Teatrul, poveştile şi jocurile – „formatori” inspiraţi în educarea tinerilor

0
332

papusi 1„Interesant”, „distractiv”, „educativ”, „nonformal”, „frumos”, „impresionant”, „amuzant”, „creativ”, „nou” – sunt câteva cuvinte prin care 15 tineri români din comuna doljeană Giurgiţa şi alţi 15 bulgari, din localitatea Vidin şi împrejurimi, au descris programul la care au participat în cadrul proiectului european „EU artist: Puppets play and story days”.

Activităţile în care s-au implicat – de la ateliere de tehnici şi metode de actorie şi altele în care au creat măşti din Commedia dell’arte, până la vizionarea unui spectacol de teatru, vizite la obiective cultural-turistice şi numeroase jocuri, toate în spiritul educaţiei nonformale – au facilitat comunicarea interculturală şi, în egală măsură, i-au încurajat să fie ei înşişi, mai îndrăzneţi şi cu mai multă încredere în forţele proprii, cu atitudine creativă şi spirit de iniţiativă, cu mai multă deschidere către experienţa actoricească, în general, şi teatrul de păpuşi şi marionete, în special.

 Programul de activităţi s-a desfăşurat în aprilie, pe malul Dunării, la Calafat, o altă întâlnire urmând să aibă loc peste doar câteva zile, la Vidin, prilej pentru noi experienţe inedite şi formatoare pentru cei 30 de tineri. Cu atât mai importante vor fi acestea cu cât majoritatea nu a participat niciodată la un proiect european ca acesta, implementat prin programul Erasmus+, iar mulţi vor călători pentru prima dată într-o ţară străină.

1Proiectul bilateral România-Bulgaria „EU artist: Puppets play and story days” se derulează pe parcursul unui an, între 1 decembrie 2016 şi 30 noiembrie 2017, şi este finanţat prin programul Uniunii Europene pentru educaţie, formare, tineret şi sport Erasmus+ (Acţiunea-cheie 1: Mobilitatea persoanelor în scop educaţional), iar iniţiator este Asociaţia „EU vreau” din Craiova, în parteneriat cu Casa de Cultură „Sf. Teofana Basarab” din Vidin. Scopul lui: conştientizarea şi promovarea valorilor diversităţii culturale şi dezvoltarea abilităţilor de participare eficientă la actul creativ în rândul tinerilor din categorii defavorizate, prin apel la teatru şi la alte forme de artă, ca mijloace de exprimare şi de comunicare.

Despre Commedia dell’arte, genul care a dat frâu liber improvizaţiei în teatru

papusi 2Parte din obiective au fost urmărite la Calafat, în perioada 4-13 aprilie 2017, pe celelalte iniţiatorii proiectului, formatorii şi voluntarii împreună cu tinerii români şi bulgari propunându-şi să le atingă prin programul de activităţi pe care îl vor desfăşura la Vidin, între 22 şi 31 iulie a.c. „În cadrul atelierelor de tehnici şi metode de actorie au învăţat elemente din Commedia dell’arte, i-am studiat pe Arlecchino cel pus pe şotii şi pe Colombina, cu mişcările lor specifice, pe Pantalone şi alte personaje, iar copiii au fost extrem de receptivi. La atelierele de creaţie artistică, găzduite de Casa de Cultură Calafat, au realizat singuri măşti din Commedia dell’arte, pe care le vor purta în cadrul unui spectacol cu public. Prin exerciţiile de improvizaţie, tinerii au învăţat să se cunoască mai bine, să îşi învingă anumite temeri pe care le aveau în ceea ce priveşte vorbirea, exprimarea în public. Au reuşit să comunice prin limbajul teatral. Iată că, încă o dată, teatrul poate să facă minuni! Iar într-un timp scurt, având în vedere că tinerii din cele două ţări nu se cunoşteau, au reuşit să interacţioneze şi să construiască ceva – atât măştile, cât şi elementele de spectacol”, a declarat Geo Dinescu – actriţă la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” din Craiova şi la Teatrul de Animaţie „Ţăndărică” din Bucureşti, formator în cadrul proiectului.

papusi 5De la ea, tinerii au aflat cum Comedia dell’arte a apărut spre mijlocul secolului al XVI-lea, în Italia, ca o reacţie împotriva teatrului erudit, practicat în cercuri restrânse de spectatori, trupele de actori ambulanţi propunându-şi să satisfacă gusturile unui public larg, dispus să se amuze copios, dar şi să vadă pe scenă oameni şi situaţii din viaţa adevărată. Tot împreună cu Geo Dinescu, cei 30 de tineri au vizionat, pe 9 aprilie, la teatrul craiovean, spectacolul „Alis în lumea păpuşilor” (regia: Iulia Cârstea, scenografia: Eustaţiu Gregorian), apoi ei înşişi au urcat pe scenă pentru a vedea ce se află în spatele cortinei, au vizitat atelierele şi depozitul de costume şi recuzită ale instituţiei. Cu o zi în urmă, la Muzeul de Artă Calafat, au audiat un concert extraordinar susţinut de studenţi bursieri ai programului educativ „SoNoRo-Interferenţe 2017” şi profesori care îi pregătesc, au vizitat o expoziţie realizată în cadrul proiectului fotografic „Calafat prin anotimpuri” şi alta a artistului clujean Eugen Moritz.

Experienţă inedită şi formatoare pentru 15 tineri din comuna Giurgiţa

2Tinerii români, cu toţii din comuna Giurgiţa, vor ajunge la Vidin însoţiţi – ca şi la întâlnirea de la Calafat – de Mihaela Tomescu, director al Căminului Cultural „Nicolae Veleanu” din localitatea doljeană, de asemenea formator în cadrul proiectului. «„EU artist: Puppets play and story days” implică 15 elevi români, cu vârste între 14 şi 18 ani – majoritatea elevi la Şcoala Generală din Giurgiţa, iar ceilalţi, la Liceul Tehnologic „Horia Vintilă” din Segarcea şi la Liceul Teoretic „Adrian Păunescu” din Bârca. Este o experienţă aparte pentru ei, pentru că aproape toţi se află pentru prima dată într-un astfel de cadru european nonformal. Au învăţat să colaboreze cu alţi tineri, din altă ţară, s-au creat ateliere de lucru unde au învăţat să realizeze măşti, împreună cu actriţa Geo Dinescu au deprins mişcări scenice şi tehnica vorbirii – dicţie, au vizitat obiective culturale… Iar acum sunt cu toţii nerăbdători să se revadă la Vidin şi să continue programul de activităţi», a declarat Mihaela Tomescu.

Cu toţii şi-au luat cât se poate de în serios rolul de participanţi la acest proiect educativ, care le oferă cadrul comunicării şi exprimării libere prin arta păpuşărească. Am învăţat lucruri noi, cum ar fi să creez o mască, am aflat lucruri importante din istorie, pe care nu le ştiam, am fost la un spectacol de teatru şi am văzut ce se află în spatele unei scene”, spune, entuziasmată, Ionica Cornelia Mârşanu, în prezent elevă în clasa a X-a la Bârca. Mi-au plăcut foarte mult măştile pe care am învăţat să le facem împreună cu doamna Geo, de la Teatrul de Păpuşi. Mi-au plăcut şi jocurile şi plimbarea pe faleza Dunării. Şi mi-am făcut mulţi prieteni noi, din Bulgaria!”, adaugă Ionuţ-Mădălin Iovan-Mare, elev în clasa a VIII-a la Şcoala Gimnazială din Giurgiţa. Experienţă educativă şi formatoare, dar şi distractivă, este proiectul „EU artist: Puppets play and story days” şi pentru Gheorghiţă Gabriel Grigorescu, elev în clasa a XI-a la liceul din Segarcea. „Am participat la nişte activităţi care m-au ajutat foarte mult. Mi-am făcut prieteni noi, am învăţat nişte mişcări scenice foarte tari, mi-a plăcut mult de tot!”, spune acesta.

La final de proiect vor primi Certificatul Youthpass

Apropiata întâlnire din oraşul Vidin le va aduce celor 30 de tineri români şi bulgari, pe lângă noi ateliere de tehnici şi metode de actorie şi ateliere de creaţie artistică, şi multe activităţi distractive şi de socializare, vizite la obiective cultural-turistice, precum cetatea medievală Baba Vida, Biblioteca lui Osman Pazvantoglu, Teatrul de Stat de Păpuşi şi Galeria de Artă „Nikola Petrov” , care le vor oferi oportunitatea de a cunoaşte medii noi şi diverse. De bază vor fi, ca şi la Calafat, metode creative folosite în activităţile de tineret, între care jocuri de educaţie interculturală, jocuri de rol, de construire a echipei, de energizare etc., dezbaterile, vizionările de filme ş.a. Şi la Vidin tinerii vor fi susţinuţi să îşi atingă obiectivele de învăţare de actori profesionişti şi de alţi formatori şi voluntari ai celor două organizaţii – Asociaţia „EU vreau” şi Casa de Cultură „Sf. Teofana Basarab”.

Proiectul „EU artist: Puppets play and story days” se va încheia la sfârşit de noiembrie, nu înainte ca cei 30 de tineri români şi bulgari să primească Certificatul Youthpass – document de recunoaştere a activităţii de formare şi mai ales a competenţelor obţinute în cadrul proiectului. Certificatul Youthpass le va oferi acestora posibilitatea de a descrie ce au făcut / învăţat / obţinut (în termeni de activităţi, cunoştinţe, abilităţi, aptitudini) prin participarea la proiect.