că, prin el, s-au identificat şi prioritizat deja investiţiile cu impact mare în aria transfrontalieră”, a declarat Cristina Dedi, reprezentantul ministerului român.

Va fi conturat brand-ul turistic al regiunii

Brand-ul turistic al regiunii transfrontaliere România-Bulgaria este conceput în mare parte. Reprezentantul Asociaţiei pentru turism alternativ din Bulgaria, parteneră în acest proiect, a explicat că, în cei doi ani de implementare, s-a creat o bază de date cu toţi cei care sunt interesaţi să fie incluşi în strategia transfrontalieră. „Am făcut multe întâlniri cu oamenii din fiecare centru de judeţ şi i-am întrebat dacă vor să colaboreze şi cum am putea noi să transformăm zona lor într-o formă de turism. Avem deja o propunere despre cum vrem noi să arate zona transfrontalieră, iar acum aşteptăm rezultatele şi dinspre partea română, ca să putem crea o viziune completă a brandului”, a declarat reprezentantul bulgar al asociaţiei în domeniul turistic. Brand-ul turistic al zonei transfrontaliere va fi creat prin cooperarea ambelor părţi, română şi bulgară, şi va fi apoi promovat prin materiale promoţionale.

Regiunea Pleven şi-a conturat strategia

Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, alt partener în acest proiect, a reuşit, în cei doi ani de implementare, să construiască o bază de date în domeniul său de activitate. „Datele au fost colectate din surse oficiale, apoi au fost verificate şi introduse într-o bază de date privind îmbunătăţirile funciare, care apoi a fost validată. Ne ajută foarte mult pentru că, în felul acesta, avem date concrete din toată zona transfrontalieră”, a declarat reprezentantul ANIF, Călin Cocu.

La masa discuţiilor a fost prezentă şi o delegaţie din partea administraţiei districtului Pleven, din Bulgaria, care a prezentat o primă viziune pentru dezvoltarea regiunii lor. „A fost un proces îndelung de consultare cu publicul. Ne-am axat pe resursele care se află în judeţul nostru, pe care am încercat să le valorificăm în primul rând. Şi avem multe avantaje de care trebuie să ţinem seama, cum ar fi locaţia geografică, o structură echilibrată din punct de vedere urbanistic, o concentraţie mare de populaţie şi potenţial economic, administrativ, academic şi cultural”, a declarat reprezentantul partenerului din Pleven.

Un model de incubator de afaceri

ARIES Oltenia a contribuit în acest mare proiect cu mai multe iniţiative. Unul dintre cele mai mare proiecte ale sale se bazează pe conturarea unui idei privind incubatorul la afaceri, iniţiativă pe care a implementat-o alături de Incubatorul de afaceri din Ruse, Bulgaria, şi Asociaţia Europroject din Slatina. „Partenerii noştri bulgari au elaborat un model de incubator de afaceri, ce va fi extins la nivelul întregii arii transfrontaliere. Noi venim cu conţinutul, adică cu ceea ce trebuie să ştie cei care vor face parte din acest incubator de afaceri”, a declarat Silviu Bratu, expert comunicare şi diseminare în cadrul ARIES Oltenia. Potrivit acestuia, centrele de formare trebuie să fie bine conectate cu incubatoarele de afaceri, dacă nu chiar să fie integrate în structura lor. Un alt proiect implementat de ARIES Oltenia a fost cel intitulat „Drumul Vinului”, prin care s-a reuşit să se conecteze mai mulţi producători de vin din România şi Bulgaria.