Preşedintele PSD Dolj, senatorul Claudiu Manda, a vorbit, într-un interviu acordat recent presei locale, despre situaţia politică actuală, dar, mai ales, despre provocările cu care urmează să se confrunte România în anul următor, atunci când ţara noastră va prelua preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene. Asta în contextul în care 2019 este şi an electoral, românii fiind aşteptaţi la urne pentru a-şi alege reprezentanţii în Parlamentul European, dar, şi mai important, preşedintele. Ce crede senatorul doljean despre listele pentru europarlamentare şi despre candidatul PSD pentru funcţia de preşedinte al României, puteţi afla în rândurile care urmează.
Reporter: Se încheie un an extrem de zbuciumat din punct de vedere politic şi nu sunt deloc puţini cei care spun că România pare chiar mai dezbinată acum decât în perioada în care la Cotroceni era Traian Băsescu. Cum vedeţi dumneavoastră lucrurile?
Claudiu Manda: Eu cred că sunt multe lucruri în care situaţia este asemănătoare, dar există şi multe diferenţe. Putem aminti despre aceste conflicte între diferite instituţii ale statului. Conflictul dintre Preşedinţie şi Parlament, conflictul dintre Preşedinţie şi Guvern sau conflictul dintre o parte a societăţii civile şi majoritatea din Parlament sau Guvern, aceştia susţinând punctul de vedere al Preşedinţiei. Cu o parte eram deja obişnuiţi, cu altele mai puţin. Cred că este prea multă agitaţie în România, mai ales prin comparaţie cu alte ţări europene. Şi am mai observat ceva. O evoluţie a Binomului. Acesta a tot crescut în perioada domnului Băsescu şi a atins apogeul în perioada 2015-2016, în primii doi ani de mandat ai domnului Iohannis. De atunci, lucrurile au început să se schimbe, iar o parte din Binom a început să se disperseze. Nu a mai fost atât de abuziv. Asta nu înseamnă că nu mai există, dar trebuie să înţeleagă toată lumea că instituţiile statului trebuie să îşi facă treaba respectând legea, nu interpretând legea şi fără să îşi depăşească atribuţiile.
„Preşedinţia Consiliului Uniunii Europene este extrem de importantă pentru România“
Rep: Cum vedeţi anul politic 2019?
Claudiu Manda: Mi-e foarte greu să vă spun cum îl văd. Pot, în schimb, să vă spun cum sper să fie. Şi eu sper ca, de la 1 ianuarie 2019 până la finalul preşedinţiei rotative, să avem o perioadă de linişte în România. Asta presupune ca toate forţele politice să se implice astfel încât punctele de vedere diferite să fie armonizate. Spun că ar fi important deoarece vor veni multe delegaţii de la nivelul UE la Bucureşti, sunt foarte multe dosare şi subiecte pe care le putem tranşa în această perioadă cât vom asigura preşedinţia Consiliului Uniunii Europene. Spre exemplu bugetul UE pentru exerciţiul următor. România trebuie să fie interesată de acest lucru. Trebuie ştiut că nu vom putea decide noi anumite lucruri, dar putem duce discuţiile care ne interesează într-o anumită direcţie.
Rep: Ar fi nevoie de un pact între toţi actorii politici pe perioada cât vom deţine preşedinţia rotativă?
Claudiu Manda: Nu ştiu dacă putem vorbi despre un pact. Sunt anumiţi termeni care au devenit alteraţi, mă refer la protocol, la pact… Nu ştiu ce se poate face pentru că avem şi alegerile europarlamentare în această perioadă şi orice gest, oricât de mic, va fi exploatat din punct de vedere electoral de unii sau de alţii.
„De două cicluri electorale contribuim cu voturi, dar nu avem un reprezentant în PE“
Rep: Doljul va avea un candidat pe lista pentru Parlamentul European?
Claudiu Manda: Nu ştiu încă ce va fi, ce se va decide la nivel de partid, dacă vom avea reprezentări regionale, dacă vor exista evaluări, dar eu cred că Doljul ar trebui să aibă un reprezentant în zona eligibilă. Pe de-o parte pentru că suntem una dintre cele mai puternice organizaţii din ţară, iar pe de alta pentru că de două cicluri electorale contribuim cu voturi, dar nu avem un reprezentant. Nu vreau să critic colegii care sunt acum în Parlamentul European, dar cred că ar trebui să fie nişte oameni care vin mai de aproape şi de la baza partidului, care sunt mai aproape de nevoile oamenilor. E foarte simplu să mergem să căutăm oameni care vorbesc cu un anumit ştaif, nu că noi nu am avea astfel de oameni la Dolj, dar poate că este important să înţelegem că ei merg acolo susţinuţi de nişte organizaţii, susţinuţi de nişte oameni, iar atunci când votează, când decid, se gândesc că se vor întoarec în ţară şi vor fi întrebaţi ce au făcut. Eu mi-aş dori să nu găsim în PSD oameni care să voteze, cum am văzut acum, recent, împotriva ţării lor doar pentru că grupul tău parlamentar votează într-un anumit fel. Este de neexplicat aşa ceva. Cum să fii român şi să votezi împotriva României, în condiţiile în care europarlamentarii maghiari votează pentru ţara ta?! Iar oamenii trebuie să ştie că unul dintre aceştia este chiar parlamentar de Dolj (Marian Jean Marinescu, europarlamentar PNL – n.red.). Eu aştept campania electorală, aştept să vină să ne spună de ce a votat împotriva României când tu mergi acolo să îi reprezinţi pe români şi să te lupţi pentru români.
Candidatul PSD pentru funcţia de preşedinte, după europarlamentare
Rep: 2019 este, pe lângă alegerile pentru Parlamentul European, anul în care avem şi alegerile pentru preşedintele României. Când am putea afla numele candidatului PSD pentru acest scrutin?
Claudiu Manda: Este prea devreme să vorbim despre aceste alegeri, deşi, ce-i drept, mai avem un an până la aceste alegeri. Până una alta, ştim un singur nume de candidat până acum şi mă refer la domnul Iohannis care a anunţat, la Sibiu, că va candida pentru un nou mandat. În rest, noi, în PSD, avem o decizie în care analizăm posibilitatea de a avea candidat unic PSD-ALDE. Cam atât avem în acest moment. Nu ştiu ce se va întâmpla mai departe în zona Dreptei, dacă domnul Iohannis va fi candidatul comun al PNL, USR, MRÎ, nu ştiu ce va fi în zona Centru-Stânga. Cred că anunţurile vor apărea imediat după rezultatul alegerilor europarlamentare.
Rep: Susţineţi varianta unui candidat care nu este membru PSD?
Claudiu Manda: Cred că este foarte important să avem un candidat, fie el membru sau nu al PSD, care să aibă o viziune pentru România, pentru români, şi care să aibă şanse cât mai mari să câştige. Pentru mine contează cum vede acest candidat structura statului, pentru că preşedintele are un rol de mediator între puterile statului, are atribuţii executive, şi mai puţin dacă are o anumită vechime în partid să zicem. Însă, dincolo de toate trebuie să precizez că oricare va fi decizia noastră, a PSD, noi, organizaţia de la Dolj, o vom susţine şi o vom aplica.
„Avem nevoie de consens pentru a putea elimina abuzurile“
Rep: Sunteţi preşedintele Comisiei pentru controlul activităţii SRI şi am văzut cu toţii că această comisie a avut o activitate intensă în acest an, care s-a concretizat şi cu câteva rapoarte. Ce urmează de acum înainte?
Claudiu Manda: Am fost sesizaţi de-a lungul timpului cu foarte multe speţe, cu nişte capitole identificate de noi, şi am avut nişte concluzii destul de curajoase. Cum ar fi cea legată de sutele de mii de mandate de supraveghere tehnică date de procurori şi de instanţe, de autorizaţii de interceptare sau mandatele de securitate naţională, că au fost milioane de oameni cărora le-au fost restrânse drepturile şi libertăţile, că au fost ascultaţi ei sau cei cu care au vorbit. Am scris în respectivul document că s-a adăugat la lege prin deciziile CSAT, că s-au adăugat la lege competenţe Serviciului Român de Informaţii prin decizii CSAT. Urmează să avem un raport pe aceste protocoale dintre SRI şi diverse instituţii ale statului. Pe cel pentru protocoalele din Justiţie o să-l facem şi mai detaliat, dar mai aşteptăm anumite documente. Sunt aproape 500 de protocoale încheiate de-a lungul timpului între SRI şi diferite instituţii.
Dincolo de ce am găsit şi ce găsim, este important ce vom face de-aici înainte. Cum reuşim să modificăm legislaţia pentru a nu mai avea abuzuri, pentru a nu se mai trece dincolo de o anumită linie, şi, pe de altă parte, să oferi suficient sprijin legislativ anumitor instituţii ale statului care au nişte misiuni foarte clare. Am avut cinci modele la care ne-am uitat: Marea Britanie, Statele Unite, Germania, Italia şi Franţa. Şi am văzut şi cum funcţionează la ei serviciile şi care sunt competenţele acestei comisii de control. Cum se reglează astfel de mecanisme când se depăşesc anumite reguli generale. Să ştiţi că şi la ei s-a legiferat după ce au dat de câte un scandal. Dar important este cum reuşim să găsim un echilibru pentru ca lucrurile să funcţioneze. Nu va fi uşor să găsim acest echilibru.
Şi vă mai spun ceva, mi-aş fi dorit să existe un consens politic pentru a putea discuta cu argumente pe acest subiect.