România prin ochii documentariștilor de la Sahia – proiecție de filme la Club Electroputere Craiova

0
518

Club Electroputere anunță redeschiderea programului CEP Cinema, iar primul eveniment de anul acesta va avea loc vineri, 21 februarie, ora 19.00, la sediul din Craiova, aflat pe Calea București nr. 56. Evenimentul va consta într-o proiecție de filme documentare de 92 de minute, produse de Studioul de Film Sahia în perioada 1949-1990. Proiecția va fi urmată de o dezbatere având-o invitată pe Alina Popescu, sociolog. Intrare liberă!

Puțini sunt cei care mai știu astăzi că în perioada comunistă Studioul Sahia producea câteva sute de documentare pe an, jurnale de actualități sau filmări de protocol cu Nicolae Ceaușescu. Probabil și mai puțini știu că cei care au lucrat acolo își amintesc de Sahia ca de „o adevărată școală de cinema și de viață”.

O școală de cinema pentru că, spre deosebire de filmul de ficțiune, cel documentar era mai deschis experimentărilor vizuale sau, cel puțin, mai ocolit de cenzură. O școală de viață pentru că le oferea oportunitatea de a călători prin țară și de a intra în contact cu oameni și realități care nu se mediatizau.

„Vă invităm la o selecție de filme inedite, ai căror protagoniști sunt culegători de stuf, tineri care fac naveta, copii educați să fie oameni noi, muncitori pe ogoare,  colonii de muncă și… Revoluția din 1989”, spun organizatorii evenimentului de vineri seara, care se va desfășura la sediul Clubului Electroputere, în sala de spectacol a Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri” – instituție parteneră în proiect.

Sunt propuse spre vizionare „Scrisoarea lui Ion Marin către ziarul Scânteia” (1949) realizat de Victor Iliu (18 minute); „Stuf” (1966) de Titus Mesaroș (9’); „Mai mulți vinovați și o victimă” (1983) de Ovidiu Bose Paștina (10’); „Ioane, cum e la construcții?” (1983) de Sabina Pop (12’); „Va veni o zi” (1985) de Copel Moscu (12’); „Cota zero” (1988) de Laurențiu Damian (13’), „De Crăciun ne-am luat rația de libertate” (1990) de Cătălina Fernoagă și Cornel Mihalache (18’).

După vizionarea filmelor, publicul va putea analiza, împreună cu sociologul Alina Popescu, ce însemna să faci film documentar în perioada comunistă. Alina Popescu a făcut studii de sociologie la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și este doctorand în Științe Politice la Universitatea Paris Ouest Nanterre la Défense. Printre temele sale de cercetare se numără cenzura, cinematografia românească și est-europeană, cultura vizuală în perioada postcomunistă.