Peste 4.000 de solicitări pentru cercurile Palatului Copiilor din Craiova

0
460

Dacă le vor frecventa 3 ani consecutiv, elevii vor primi certificate de competenţă

Palatul Copiilor din Craiova este situat pe strada „Simion Bărnuţiu” nr. 20 (tel./fax: 0251.534.511)

O opţiune pentru timpul liber al celor mici, ca şi al adolescenţilor, având aproape 30 de cercuri special organizate pentru ei, Palatul Copiilor din Craiova îşi deschide porţile pentru peste 4.000 de (pre)şcolari. În funcţie de aspiraţii şi aptitudini, aceştia au optat pentru activităţi artistice, culturale, ştiinţifice, sportive ori tehnico-aplicative, care se vor desfăşura zilnic, inclusiv sâmbăta şi duminica, şi la care vor participa gratuit.

„Din fericire, părinţii au devenit foarte interesaţi de completarea educaţiei copiilor şi preferă să-i aducă într-un cadru organizat decât să-i lase prin faţa blocului sau să le ofere alternativa televizorului, care, din păcate, a devenit cea mai bună bonă la noi”, susţine noul director al instituţiei, prof. Alina Ţacu.

Cei care doresc, dar nu au apucat încă, se mai pot înscrie la cursuri şi în aceste zile, pe baza unei cereri-tip, pe care o găsesc la sediul instituţiei, din strada „Simion Bărnuţiu” nr. 20, şi a unei copii după certificatul de naştere ori cartea de identitate. Vârsta lor trebuie să fie cuprinsă între 3 şi 19 ani, în funcţie de profilul cercului şi de competenţele care urmează să fie formate. Ca o noutate, copiii care frecventează cercurile trei ani consecutiv vor primi certificate de competenţă.

Deşi cursurile încep de astăzi, deschiderea lor festivă – atât la Palatul Copiilor din Craiova, cât şi în cele şapte structuri arondate din Dolj – va avea loc printr-un program special, ce se va derula în perioada 25-29 septembrie. „Dorim să atragem atenţia comunităţii asupra noastră, să avem alături de noi cât mai mulţi parteneri şi să ne îndreptăm atenţia inclusiv asupra copiilor defavorizaţi. Şi, la fel de important, să se ştie că Palatul Copiilor este deschis pentru toţi copiii, nu doar pentru cei care îşi doresc performanţă”, mai spune prof. Alina Ţacu.

Numărul copiilor înscrişi, „mai mare decât cel prognozat prin planul de învăţământ”

Oferta educaţională a Palatului Copiilor şi a celor şapte structuri ale acestuia din judeţul Dolj – Băileşti, Calafat, Dăbuleni, Segarcea, Bechet, Poiana Mare şi Filiaşi – este una diversificată şi adaptată nevoilor şi solicitărilor din comunitate. La sediul din Craiova copiii pot frecventa aproape 30 de cercuri, de la cele cultural-artistice (cultură şi civilizaţie engleză ori spaniolă, teatru,  pictură, sculptură, dansuri moderne şi populare ş.a.), sportive (gimnastică aerobică, tenis de masă, carting) până la cele ştiinţifice şi tehnico-aplicative (Matematică aplicată în tehnică de calcul, Fizică aplicată, machete / construcţii de maşini, Informatică etc.). Activităţile se desfăşoară la sediul instituţiei, care dispune de săli de clasă, ateliere, laboratoare şi săli de dans, şi sunt susţinute de 34 de cadre didactice, cam tot atâtea predând şi în cluburile copiilor din judeţ.

Ca şi noul an şcolar, cursurile Palatului Copiilor încep astăzi şi, în funcţie de orarul elevilor participanţi, se vor desfăşura dimineaţa ori după-amiaza, zilnic, inclusiv în week-end. Ca în fiecare din ultimii ani, peste 4.000 de copii au solicitat să le frecventeze, iar înscrierile continuă. «Palatul îşi va începe activitatea cu un număr de copii mai mare decât cel prognozat prin planul de învăţământ. Activităţile sunt gratuite, iar copilul poate avea acces la mai multe cercuri, dacă doreşte. Într-o primă fază, el poate participa la mai multe cursuri şi rămâne, apoi, la acela care se potriveşte cel mai bine cu vocaţia lui şi îi completează educaţia de la şcoală. Avem cercuri de artă, cultură, altele care presupun mişcare, dans, muzică, dar şi ştiinţifice. Ce trebuie să ştie solicitanţii este că noi nu putem să suprapunem competenţele pe care le vizăm aici peste competenţele din sistemul formal, adică nu putem să facem ceea ce se face la şcoală. Aici se lucrează într-un cadru non-formal şi cu mai puţini copii în grupă», explică noul director al Palatului Copiilor din Craiova, prof. Alina Ţacu.

Înscrierile la cursuri continuă şi se pot face zilnic, între orele 9.00 şi 16.00, la sediul instituţiei

Acceptaţi de la 3 la 19 ani, în funcţie de profilul cercului şi de competenţele vizate

Înscrieri se mai fac până spre sfârşitul lunii şi, până când va fi pus la punct site-ul instituţiei, solicitaţii sunt aşteptaţi la sediu, unde vor primi şi vor completa o cerere-tip, căreia îi vor ataşa o copie după certificatul de naştere ori cartea de identitate. «Intenţionăm să postăm cererea şi pe site-ul  nostru, pe care îl vom „revigora” în curând, pentru ca părinţii să aibă posibilitatea să-şi înscrie copiii şi pe Internet. Dar până atunci îi aşteptăm la secretariat, unde avem program şi dimineaţa, şi după-amiaza, adică de la 9.00 la 16.00. Pot veni părinţii, bunicii sau tutorii care trebuie să-şi asume legal înscrierea», mai spune prof. Alina Ţacu. Conform prevederilor Regulamentului din 7 octombrie 2011 privind organizarea şi funcţionarea palatelor şi cluburilor copiilor, vârsta celor care frecventează activităţile trebuie să fie cuprinsă între 3 şi 19 ani, în funcţie de profilul cercului şi de competenţele care urmează să fie formate.

Ca o noutate – „foarte importantă şi care cu siguranţă îi va motiva pe copii şi pe părinţi la înscriere”, crede directorul –, din acest an, după cum se menţionează în amintitul Regulament, şi Palatul Copiilor din Craiova va oferi, la cerere, certificate de competenţă, condiţia fiind ca un curs să fie frecventat trei ani consecutiv: «Un copil care a urmat un curs de şah, de exemplu, timp de trei ani la rând, pe baza rezultatelor obţinute şi conform nivelului competenţelor formate va primi la final un certificat, parafat de Palatul Copiilor şi de Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, iar dacă a participat la concursuri, la diferite faze, obţinând premii – şi de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului».

Fiecare cerc poate să aibă maximum o grupă de performanţă

Alina Ţacu este formator naţional de educaţie nonformală şi profesor de Limba şi literatura română la Şcoala nr. 29 „Nicolae Romanescu” din Craiova

Dorinţa prof. Alina Ţacu – „sinonimă” cu prevederile art. 9 din Regulamentul din 7 octombrie 2011 – este ca Palatul Copiilor din Craiova să rămână deschis, de-acum înainte, pentru toţi copiii, nu doar pentru cei care îşi doresc să facă performanţă. „În ultimii ani s-a marjat foarte mult pe performanţă aici. Vrem să facem performanţă la dans, la muzică, peste tot să câştigăm concursuri! Este extraordinar, este un beneficiu şi pentru copii, şi pentru comunitatea craioveană! Dar este Palatul Copiilor şi fiecare copil merită să-şi desăvârşească educaţia într-un cadru organizat, cu profesori pregătiţi, chiar dacă nu face performanţă. Din acest motiv şi primim în continuare cereri şi răspundem tuturor copiilor care vor să se înscrie», declară directorul instituţiei. Dacă până acum Regulamentul prevedea existenţa a trei grupe de performanţă, acum fiecare profesor îşi poate organiza doar o astfel de grupă. „În cadrul acesteia va lucra la nivel de performanţă cu copiii, care vor participa la fazele naţionale şi internaţionale ale concursurilor organizate de Ministerul Educaţiei. În rest, la grupe vor fi copii care nu îşi doresc neapărat să facă performanţă, ci să-şi petreacă timpul liber de o manieră educativă”, adaugă prof. Alina Ţacu.

Ce îşi mai propune noul director este «perfectarea cât mai multor parteneriate cu toţi actorii comunitari – şi cu instituţii publice, şi cu asociaţii non-guvernamentale, şi din România, dar şi din străinătate. Şi mai ales cu cei care promovează educaţia nonformală, care este confundată tot mai des cu cea informală. Educaţia nonformală se realizează pe baza curriculelor, programelor, orarelor, proiectelor de lecţie, este un sistem organizat, ca şi sistemul formal. Doar că se ştie prea puţin despre acest lucru şi îmi propun ca până de sărbători să organizăm o campanie din care efectiv oamenii să înţeleagă ce înseamnă educaţie nonformală şi cât este de importantă». Vizate sunt în mod special grupurile defavorizate – de la copiii din şcolile „Sf. Mina” sau „Sf. Vasile” până la cei din Penitenciarul de Minori şi Tineri.

***

Deşi activitatea din palatele şi cluburile copiilor debutează odată cu noul an şcolar, festivitatea oficială de deschidere la Craiova va avea loc printr-un program de manifestări care se vor desfăşura în zilele de 28 şi 29 septembrie. Prima va fi dedicată îndeosebi activităţilor sportive, iar cea de-a doua – întâlnirii cu oficialităţi, reprezentanţi ai instituţiilor partenere, foşti elevi şi campioni, părinţi ş.a.

 

Conform prevederilor art. 1 din Regulamentului din 7 octombrie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 792 din 8 noiembrie 2011, „palatele şi cluburile copiilor sunt unităţi de învăţământ de stat specializate în activităţi extraşcolare, în cadrul cărora se desfăşoară acţiuni instructiv-educative specifice, prin care se aprofundează şi se diversifică cunoştinţe, se formează, se dezvoltă şi se exersează competenţe potrivit vocaţiei şi opţiunii copiilor şi se valorifică timpul liber al copiilor prin implicarea lor în proiecte educative”. La art. 2 se prevede că „Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti, palatele şi cluburile copiilor sunt unităţi de învăţământ de stat cu personalitate juridică”. «Este o modificare foarte importantă: pentru prima dată Palatul Copiilor şi structurile arondate – cluburile copiilor – sunt considerate unităţi şcolare, mai precis „unităţi de învăţământ preuniversitar specializate în educaţie nonformală”. Astfel, avem posibilitatea să aplicăm pentru proiecte europene, lucru pe care nu l-am putut face până acum», precizează prof. Alina Ţacu.

 

Cercurile Palatului Copiilor din Craiova:

Cenaclu literar – Jurnalism; Cultură şi civilizaţie românească / franceză / engleză / germană / spaniolă; Redacţie de presă; Teatru; Informatică; Matematică aplicată în tehnică de calcul; Jocuri logice – şah; Protecţia mediului; Muzică uşoară – vocală şi instrumentală; Modelaj sculptură; Grafică – Pictură; Sculptură; Dansuri populare; Carting; Dans modern; Dans modern – dans sportiv; Gimnastică aerobică; Gimnastică aerobică – karate; Machete / construcţii de maşini; Instrumente muzicale – taraf; Fizică aplicată; Tenis de masă.