Gestionarea deșeurilor, cunoscută și ca managementul deșeurilor, se referă la educația privind colectarea, transportul, tratarea, reciclarea și depozitarea deșeurilor. De obicei, termenul se referă la materialele rezultate din activități umane și la reducerea efectului lor asupra sănătății oamenilor, a mediului, sau aspectului unui habitat Scopul gestionarii deșeurilor este economisirea unor resurse naturale prin reutilizarea părților recuperabile. Deșeurile gestionate pot fi atât solide, cât și lichide sau gazoase, precum și cu diverse proprietăți (de exemplu radioactive), necesitând metode de tratare specifice fiecărora. În România activitatea de gestionare a deșeurilor este fundamentată pe OUG 78/2000, care implementează o serie de directive ale Consiliului Europei. Coordonarea acestei activități cade în sarcina Ministerului Mediului și a Agenției Naționale pentru Protecția Mediului.Patru din cele cinci judeţe ale Olteniei (Dolj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea) au reuşit să acceseze fonduri europene pentru implementarea unor proiecte gândite pentru o gestionare integrată a deşeurilor (aşa-numitele SMID-uri).
După ani buni de la startul acestor proiecte, suntem departe de standarde şi nu avem nicio şansă ca la finele anului să atingem ţinta de colectare selectivă de 50% din masa totală colectată.
La Severin s-a prelungit contractul
La Drobeta-Turnu Severin, “Fazarea proiectului Sistem de Management Integrat al Deşeurilor Solide în judeţul Mehedinţi” bate pasul pe loc. Deși lucrările la staţiile de transfer şi tratare mecano-biologică au fost finalizate în 2016, autoutilitarele cumpărate nu sunt folosite de mai bine de 4 ani, iar garanţia aparaturii achiziţionate a expirat. Firma BRANTNER SERVICII ECOLOGICE SRL Cluj Napoca, care prestează serviciile de salubritate în baza unui contract din 2006 încheiat cu Consiliul Local Drobeta-Turnu Severin, a beneficiat de o nouă prelungire a contractului, începând cu 30 ianuarie 2019, până la momentul începerii activităţii de câştigătorul achiziţiei organizate de CJ Mehedinţi tot în 2019 pentru zona 5 a judeţului Mehedinţi care este tot firma clujeană. Deşi a câştigat licitaţia pe SMID din 2019, societatea funcţionează şi acum tot în baza contractului din 2006, iar populaţia suportă tarifele majorate în baza adiţionalelor ulterioare (14,80 lei/persoană/lună). Foarte convenabil, având în vedere că firma din Cluj a câştigat licitaţia pentru lotul 5 din SMID cu o ofertă de 6,95 lei/persoană/lună în mediul urban. Aşadar, dacă SMID-ul ar fi în parametrii optimi, ar afecta direct interesele de afaceri ale firmei. Mai exact, veniturile obţinute din municipiu ar fi înjumătățite, aşa că cei care plătesc pentru prosperitatea firmei… sunt severinenii. BRANTNER este una dintre firmele norocoase din ţară, asigurând colectarea deşeurilor, administrarea singurului depozit din judeţ, dar şi operarea staţiei de tratare mecano-biologică din Malovăţ, finalizată în 2016 şi dată oficial în funcţiune din 2018.
Rm Vâlcea – Contractul de colectare şi transport al deşeurilor nu a fost încă atribuit
La Râmnicu Vâlcea, deşi autorităţile locale au adoptat formal măsuri pentru îndeplinirea prevederilor legale, prin hotărâri de consiliu local, colectarea deşeurilor municipale se face în continuare nediferenţiat de către operatorul de salubritate, COMPANIA ROMPREST SERVICE SA Bucureşti. Pe fondul expirării clauzelor contractuale dintre părţi la 31.07.2020 şi al intenţiei de a minimiza costurile, ROMPREST SERVICE SA nu a implementat în Râmnicu Vâlcea, din 2019 până în prezent, sistemul de colectare selectivă a deşeurilor municipale, nici aici nefiind îndeplinită ţinta de colectare prevăzută de lege. Deşi municipiul Râmnicu Vâlcea este parte a proiectului Fazarea proiectului Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Vâlcea încă de la debutul proiectului, din 2013, nici până în prezent nu a fost atribuit contractul de colectare şi transport al deşeurilor. Deşi relaţiile contractuale pentru asigurarea serviciului de salubrizare în municipiul Râmnicu Vâlcea, dintre UAT şi COMPANIA ROMPREST SERVICE SA, vor înceta la finalul lunii iulie 2020, până în prezent autoritatea contractantă (Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate – ADIS Vâlcea) nu a iniţiat procedura de atribuire a contractului de salubrizare (cuprinzând colectarea, transportul deşeurilor şi operarea staţiilor de sortare Brezoi si Râureni), din cauza blocajelor apărute elaborarea şi aprobarea documentaţiei tehnico-economice realizate de societatea de consultanţă AVENSA CONSULTING SRL din Iaşi şi a obiecţiilor continue ale responsabililor UAT Râmnicu Vâlcea pe marginea acesteia.
O altă investiţie asumată în proiectul menţionat – „Proiectare şi execuţie lucrări pentru Centrul de Management Integrat al Deşeurilor Roeşti“ a cunoscut întârzieri repetate, încă din faza de elaborare a documentaţiei tehnice. Vina se pare că este a proiectantului, ISPE PROIECTARE şi CONSULTANŢĂ SRL Bucureşti, care a depăşit termenele de redactare a studiului de fezabilitate şi a caietului de sarcini, remise beneficiarului (Consiliul Judeţean Vâlcea) în cursul acestui an, cu întârzieri de 3, respectiv 7 luni. Şi, pentru ca paharul să fie plin, demararea proiectului de mai sus este afectată şi de tergiversarea lucrărilor de modernizare a unei porţiuni din Drumul Comunal 112, care asigură accesul la amplasamentul Centrului de Management Integrat al Deşeurilor din comuna Roeşti. Aici, firma CAZICOM SRL Băile Olăneşti a demarat lucrările abia în luna martie 2020, deşi acestea au fost contractate încă din luna septembrie 2018.
La Târgu Jiu…. e fără SMID
La Târgu Jiu, autorităţile locale nu s-au obosit să acceseze un proiect de tip SMID, aşa că situaţia municipiului este cumva particulară la nivel de regiune, deoarece atât operatorul de colectare (POLARIS M. HOLDING SRL Constanţa), cât şi administratorul depozitului conform de deşeuri municipale (POLARIS MEDIU SRL Târgu Jiu) sunt societăţi afiliate (prima societate este unic asociat la cea de a doua). Avantajul neconcurenţial a permis grupului POLARIS să deţină controlul total asupra cantităţilor de deşeuri colectate şi facturate administraţiilor locale, fiind practic imposibil de stabilit care au fost în realitate acestea.
POLARIS M. HOLDING SRL a avut în urmă cu câţiva ani o iniţiativă de colectare selectivă, amplasând circa 300 de pubele supraterane marcate cu culori diferite în câteva zone ale municipiului, demers dublat de construirea câtorva platforme subterane de colectare selectivă a fracţiilor reciclabile. Cu toate acestea, la scurt timp după montare, majoritatea pubelelor supraterane au fost ridicate de operator (pentru a fi montate în alte oraşe cu care POLARIS a încheiat contracte), iar cele subterane, pe lângă faptul că nu au fost marcate diferenţiat, astfel încât cetăţenii să depună fracţiile reciclabile în compartimentele dedicate, majoritatea sunt nefuncţionale.
Nerespectarea angajamentelor asumate pe linia gestionării selective a deşeurilor ne poate costa scump, în eventualitatea declanşării altor proceduri de infringement împotriva României, iar sancţiunile financiare pot afecta serios bugetul statului, şi aşa subţiat în actualul context pandemic.