Prima zi de şcoală este, întotdeauna, cea mai frumoasă

0
1934

Trezit din vacanţă, clopoţelul a sunat, din nou, ieri, chemându-i la clase pe toţi elevii. Ca de fiecare dată, curţile şcolilor din Craiova au fost neîncăpătoare, adunând miile de şcolari care s-au grăbit, încă de la primele ore ale dimineţii, să-şi întâlnească profesorii şi colegii. Cei mai emoţionaţi au fost însă bobocii din clasele I, pentru care totul a fost nou şi special. Cu măiestria unor dascăli autentici, învăţătorii au fost cei care şi-au dat silinţa să-i primească aşa cum au ştiut mai bine, aranjând clasele şi întâmpinându-i cu vorbe potrivite. În felul acesta, au reuşit să facă din prima zi de şcoală mai frumoasă din viaţa lor de şcolari.

Lucia Delevedova, învăţătoare clasa I B de la Şcoala nr. 21: “Prima zi de şcoală este emoţionantă din toate punctele de vedere. Retrăiesc frumoase amintiri, care rămân trainic în sufletul meu de dascăl, pentru că eu pun suflet în tot ceea ce fac. Şi cred că rezultatele sunt pe măsură. Sunt deja la a opta generaţie şi mă bucur din suflet că am experimentat toată această perioadă. Sunt sigură că misiunea mea, pe acest pământ, este aceea de a instrui copii, de a-i educa şi de a le arăta calea care le-a fost trasată încă din momentul în care au coborât pe pământ”.

Deşi se află la numai câţiva paşi de Calea Bucureşti, Şcoala nr. 21 “Gheorghe Ţiţeica” nu are nimic de-a face cu agitaţia din trafic. Zgomotul maşinilor se opreşte brusc între castanii bătrâni, care îşi întind coroanele peste toată curtea. Ieri, lucrurile au stat un pic altfel. Liniştea obişnuită, deranjată din când în când de castanele care cad, simţind şi ele că a venit toamna, a fost spartă de tumultul primei zile de şcoală. Familiarizaţi cu şcoala, elevii de la clasele mai mari erau cei care acopereau cu glasurile lor sfaturile părinţilor şi chiar clinchetul vesel al clopoţelului. Alergau de pe o alee pe alta, trăiau bucuria revederii cu colegii de clasă şi descopereau împreună ce schimbări a adus cu sine vacanţa care tocmai s-a încheiat. Bobocii din clasele pregătitoare şi de la clasele I îi priveau uşor cu teamă. Pentru ei, totul în jur era nou şi, de aceea, strângeau puternic braţul mamei sau al bunicului. Un parfum delicat, de crizanteme proaspăt tăiate, se lăsa în toată curtea.

Primele emoţii, primii paşi

Câteva perechi de ochişori privesc drept spre doamna învăţătoare Lucia Delevedova. Plasată pe scările de la intrarea în şcoală, doamna strigă, tare şi răspicat, şcolarii din clasa I B. Cine îşi aude numele iese din mulţimea de părinţi şi păşeşte, timid, alături. Şcolăreii sunt toţi frumoşi, dichisiţi de părinţi şi purtând în priviri inocenţa anilor şi surpriza imensă a acestei zile. “Florile, să nu uităm florile!”, se aud, de pe margine, sfaturile grijulii ale mămicilor. Bucheţelele pe care vor să le dăruiască doamnei învăţătoare sunt invers proporţionale cu statura lor. Pentru că nu au trecut niciodată prin asemenea încercări, prima zi de şcoală fiind, de altfel, unică, bobocii au şi un mod stângaci de a purta florile. Numai că doamna înţelege totul din priviri şi le sare imediat în ajutor. “Să mergem în clasă, împreună cu părinţii. Avem de discutat, ne aşteaptă şi câteva surprize”, propune doamna învăţătoare, invitând pe toată lumea în clasa în care elevii de la I B vor învăţa, zi de zi, timp de patru ani de-acum încolo.

În băncile clasei I B

Clasa în care şcolarii intră pentru prima dată rămâne, pentru întotdeauna, cea mai frumoasă din lume. Pentru a păstra cu o amintire specială, dar şi pentru că este o persoană căreia îi place să dăruiască mici lucruri celor din jur, doamna învăţătoare Lucia Delevedova a aranjat-o într-un mod deosebit. Fiind formată din nouă bucăţi, tabla seamănă cu o carte uriaşă, cu copertele deschise. Dacă ar şti să citească, fiecare şcolar şi-ar putea regăsi numele în steluţele care au fost creionate de o mână grijulie, cu cretă albă. Sfioşi şi foşnind bucheţelele de flori, fiecare ia loc în bancă. Pupitrele pe care vor învăţa să rotunjească primele litere sunt ordonate ca într-o sală de lectură. Matematica şi Abecedarul sunt nou-nouţe şi îi aşteaptă pe şcolari să le deschisă. Cei mai curioşi nu mai au răbdare şi încep deja să le răsfoiască, împrăştiind în jur mirosul puternic de tipăritură. De jur-împrejur, pe toţi pereţii, doamna învăţătoare a aşezat tablouri frumos colorate, care să le facă şi mai atractiv modul de a învăţa.

Povestea îngeraşului

“Vă mulţumesc că i-aţi adus frumoşi şi sănătoşi”, a fost mesajul către părinţii şi bunicii care au înconjurat băncuţele şcolarilor, deopotrivă emoţionaţi la prima întâlnire cu doamna învăţătoare. “Eu le-am pregătit o temă specială. Observaţi că pe băncuţe aveţi un îngeraş, care are o menire specială, aceea de a comunica cu voi, de a vă ajuta să devină în viaţă ceea vă programaţi acum”, a continuat aceasta, ridicând de pe o băncuţă un îngeraş decupat din hârtie. Pentru prima temă, bobocii din clasa I B au fost îndrumaţi cum să-şi personalizeze îngeraşul. Dacă vor dori să devină medici, şcolarilor li s-a cerut să deseneze ceva simbolic în acest sens. Dacă vor deveni să devină aviatori, la fel şi pentru această meserie. “Vă rog frumos, de data aceasta să nu îi ajutaţi. Lăsaţi-i pentru că au o intuiţie excepţională, ei vin cu o zestre nativă deosebită, iar dumneavoastră trebuie să deveniţi facilitatorii lor: să-i determinaţi şi să le uşuraţi calea”, şi-a intrat în rol doamna învăţătoare, oferindu-le ca recuzită obligatorie şi câteva imortele în culoarea galben-muştar.

Mărul şi cartea

Dar povestea îngeraşului nu era doar surpriza din prima zi de şcoală, ci şi introducerea la prima lecţie folositoare pentru elevii din clasa I B. “Acest îngeraş e simbolul pentru spiritul. Simbolul pentru hrană sănătoasă este mărul şi o să învăţăm noi foarte multe lucruri despre calităţile benefice ale lui. Apoi, simbolul pentru minte este cartea pe care aţi găsit-o curată pe băncuţa voastră. Da, copii?”. “Daa!”, răspunde în cor clasa. Este chiar primul răspuns hotărât la întrebarea doamnei învăţătoare. E semnul că emoţiile puternice s-au împrăştiat ca prin minune şi au zburat pe fereastra larg deschisă, părăsind pentru totdeauna clasa. “De acum vom fi o colectiv frumos, o familie unită care vom deprinde împreună tainele învăţăturii”, spune, misterios, doamna învăţătoare Lucia Delevedova. Energia şi hotărârea ei îi molipseşte pe copii. Pe nesimţite, primele minute de şcoală, cele mai grele şi totuşi cele mai frumoase clipe din viaţa fiecărui om, au trecut. Prichindeii speriaţi din curtea şcolii trebuie să se despartă de părinţi – şi ei copleşiţi de emoţii – şi să devină elevii clasei I B, aşa cum scris, citeţ, pe coperta catalogului.

 

Prefectul de Dolj, Elena Costea şi primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, au participat la festivitatea de deschidere a anului şcolar de la Şcoala nr. 2 “Traian”. Prefectul judeţului i-a îndemnat pe elevi să-şi clădească educaţia pe lecturi individuale. “Vă îndemn cu toată afecţiunea să nu vă pierdeţi timpul cu lucruri care acum vi se par mult mai plăcute, pentru că adevărata educaţie se clădeşte în timp. Îndemnul meu sincer este să citiţi. Să nu ocoliţi bibliotecile, pentru că numai citind cărţi veţi acumula cunoştinţele necesare reuşitei în viaţă”. Primarul Lia Olguţa Vasilescu le-a spus părinţilor şi copiilor că este foarte ataşată de această şcoală întrucât într-una din clase a învăţat şi ea să citească. “Această şcoală a fost şi a rămas una foarte bună, cu rezultate extraordinar de bune. Eu îmi aduc aminte cât era de greu să ajungi să fii elev al acestei şcoli şi îmi închipui că şi acum este la fel. Rezultatele pe care trebuie să le aveţi la olimpiadele şcolare trebuie să fie, de asemenea, foarte bune şi vă spun că, din acest an, o să fie şi premii financiare pentru olimpicii naţionali şi internaţionali, ceea ce zic eu că e un lucru bun care vă va stimula”.

 

La Şcoala nr. 24 din Craiova, emoţiile au fost mari. Cinci clase I, adică peste 130 de boboci, au început şcoala. Prin grija învăţătorilor, clasele au fost aranjate deosebit de frumos – alături de cărţile nou-nouţe, aşteptându-i şi câte o ciocolată sau bomboane. “Este o zi specială fiindcă avem foarte mulţi boboci. Pe lângă cei 130 de elevi din clasele I îi avem şi pe cei de la clasele pregătitoare, adică încă 103 de preşcolari”, a precizat Radu Nicolae, directorul şcolii.

  

Mircea Geoană a participat, ieri, la inaugurarea anului şcolar, la Colegiul Naţional “Elena Cuza”, din Craiova, şi apoi la Podari şi Bechet, evident, cu aceeaşi ocazie. Senatorul de Dolj, preşedintele Comisiei de Politică Externă a Senatului, a avut alocuţiuni calde, urând, deopotrivă, dascălilor şi elevilor un an şcolar cât mai rodnic, cât mai fructuos.