Procent de promovare în Dolj: 41,76%
Şi bacalaureatul din acest an, sesiunea iunie-iulie, a demonstrat ceea ce se ştia de anul trecut: cine învaţă susţinut şi se pregăteşte temeinic nu are cum rata deznodământul dorit. E un sofism mărunt, dar care ascunde tot adevărul. Multe s-au spus şi s-au materializat în curricula învăţământului gimnazial, susţinându-se, între altele, că elevului trebuie să i se administreze porţii mici, în aşa fel încât să fie scutit de suprasolicitare şi indigestie. Şi aşa mai departe. Bacalaureatul, prin dificultatea subiectelor, nu s-a mai pliat pe o astfel de teză. Se poate discuta la nesfârşit despre “substanţa subiectelor”. Inspirată sau mai puţin inspirată. Convingătoare sau neconvingătoare. Ceea ce ştim este că liceele consacrate ale Craiovei – Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti”, Colegiul Naţional „Carol I” şi Colegiul Naţional „Elena Cuza” – şi-au menţinut blazonul. Dovedind că dascălii din generaţii mai noi au preluat autoritatea şi competenţa înaintaşilor. Această constatare nu poate scăpa observaţiei. Liceele cu rezultate precare, îndoielnice sau dramatice sunt aceleaşi. În ele distanţa dintre educaţie şi mutilare rămâne constantă. Chestiune de mentalitate a întregului corp didactic. Oricâte comentarii s-ar face asupra reformei din învăţământ, cu luminile şi umbrele ei, în privinţa Bac-ului nu ajungem decât într-un singur punct: liceul cu deschiderea lui, nu e doar un început, ci şi o împlinire, apogeul legitim al oricărui proces formativ. S-a stopat precumpănitor frauda şi e foarte bine. Pe această linie trebuie continuat, până la asanarea deplină a ideii că “se poate copia”. Liceele doljene nu produc o puzderie de elevi superdotaţi, ci o medie umană cultivată, o masă intelectuală decentă, care după aceea se poate descurca onorabil în viaţă. De unde ar trebui început? Iată o întrebare realmente banală. Începând cu depolitizarea totală a învăţământului gimnazial – şi ne referim la încredinţarea funcţiilor de manageri de unităţi de învăţământ celor mai potrivite cadre didactice –, urmărirea prezenţei obligatorii la orele de curs a elevilor şi cadrelor didactice, eliminarea dascălilor lipsiţi de vocaţie, unii dintre ei fiind surprinşi în ipostaze nefericite, la testări şi examene de tot felul, revigorarea disciplinei şcolare, prin măsuri sancţionatorii, exemplare, un ansamblu de alte măsuri eficiente, rezultate din propunerile dascălilor cu experienţă, toate acestea ar merita luate în seamă, încă de pe acum. Orice concesie, orice superficialitate, orice derapaj didactic atrage după sine un dezastru, deplâns fără rost. Învăţământul preuniversitare doljean are de unde se inspira. Modelele autentice se găsesc chiar în cadrul său. Şi nu le mai enumerăm.
Doar 56 de elevi au obţinut notă mai mare la contestaţii
După o lună de evaluare continuă, absolvenţii clasei a XII-a şi-au văzut rezultatele examenului de bacalaureat, care le-au adus celor mai mulţi dintre ei doar dezamăgire. În judeţul Dolj, din 7.113 de elevi care au susţinut toate probele au reuşit să treacă examenul de maturitate numai 2.678 de elevi, 3.847 au picat, în special la Matematică, iar 5.66 nu au fost prezenţi. Nici contestaţiile, 1.569 la număr, nu au schimbat foarte mult rezultatele, numărul elevilor promovaţi crescând cu numai 56. Astfel totalul acestora a ajuns la 2.734, procentul de promovare fiind de 41,76%, cu doar 0,92% mai mare decât cel de anul trecut – 40,84%. Sesiunea s-a derulat într-o atmosferă tensionată, sălile de examen fiind monitorizate, la fel ca şi anul trecut, cu camere video şi web, astfel că 22 de elevi au fost eliminaţi pentru tentativă de fraudă. “La nivelul judeţului Dolj, doar 56 de elevi au reuşit să promoveze bacalaureatul după soluţionarea contestaţiilor, numărul acestora fiind de 1.569, ceea ce înseamnă că evaluarea a fost făcută în mod corect”, a precizat inspectorul general şcolar Georgică Bercea Florea.
Liceele de elită au păstrat stacheta ridicată
La fel ca în anii trecuţi, colegiile consacrate ale Craiovei nu s-au dezis, procentul de promovare a bacalaureatului depăşind peste 90%. Colegiul Naţional “Fraţii Buzeşti” se află pe primul loc în clasament, cu un procent de 98,21%, urmat de Colegiul Naţional “Carol I” cu 97,81% şi Colegiul Naţional “Elena Cuza” cu 95,80%.. La polul opus se află trei licee unde procentul de promovare a fost zero, respectiv Grupul Şcolar Agricol Cârcea, Grupul Şcolar Agricol Malu Mare şi Centrul Şcolar „Beethoven” din Craiova.
«Aşa cum ne aşteptam, cei mai mulţi dintre elevii promovaţi provin de la liceele de elită ale Craiovei, acolo unde în fiecare an rezultatele obţinute la bacalaureat au fost foarte bune. De asemenea, ca de obicei, pe ultimele locuri se află grupurile şcolare. Au fost şi licee unde promovarea a fost zero – două sunt în judeţ, la Malu Mare şi la Cârcea, iar unul în Craiova – Centrul Şcolar “Bethoven”. Însă trebuie avut în vedere un lucru: cei care învaţă la acesta din urmă sunt copii cu nevoi speciale – cu deficienţe de auz –, drept urmare şi condiţiile ar fi trebuit să fie altele», a declarat inspectorul şcolar general Georgică Bercea Florea.
Acesta e de părere că modalitatea de admitere la liceu este una din cauzele rezultatelor slabe pe care elevii le obţin la examenul de bacalaureat, de multe ori aceştia nereuşind să se ridice la nivelul unităţii de învăţământ: “Cauzele acestor rezultate dezastruoase sunt multe. Rigurozitatea examenului a avut efect, iar acest lucru se vede clar. De acum încolo trebuie să analizăm şi care este rigurozitatea admiterii la liceu. Aceasta se face în sistem computerizat şi cred că de aici porneşte marea problemă, pentru că, indiferent de media avută, toţi elevii au posibilitatea să intre la liceu pentru care de multe ori nu sunt pregătiţi suficient. Rigurozitatea examenului a dus cu siguranţă la acest eşec”.
Încă o şansă în sesiunea a doua
3.791 de elevi care nu au promovat prima sesiune a bacalaureatului pot relua examenele la care nu au reuşit să obţină notă de trecere în lunile august-septembrie. Elevii care nu au promovat prima sesiune a bacalaureatului pot relua examenele la care nu au reuşit să obţină notă de trecere în lunile august-septembrie. Înscrierile au început ieri şi se vor încheia în data de 20 iulie, conform calendarului de desfăşurare a examenului aprobat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Cea de-a doua sesiune va începe pe 20 august 2012 cu probele de competenţe digitale, care se vor derula până pe data de 24 august a.c. Pe 27 august vor începe examenele scrise cu proba de Limba şi literatura română, pe 29 august va avea loc proba obligatorie a profilului la Matematică sau Istorie. Ultimul examen scris va fi pe data de 31 august. Primele rezultate se vor afişa pe 2 septembrie. Conform calendarului de examen, în aceeaşi zi se vor depune şi contestaţiile, care se vor soluţiona până pe 5 septembrie. “S-au făcut analize în toate şcolile în care procentul de promovare a fost mic, s-au întocmit grafice de pregătire suplimentară a elevilor, iar aceştia au fost anunţaţi că au posibilitatea să se pregătească pentru materiile la care nu au promovat”, a afirmat inspectorul şcolar general Georgică Bercea Florea.