Proiectul “SCRIITORI LA CATEDRĂ” a debutat, astăzi, oficial

0
681

Proiectul „SCRIITORI LA CATEDRĂ” vizează promovarea lecturii în rândul elevilor și a cadrelor didactice, construirea unei punți reale de comunicare între cititori și scriitori. Proiectul educațional „SCRIITORI LA CATEDRĂ” reprezintă o manifestare prin care scriitori din Filiala Craiova a Uniunii Scriitorilor vor participa la întâlniri cu elevii și cadrele didactice.  Acesta a debutat, astăzi, oficial, printr-o prezentare făcută la Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj. Programul se întinde până la finalul anului şcolar următor, în prima fază participând, în perioada 10 – 31 mai, elevi din zece unităţi de învăţământ preuniversitar din Dolj.

Au existat experiențe anterioare, benefice pentru promovarea lecturii în școli, în care un număr de elevi primeau vizita unor scriitori. Formatul întâlnirilor va fi de doi scriitori, de preferință care abordează genuri literare diferite (proză, poezie, critică literară, dramaturgie etc), care să susțină „o oră de limbă și literatură română” comunicând despre experiențele personale de creator, lectură din propria creație, activitatea Uniunii Scriitorilor din România, aspecte ale pieței editoriale precum și dialoguri cu elevii și profesorul. Proiectul „SCRIITORI LA CATEDRĂ” este inițiat de Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Dolj. O primă etapă de realizare a activităților prevăzute în cadrul acestui proiect se desfășoară în perioada 10.05.2023 – 31.05.2023.

Pentru început, zece unităţi de învăţământ preuniversitar din Dolj încep proiectul

Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj nu este la prima experienţă de acest fel, privind parteneriate de dezvoltare cu alte instituţii, în beneficiul elevilor. “ISJ Dolj are în spate mai multe programe de acest fel, de la cel cu mediul bancar până la cel al justiţiei. Rolul dascălilor nu este numai de a transmite informaţii, ci şi de a forma caractere, deprinderi, de a minimiza distanţa între ceea ce gândesc  copiii faţă de meseriile care le sunt prezentate şi realitatea în sine. Ei trebuie să-şi identifice din timp abilităţile, iar “Scriitori la catedră” este un foarte bun prilej. Trebuie acordată o atenţie mărită lecturii. Chiar de acum, zece instituţii de învăţământ preuniversitar din Dolj încep această experienţă. Este vorba de şase Şcoli Gimnaziale, patru din Craiova, două din teritoriu, şi patru instituţii de învăţământ liceal: Şcolile Gimnaziale “Gheorghe Ţiţeica”, “Nicolae Bălcescu”, “Sf. Dumitru” şi “Alexandru Macedonski”, din Craiova, şi Şcoala Gimnazială nr.3 din Băileşti şi “Eliza Opran” din Işalniţa, la care se adaugă Colegiul Naţional “Nicolae Titulescu”, Liceul Energetic, Colegiul Naţional Pedagogic “Ştefan Velovan” şi Liceul Tehnologic “George Bibescu”, toate din Craiova. Proiectul se va finaliza la finele anului şcolar următor, dar, dacă rezultatele vor fi foarte bune, acesta poate fi prelungit. Însă, cel mai bine vă pot spune specialiştii, cei de la Filiala Craiova a Uniunii Scriitorilor din România, şi inspectorii de Limba şi literatura română din cadrul ISJ Dolj”, a precizat prof. dr. Daniel Alexandru Ion, inspector – general al învăţământului doljean.

Vorbesc specialiştii

Cei amintiţi nu s-au lăsat aşteptaţi, iar primul care a vorbit a fost Mihai Firică, preşedinte al Filialei Craiova a USR: “Este un proiect pe care ni-l dorim desfăşurat pe o perioadă lungă. Prezentăm beneficiul lecturii, dorim să creăm o punte de comunicare între elevi şi scriitori. Este o activitate de voluntariat. Câte doi colegi, din cei 124 înscrişi în Filiala noastră, vor merge în unităţile de învăţământ pentru a discuta cu elevii, bineînţeles în prezenţa cadrelor didactice. Vrem o permanetizare, prin ciclizare a acestui proiect. Am observat un fenomen îngrijorător: scade interesul pentru lectură, de aceea vrem să redăm plăcerea cititului”. Prof. Anca Pricină, inspector de Limba şi literatura română, a precizat: “Cred că va fi un succes acest proiect. Trebuie aplicată, în rândul generaţiei tinere, plăcerea de a citi. Nu în ultimul rând, ne dorim dezvoltarea gândirii critice a elevilor, comunicarea interculturală, apropierea între generaţii”. La rândul său, prof. Cristina Pretorian, de asemenea inspector de specialitate la ISJ Dolj, a menţionat: “Este , deja, vorba despre un entuziasm şi cred că va fi bine primit acest proiect în şcoli. Se doreşte o apropiere şi de literatura contemporană şi sunt convinsă că obiectivele vor fi atinse “.