China ameninţă Japonia cu sancţiuni economice, miza fiind 340 miliarde dolari anual

0
307

China îşi rezervă dreptul de a lua „măsuri suplimentare” în diferendul cu Japonia, în cazul în care contestă naţionalizarea insulelor Senkaku (denumirea japoneză)/Diaoyu (denumirea chineză), disputate de cele două ţări, a declarat ieri ministrul chinez al Apărării, Liang Guanglie, prin intermediul unui traducător, în timpul conferinţei de presă pe care a susţinut-o alături de omologul său american, Leon Panetta. „Desigur, acestea fiind spuse, noi sperăm încă la soluţie paşnică şi negociată cu privire la acest aspect”, a completat ministrul, întrebat dacă Beijingul are în vedere recurgerea la forţă. Liang, general de armată, a reafirmat suveranitatea Beijingului asupra acestor insule, dând vina pe Tokyo pentru izbucnirea tensiunilor dintre cele două ţări.

Concret, China este pregătită să adopte măsuri economice împotriva Japoniei, însă decizia aparţine guvernului de la Tokyo, se arată într-un comentariu apărut luni în cotidianul „Ren Min Ri Bao”, oficiosul Partidului Comunist Chinez, potrivit cri.cn. În articol se arată că provocările lansate la adresa Chinei, vizând insulele Diaoyu, vor genera autodistrugerea Japoniei, ca efect al posibilelor sancţiuni economice, în condiţiile în care relaţiile comerciale dintre cele două ţări se ridică la 340 miliarde dolari anual. Toyota, Nissan, Mitsubishi Motors, Sony, Panasonic şi Canon au suspendat activitatea mai multor fabrici şi magazine din China, potrivit presei internaţionale. Panasonic a anunţat pagube materiale la operaţiunile din China după ce grupuri de protestatari au spart geamurile mai multor magazine. Retailerul japonez Fast Retailing a închis, temporar, 42 de magazine din China şi a înregistrat scăderi puternice pe bursa de la Tokyo. Seven & I Holdings a închis 211 magazine din China, iar Jusco alte 30. Asociaţia Dealerilor de Automobile din China a anunţat că protestele vor afecta vânzările locale ale Toyota, Nissan şi Honda mult mai sever decât cutremurul devastator din martie 2011. Spring Airlines, cel mai mare operator de transporturi aeriene low-cost din China, a anulat 10 zboruri charter către Japonia, programate începând cu 23 septembrie, din cauza scăderii cererii pe fondul tensiunilor dintre cele două ţări. „Îşi permite Japonia să mai piardă alţi 10 ani sau chiar să dea înapoi 20 de ani?”, se întreabă publicaţia, subliniind faptul că, azi, China este cel mai mare partener comercial al Japoniei. Însă, dacă problemele privind suveranitatea teritorială vor continua, China va aplica sancţiuni cât timp guvernul japonez continuă sfidările. „Japonia este mult mai dependentă de China pentru creştere economică decât invers. Revenirea economică slabă a Japoniei ar putea înceta, iar China va avea mai puţin de suferit”, comentează un economist din Hong Kong. Anul trecut, China a fost cea mai mare piaţă de desfacere pentru exporturile Japoniei, în timp ce piaţa japoneză a fost pe locul al patrulea pentru exportatorii chinezi.

Ieri după-amiază, unsprezece nave guvernamentale chineze au ajuns în apropierea insulelor aflate în litigiu, a anunţat paza de coastă japoneză. „În jurul orei 16.30 (10.30 ora României), zece nave de supraveghere au fost reperate la limita apelor din jurul insulei Uotsuri”, a anunţat un purtător de cuvânt al pazei de coastă, potrivit căruia o a unsprezecea navă a serviciului de control al pescuitului a ajuns în aceeaşi zonă cu puţin timp înainte. Disputa dintre China şi Japonia a început în aprilie, când guvernatorul din Tokyo, Shintaro Ishihara, a declarat că ar putea folosi bani publici pentru a cumpăra insulele revendicate de ambele ţări, deţinute atunci de un proprietar privat din Japonia. Tensiunile au escaladat pe 11 septembrie, când guvernul nipon a aprobat preluarea insulelor pentru 2,05 miliarde yeni, echivalentul a 26 milioane de dolari SUA.