Guvernul a stabilit formula de calcul a timbrului de mediu pentru maşini

0
274

Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere, în medie, de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc, fabricată în 2012, taxa va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro. Alte exemple de reduceri de taxe pentru maşinile Euro 5 fabricaţie 2012: Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2, – de la 164 euro la 154 euro; Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2, – de la 163 euro la 116 euro; Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 – de la 163 euro la 85 euro; Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 – de la 145 euro la 103 euro; VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 -de la 163 euro la 55 euro; Dacia Logan MCV 1461cmc, 119 CO2 – de la 150 euro la 85 euro; Ford Fiesta 1250cmc, 129 CO2 – de la 133 euro la 105 euro; Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 -de la 163 euro la 56 euro. Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa va creşte de la 73 euro la 107 euro. Pentru maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în majoritatea cazurilor: VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4, din 2002 – de la 189 euro la 339 euro; VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4, din 2003, de la 238 euro la 452 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4, din 2001/2002/2003 – de la 222 euro la 354 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4, din 2002 – de la 285 euro la 455 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4, din 2003 – de la 359 euro la 573 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4, din 2004/2005/2006 – de la 293 euro la 336 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4, din 2005 – de la 338 euro la 388 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4, din 2006 – de la 383 euro la 440 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4, din 2004 – de la 272 euro la 414 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3, din 2004 – de la 905 euro la 1.243 euro. Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4, din 2008, taxa va scădea de la 1.132 euro la 878 euro. Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3, din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2, din 2001, şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro, din 1990. Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto. În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru acestea nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că s-a optat pentru recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere. În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a maşinii.