Autobuzele Solaris, „fără defecţiuni” pentru 300.000 de km

0
586

29 de autobuze marca „Solaris”, din cele 50, au fost comandate şi achitate până acum de Primăria Craiova. Ultimele cinci au costat 4,37 milioane de lei şi au sosit chiar pe sfârşit de an. RAT Craiova urmează să le scoată pe trasee. Și aceşti bani sunt acoperiţi în totalitate de la bugetul local.

Chiar pe sfârşit de an, au sosit şi cele mai noi autobuze Solaris. Primăria Craiova a făcut comanda către firma poloneză în luna octombrie, iar la începutul lui decembrie au fost livrate toate cele 5 mijloace de transport. După ce s-au efectuat plăţile şi autobuzele au ajuns în parcul auto, s-a întrunit o comisie de recepţie, formată din angajaţi ai regiei şi primăriei, de la serviciu de partimoniu, caare a inspectat dacă acestea corespundeau tehnic cu datele din caietul de sarcini. După ce membrii comisiei şi-au dat ok-ul, autobuzele au fost trecute, efectiv, în patrimoniul oraşului.

Au intrat în dotarea RAT Craiova

Săptămâna trecută, consilierii municipali au fost convocaţi într-o şedinţă extraordinară, care a avut patru proiecte pe ordinea de zi, iar două dintre acestea s-au referit la însuşirea celor 5 autobuze Solaris. Printr-un proiect s-a propus includerea mijloacelor de transport în comun pe lista bunurilor ce fac parte din domeniul privat al municipiului – fiind cumpărate din bani publici. Prin cel de-al doilea proiect, s-a decis ca autobuzele să meargă la RAT Craiova. Regia este singura în măsură să le folosească deoarece, după cum se ştie, serviciul de transport public cu autobuze şi tramvaie din Craiova a fost oferit, prin delegare de gestiune, către acestă regie, în aprilie 2016, pentru o perioadă de doi ani.

1 milion de lei, per bucată

Împreună, cele 5 autobuze au costat 4,37 milioane de lei, fără TVA (cu TVA, 5,20 milioane de lei) iar banii au fost achitaţi, în totalitate, de la bugetul local. După cum reiese din facturile făcute publice de RAT Craiova, pe un singur exemplar s-a achitat suma de 1.041.012 lei, fiind vorba de autobuze Solaris Urbino 12. Furnizorul, asocierea Solaris Bus & Coach SA – IAC Managment SRL, asigură o garanţie fără defecţiuni a motorului de minimum 5 ani sau 300.000 de kilometri de la data punerii în exploatare (considerându-se deci că un autobuz rulează o distanţă de 60.000 de kilometri pe an). Pentru pneuri, garanţia este asigurată până când se atinge limita de 120.000 de kilometri. Cea mai mare garanţie, de 8 ani, este asigurată pentru caroserie.

Comanda cu nr. 3

Primăria Craiova a ajuns, astfel, la a treia comandă de autobuze către firma poloneză, cu care a încheiat un contract-cadru de achiziţie în iunie 2014. Valoarea a fost stabilită la suma de 55,8 milioane de lei şi un număr total de 50 de autobuze care pot fi achiziţionate. Prima comandă s-a făcut în septembrie 2014, când au ajuns primele 17 autobuze noi (14,8 milioane de lei, cu TVA inclus). Anul următor, cam prin aceeaşi perioadă, a mai fost făcută încă o comandă. De această dată, s-au solicitat doar 7 autobuze. Cu tot cu mijloacele de transport care au sosit în decembrie2017, numărul autobuzelor Solaris a ajuns la 29. Teoretic, municipalitatea ar mai putea comanda şi altele, pentru că respectivul contract-cadru mai este în vigoare până în iunie 2018.

Cum se modernizează parcul auto

Până în acest moment, cele 29 de „Solaris” reprezintă cea mai nouă flotă a parcului auto al RAT Craiova. Autorităţile au planuri ambiţioase însă, anunţând că vor cumpăra tot autobuze noi, 30 la număr şi 15 tramvaie, pe fonduri europene. Ultima dată, primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a dat asigurări că documentaţia neceară este gata şi urmează să se depună solicitarea peAxa 4, destinată transportului în comun. În paralel, şi RAT Craiova şi-a făcut un plan de atac, dar mult mai modest. Regia şi-a propus, şi a primit votul consilierilor în acest sens, să cumpere şi ea 5 autobuze, dar second-hand. Din calculele pe care şi le-a făcut, acestea ar costa 1,12 milioane de lei. O parte din bani îi are (165.000 de lei), iar restul urmează să o contracteze, printr-un credit, de la o bancă.