Proiectul „Şanse egale de ocupare” a ajuns la final: 15 beneficiari şi-au găsit deja un loc de muncă

0
354

950 de persoane informate în legătură cu posibilităţile de calificare profesională şi de găsire a unui loc de muncă, 700 consiliate individual, de către psihologi acreditaţi în psihologia muncii, 135 participanţi la cursuri de calificare într-o meserie cerută pe piaţa muncii, 15 persoane angajate şi investiţii de peste 100.000 de lei în reabilitarea, modernizarea şi dotarea a trei spaţii – unde funcţionează birourile de informare şi consiliere a celor aflaţi în căutarea unui loc de muncă. Cam acesta ar fi, pe scurt, bilanţul proiectului Şanse egale de ocupare în mediul rural” – cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa prioritară 5 Promovarea măsurilor active de ocupare –, demarat în ianuarie 2012, în colaborare cu localităţile doljene Sadova, Vârtop şi Fărcaş, şi finalizat luna aceasta de asociaţia Centrul European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor (CEPIR). Conferinţa de presă de încheiere, care a avut loc la sfârşitul săptămânii, a fost un bun prilej de rememorare a celor mai importante activităţi de pe parcursul acestor doi ani, mai ales că la ea au participat şi mare parte din cursanţi, unii dintre agenţii economici la care s-a desfăşurat practica, primarul din Fărcaş, Sorin Bitoleanu, şi invitaţi din partea IPJ Dolj, Agenţia pentru Protecţia Mediului Dolj, Colegiul „Ştefan Odobleja” şi Colegiul Economic „Gheorghe Chiţu” şi CRPC Regiunea S-V Oltenia.       

În primul rând trebuie spus că acest proiect, în valoare de 498.000 de euro, s-a adresat persoanelor fără un loc de muncă şi cu o situaţie economică şi familială dificilă din comunele doljene Vârtop, Fărcaş şi Sadova. Mai exact, după cum a explicat vicepreşedintele CEPIR, Mirela Sandu, la conferinţa de presă, „am căutat persoane fără venituri ori cu venituri foarte mici, persoane defavorizate, implicate în agricultura de subzistenţă ori în activităţi casnice şi care sunt dependente de familiile lor, care au copii în întreţinere, care se află în căutarea unui loc de muncă şi care sunt serioase şi ne-au convins că vor să înveţe o meserie. Mărturisesc faptul că am urmărit ca minimum 60% din aceşti beneficiari să fie tineri şi femei”.

Scopul declarat al acestui proiect a fost acela de atragere şi menţinere a cât mai multor persoane pe piaţa muncii, „prin furnizarea de servicii de informare şi consiliere profesională, consiliere individuală sau de grup – efectuată de psihologi autorizaţi în psihologia muncii – în vederea depistării competenţelor şi îndrumării spre acel domeniu care li se potriveşte cel mai bine. Vreau să subliniez că, deşi am finalizat proiectul luna aceasta, noi vom asigura sustenabilitatea lui şi în continuare, în sensul că, timp de trei ani, vom continua să organizăm cursuri de calificare profesională în localităţile Vârtop, Fărcaş şi Sadova. Este important ca oamenii să ştie lucrul acesta”, a adăugat Mirela Sandu.

S-a pus mare accent pe seriozitate

Revenind la cursurile de calificare profesională, vicepreşedintele CEPIR a menţionat că tematica acestora a fost stabilită în urma discuţiilor cu cursanţii şi ţinând cont de ceea ce se cere pe piaţa locală a muncii. Astfel, la Sadova oamenii au fost calificaţi în meseriile de zidar-pietrar-tencuitor, lucrător apă-canal şi lucrător în comerţ, la Vârtop – frizer, lucrător în comerţ şi zidar-pietrar-tencuitor, iar la Fărcaş în meseriile de ospătar, frizer şi zidar-pietrar-tencuitor. „Cursurile au avut o durată de 360 de ore, adică trei luni, din care 120 de ore de teorie şi 240 de ore de practică, efectuată la agenţi economici din fiecare localitate.

De asemenea, şi cursurile au fost ţinute tot în Sadova, Vârtop şi Fărcaş, pentru a nu-i pune pe oameni pe drumuri. Pentru practică, cursanţii au primit echipamentul specific meseriei pe care o învăţau, iar la final toate acestea le-au rămas lor, în mod gratuit. Am ţinut mult la seriozitatea tuturor persoanelor care au luat parte la cursuri, deoarece vreau să vă spun că noi am dat fiecăruia câte o subvenţie în valoare de 1.200 de lei, care era însă condiţionată de prezenţă”, a explicat vicepreşedintele CEPIR. Din cei 135 de cursanţi au fost selectaţi 40, care au urmat alte două cursuri: de operator introducere validare date (20) şi educaţie antreprenorială (20) – aceştia din urmă fiind ajutaţi, cu bani din proiect, să devină Persoane Fizice Autorizate. Cursurile de IT şi educaţie antreprenorială, cu o durată de 7 zile, s-au desfăşurat la Rânca.

Peste un miliard de lei vechi băgaţi în lucrări de reabilitare şi dotări

Cea mai importantă investiţie a proiectului este cea în reabilitarea, modernizarea şi dotarea celor trei birouri de informare şi consiliere deschise în localităţile partenere, suma totală ridicându-se la 109.048,87 lei, din care 45.359,69 lei la Vârtop, 32.526,58 lei la Sadova şi 27.162,60 lei la Fărcaş. „Pe lângă lucrările de reparaţii, numeroase, pe care le-am făcut la clădirile propriu-zise – dintre care unele vreau să vă spun că arătau absolut îngrozitor, cu pereţi cojiţi, tavane şi podele rupte şi mucegai –, birourile au fost şi igienizate, s-a pus parchet, a fost refăcută instalaţia electrică şi au fost dotate la standarde de top, cu mobilier, instalaţie de aer condiţionat, frigider, calculator, videoproiector, imprimantă multifuncţională, dozator de apă, cafetieră, telefon cu fax, consumabile şi rechizite, care vor rămâne, apoi, în proprietatea primăriilor”, potrivit Mirelei Sandu. De asemenea, a fost realizat un site – www.joburivacante.ro – special pentru acest proiect, unde cursanţii pot posta CV-urile şi scrisorile de intenţie, iar angajatorii locurile de muncă vacante.

 

Tot luna aceasta, CEPIR a mai finalizat şi un alt proiect derulat prin POSDRU 2007-2013, denumit „Creşterea competenţelor antreprenoriale în zonele rurale”, care a fost implementat împreună cu localităţile Bălăciţa, Tâmna şi Eşelniţa, din judeţul Mehedinţi. „Prin acest proiect ne-am propus şi am reuşit să avem nişte întâlniri informative de grup cu un număr de 750 de persoane, cărora le-am explicat cum pot fi ajutate să-şi găsească un loc de muncă prin intermediul birourilor de informare şi consiliere pe care le-am deschis în cele trei localităţi partenere. Ne-am mai propus să consiliem individual 450 de persoane, în vederea depistării aptitudinilor, a gradului de calificare necesar găsirii unui loc de muncă, să dezvoltăm abilităţile şi încrederea în sine a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, să le instruim în metodele şi tehnicile de căutare a unui loc de muncă, să le conştientizăm în legătură cu drepturile pe care le au. Şi aici am avut tot 135 de cursanţi, care au fost calificaţi în meseriile de frizer, ospătar şi tâmplar binale – la Eşelniţa, agent pază şi brutar – la Bălăciţa şi frizer, lucrător în comerţ şi agent de pază – la Tâmna”, a declarat Mirela Sandu la conferinţa de presă.