Craiova, un oraş poluat din cauza prafului

0
1660

Craiova nu este un oraş foarte poluat. La această concluzie au ajuns autorităţile după ce toate cele cinci staţii de măsurare a gradului de poluare a aerului au arătat că, din 365 de zile, doar în 35 de zile au existat depăşiri peste limite. Autorităţile admit că principalul factor de poluare nu este nicidecum traficul foarte aglomerat, ci praful care se depune pe străzile din oraş şi care trebuie să fie acum spălat.

Primarul Mihail Genoiu susţine că municipiul Craiova poate fi considerat un oraş în care poluarea nu reprezintă o mare problemă, judecând şi prin prisma faptului că nu se află în rândul acelor oraşe care sunt în stadiul de infrigement, precum Bucureşti, Iaşi şi Braşov. „În primul rând, în 2019, din 365 de zile, în 35 de zile a fost depăşită cota maximă de poluare în Craiova. În restul zilelor, a fost în parametri normali”, a declarat primarul Craiovei, într-o conferinţă de presă, susţinută marţi la sediul primăriei. Acesta a explicat că toate cele cinci staţii de măsurare a gradului de poluare a aerului sunt funcţionale şi toate au indicat că poluarea a fost cauzată de praful care se depune pe străzi, şi nu de traficul foarte aglomerat din Craiova.

Proiectul de „green city”, la final

Ca şi măsuri pentru reducerea poluării, edilul Craiovei a menţionat proiectul de ”green city” care a fost oferit de BERD şi care se derulează, în prezent, în oraş. „Cel mai important lucru pe care l-am făcut în Craiova, în momentul în care am semnat contractul de finanţare pentru autobuzele Euro 6, lusate pe credit BERD, la Londra, am primit, ca bonus, un proiect de green city. Acest proiect, finanţat de BERD în mod gratuit pentru oraşul Craiova, este primul din România şi este al patrulea din Europa. Programul prevede un plan de acţiune privind oraşele verzi, program care a fost dezvoltat de către BERD, împreună cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi Consiliul Internaţional pentru Iniţierea Locală de Mediu (ICRI). Adică lucrăm cu cei care şi verifică parametrii”, a menţionat primarul Craiovei. 

S-au măsurat mai mulţi parametri de mediu

Potrivit municipalităţii, proiectul de „green city” a început să se implementeze în anul 2019, fiind deja parcurse două din cele patru etape ale sale. În prima etapă au fost stabilite elementele de referinţă pentru un oraş verde. În decembrie, a fost prcursă şi cea de-a doua etapă, fiind dezvoltat un plan de acţiune privind oraşul verde. „În aceste prime două etape, au fost făcute măsurători de către consultantul ales de BERD şi care a studiat foarte multe domenii: calitatea aerului, calitatea apei şi resursele, calitatea solului, spaţiul verde, bio-diversitatea, atenuarea schimbărilor climatice, transport. După ce toate aceste măsurători au fost făcute, au fost dezbateri publice ţinute în octombrie şi noiembrie a anului trecut, cu toate categoriile sociale. S-a stabilit un plan de acţiune pentru oraşul verde, etapa următoare fiind implementarea acestui plan”, a mai spus primarul Craiovei. În săptămânile următoare, reprezentanţii Primăriei Craiova urmează să se întâlnească şi cu firma consultantă pentru a stabili şi etaapa finală a proiectului, care prevede progresele care au fost realizate până acum.

Autobuzele electrice, o măsură de reducere a poluării

O altă măsură pe care municipalitatea intenţionează să o implementeze pentru a elimina poluarea din oraş este introducerea de autobuze electrice şi, cu ajutorul lor, descongestionarea traficului din zona centrală a oraşului. „Centrul să fie deservit de autobuze electrice, în aşa fel încât să existe linie de legătură între centrul Craiovei şi cartiere. Să nu mai fii obligat sau să spui că nu ai cum să ajungi în Centrul Istoric. În a doua etapă, vom încerca ca centrul A.I. Cuza, fiindcă centrul istoric este deja pietonal, să fie închis pe week-end-uri şi să dăm naştere la cât mai multe evenimente în zona centrală, urmând ca, în etapa următoare, să avem şi o dezbatere publică în sensul de a transfoma A.I. Cuza într-o zonă pietonală. Vom introduce mijloace de transport cu poluare minimă sau nepoluante şi vom găsi soluţii pentru descongestionarea traficului în Calea Bucureşti – Valea Vlăicii, fiind ceea ce ne dorim vizavi de însănătoşirea aerului poluat din Craiova”, a arătat primarul Craiovei.

Autorităţile încep un program de spălare a străzilor

Cum un alt factor de poluare a municipiului este praful de pe străzi, autorităţile locale îşi propun să pornească un proces de spălare a carosabilului din Craiova. „În cel mai scurt timp, începând de săptămâna aceasta, city managerul Cosmin Durle va face un program cu Salubritatea pentru a începe spălarea străzilor. Acele zile cu depăşirea poluării în calitatea aerului s-a constatat că sunt, în mare parte, în perioada de primăvară, după ce se adună praful din iarnă. În general praful vine – nu e cazul anul acesta, dar în anii anteriori – şi din topirea zăpezii, care a fost tratată cu sare şi nisip. Dar şi acum sunt străzile pline de praf şi se va începe rapid, având în vedere încălzirea vremii, această curăţare a străzilor”, a explicat primarul Craiovei. Un al treilea factor de poluare, după praf şi trafic, sunt şi deşeurile din construcţii care rezultă din şantiere.