Serviciul unic de urgență 112 a fost introdus în 1991 pentru a permite cetățenilor UE să solicite ajutor folosind un număr unic, indiferent unde s-ar afla pe teritoriul Uniunii. De la sfârșitul anului 2008, toate statele membre au obligația de a asigura folosirea de către orice cetățean a serviciilor de urgență apelând numărul 112 de pe un telefon fix sau mobil. În șapte state membre, printre care și în România, 112 a devenit principalul număr național de urgență (pentru poliție, pompieri și ambulanță).
Din păcate însă, în majoritatea statelor membre, numărul european de urgență 112 continuă să fie accesibil numai prin mijloace vocale, excluzând milioane de persoane cu dizabilităţi, cum ar fi utilizatorii surzi, cu deficiențe de auz și de vorbire, de la utilizarea serviciilor de urgență.
“În pofida eforturilor repetate ale Parlamentului European, în majoritatea statelor membre acest numar rămâne în continuare inaccesibil persoanelor cu dizabilităţi, cum ar fi utilizatorii surzi, cu deficienţe de auz sau de vorbire. Sper din suflet ca această situaţie să fie remediată cât mai curând”, a declarat europarlamentarul PDL Marian-Jean Marinescu.
“Am iniţiat, în 2011 o declaraţie prin care ceream Comisiei să ia măsuri care să asigure accesul deplin al tuturor utilizatorilor la serviciile 112. Declaraţia a fost semnată de 483 de europarlamentari şi a fost adoptată de Parlamentul European”, a mai spus Marian-Jean Marinescu.
Parlamentul a cerut insistent Comisiei Europene, în mai multe rânduri, luarea unor măsuri legislative și de standardizare care să permită accesul persoanelor cu dizabilități la numărul 112. Datele publicate în acest an în raportul Comisiei nu arată îmbunătățiri în ce privește accesibilitatea serviciului: numai în 12 state membre există și alte mijloace de apelare a numărului 112, cum ar fi SMS-urile, textul sau apelurile video.