Modernizarea depoului de tramvaie, evaluată la 51 milioane de lei

0
414

Consilierii municipali sunt convocați, astăzi, într-o ședință extraordinară pentru a vota două proiecte de hotărâre, dintre care unul se referă la modernizarea depoului de tramvaie al RAT Craiova. Autoritățile le propun aleșilor locali noii indicatori tehnico-economici pe baza cărora va fi depusă cererea de finanțare, cunoscut fiind faptul că modernizarea construcțiilor și instalațiilor de acolo se va face cu bani de la UE.

Depoul de pe Calea Severinului a fost construit odată cu linia de tramvai și a fost dat în funcțiune în anul 1987. Dacă în privința căii de rulare a tramvaiului au mai fost făcute investiții, în privința acestuia nu s-a întreprins nici o lucrare de modernizare, lucrurile rămând neschimbate de atunci și până astăzi. În urma expertizei tehnice, a reieșit că instalațiile electrice sunt demult depășite. Depoul este alimentat cu o instalație de 0,4KV, despre care experții spun că are mai toate echipamentele uzate și nu mai prezintă siguranță în exploatare. Păstrându-se  în tehnologia anilor respectivi, experții spun că nu se mai găsesc nici piese de schimb pentru astfel de instalații, iar la un consum mare – transportul cu tramvaiul este mult mai solicitat acum – instalația este mult subdimensionată.

Trei kilometri de cale de rulare, înlocuiți în totalitate

Depoul nu stă prea bine nici în ceea ce privește starea construcțiilor. Este format din mai multe clădiri, în care funcționează o spălătorie, o vopsitorie, hala de întreținere, atelierul și magazia cu materiale. Rețelele de utilități sunt deficitare la toate dintre aceste imobile. În plus, deține și o cale proprie de rulare a tramvaiului, pe o lungime de 3 kilometri. Dintre aceștia, 2,5 kilometri se află în exterior și 0,5 kilometri în incinta atelierului de reparații, dar ambele segmente trebuie să fie demontate și înlocuite cu altele noi, recomandă experții, din cauza stării avansate de uzură în care se găsesc. „Uzura avansată a căii de rulare, vechimea liniei și aparatelor de cale fac ca exploatarea să se realizeze în condiţii dificile, pe unele porţiuni chiar existând riscul producerii unor evenimente de natură umană sau materială”, se arată în expertiza tehnică a depoului de tramvaie.

Toate clădirile vor fi reabilitate

Clădirile depoului trebuie, așadar, să fie reabilitate în totalitate. La spălătorie, experții propun să fie termoizolat acoperișul. Apoi, pereții exteriori vor fi termoizolați la toate clădirile, incintele vor fi recompartimentate pentru o mai bună funcționare și toată tâmplăria va fi înlocuită. Ușile de la hala de reparații vor fi rezistente la foc. Acolo unde s-a constatat că nici fundațiile nu mai prezintă siguranță, experții au recomandat să fie realizate subzidiri și montate plase de sârmă. Fațadele se vor finisa și ele cu tencuieli decorative în culori bej sau gri, iar uşile exterioare existente se vor înlocui cu uși metalice termoizolate. În ceea ce privește instalația electrică, aceasta trebuie înlocuită cu alta nouă. De asemenea, se prevede să fie înlocuită în totalitate și rețeaua de contact a tramvaiului din interiorul depoului.

Ce variantă propun experții

Experții propun două variante de lucru. Cea mai ieftină este de 51 milioane de lei, dintre care construcțiile și montajul – 42,7 milioane de lei. Proiectarea ar urma să coste 1,95 milioane de lei, iar asistența tehnică a proiectului – peste 200.000 de lei. În varianta II, care este cea mai scumpă, investiția se ridică la 62 milioane de lei, între care construcțiile și montajul – 56,2 milioane de lei. Proiectarea ajunge la suma de 1,96 milioane de lei, iar asistența tehnică – 226.000 de lei. În primul caz, lucrarea ar urma să fie realizată în termen de 12 luni; dacă se merge pe varianta II, execuția va fi terminată în 15 luni. Experții recomandă să se meargă însă pe varianta cea mai ieftină, întrucât „asigură încadrarea clădirilor în clasa de risc seismic de categoria III”.

În 2027, vor fi 24.000 de călători într-o zi

Pentru anul 2017, numărul de călători cu tramvaiul a fost evaluat la 3,47 milioane de persoane, conform informațiilor furnizate de către operatorul de transport public. Pentru anul 2027, s-a estimat un număr de 5,7 milioane de pasageri, după cum se prezintă în „Studiul de oportunitate privind înnoirea parcului de vehicule de transport public urban pentru Municipiul Craiova, achiziția de autobuze noi și achiziția de tramvaie noi”.“ Pentru a acoperi necesarul de capacitate pentru numărul de călători pe zi estimați la nivelul anului 2027, este nevoie de o capacitate de transport de cel puțin 24.100 pasageri transportați în medie la nivelul rețelei de tramvai într-o zi lucrătoare”, se arată în respectivul studiu. Specialiștii susțin că acest lucru va fi înlesnit mult și odată cu realizarea acestei investiții de modernizare a depoului de tramvaie.