Cardul de sănătate, când moare, când renaşte

0
49

cardProblemelor din sistemul public sanitar li se adaugă, la intervale tot mai dese, şi căderile softului ce administrează sistemului cardului naţional de asigurări de sănătate. Nici nu mai contează de câte ori pică softul. Cert este că autorităţile au o problemă gravă ce trebuie rezolvată, dar nu ni se arată soluţiile. Până atunci, ministerul Sănătăţii şi CNAS iau în calcul elaborarea, în regim de urgenţă, a proiectului unei HG, care să permită relaxarea regimului de raportare şi validare a serviciilor efectuate în intervalul de timp de la apariţia incidentului şi până la soluţionarea acestuia. Deşi CNAS anunţa că sistemul electronic a repornit, ieri, la amiază, în farmaciile din Craiova funcţionarea softului se făcea cu intermitenţe.

          Ne-am obişnuit ca softul, prin care cardurile de sănătate sunt validate online, să tot „cadă”. Zeci de reţete medicale rămân în grija farmaciilor, ce trebuie să le introducă manual, imediat ce programul reporneşte. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dă comunicate, în cea mai mare parte, mai mult reci, decât calde, la acest capitol. Cea mai veche indisponibilitate a platformei informatice este precizată a fi la 29 septembrie a.c. A venit 10 octombrie, cu aceeaşi problemă. Şi ţine, cu mici excepţii, până în prezent.

Se vrea relaxarea raportării

          Cu toate acestea, CNAS dă un ultim comunicat optimist. „Sistemul cardului naţional de asigurări de sănătate a fost readus în stare de funcţionare, începând de ieri, 13 octombrie 2016, ora 11.00, iar în continuare se efectuează măsuri tehnice de consolidare a acestuia. Astfel, dacă în data de 12 octombrie 2016, pe parcursul întregii zile, s-au prescris 19.000 de reţete online şi s-au eliberat medicamentele pentru 16.000 dintre acestea, în ziua de 13 octombrie 2016, până la orele 12.00, s-au prescris 145.000 de reţete online şi s-au eliberat medicamentele pentru 129.000 dintre acestea. Totodată, dacă numărul serviciilor medicale raportate şi validate on-line în întreaga ţară fost de 300.000 pe tot parcursul zilei de 12 octombrie 2016, în data de 13 octombrie 2016, până la orele 12.00, s-au raportat şi validat online 797.000 de servicii medicale”.

          Totodată, pentru a evita ca incidentele de funcţionare a uneia din componentele Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) să perturbe activitatea furnizorilor de servicii medicale aflaţi în contract cu sistemul asigurărilor sociale de sănătate, Ministerul Sănătăţii şi CNAS lucrează în regim de urgenţă la elaborarea proiectului unei Hotărâri de Guvern care să permită relaxarea regimului de raportare şi validare a serviciilor efectuate în intervalul de timp de la apariţia incidentului şi până la soluţionarea acestuia.card de sanatate

În offline ne e scăparea

          Pe perioada în care sistemul cardului naţional de asigurări de sănătate nu funcţionează în parametri normali, furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate pot acorda asiguraţilor servicii offline. CNAS precizează că, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, serviciile medicale acordate offline vor putea fi raportate şi validate de sistemul informatic în termen de trei zile lucrătoare, după cea în care s-a acordat serviciul respectiv, astfel: pentru serviciile acordate în cursul zilei de luni, 10 octombrie 2016, raportarea şi validarea se putea face până ieri, 13 octombrie 2016, ora 23.59; pentru serviciile acordate în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face astăzi, 14 octombrie 2016, ora 23.59; pentru serviciile acordate în cursul zilei de miercuri, 12 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până luni, 17 octombrie 2016, ora 23.59.

          Conform datelor Direcţiei Generale Tehnologia Informaţiei din cadrul CNAS, în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50% din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru. CNAS cere scuze tuturor celor afectaţi de situaţia fortuită şi menţionează că depune toate eforturile pentru readucerea sistemului cardului naţional de sănătate, în cel mai scurt timp posibil, în parametri normali de funcţionare. Totodată, instituţia va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte, astfel încât activitatea lor să nu fie perturbată iar pacienţii asiguraţi să nu aibă de suferit.

Farmaciile mai dese, decât casele de pariuri

          La nivelul judeţului Dolj funcţionează 263 de farmacii, cea mai mare pondere fiind în Craiova. Numărul de reţete pe care farmaciştii doljeni trebuie să le introducă manual în sistem este, acum, foarte ridicat. Şi aceasta nu este singura problemă. Odată cu eliminarea criteriului demografic în baza căruia se puteau deschide noi farmacii, piaţa de profil a devenit hiperocupată. Jucătorii mari din retailul farmaceutic autohton “se bat” pe un număr limitat de licenţe, care permit înfiinţarea farmaciilor, pentru că numărul unităţilor este corelat, conform legii, cu numărul de locuitori. De altfel, acesta a rămas singurul criteriu, după ce, la presiunea lanţurilor mari, a fost scos criteriul geografic, care cerea o distanţă minimă între unităţi.cas

          Să mai precizăm că, teoretic, art. 10 alin. 1 din Normele privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea farmaciilor şi drogheriilor prevede că: “Farmaciştii inspectori din Ministerul Sănătăţii – Direcţia Generală Strategii şi Politica Medicamentului vor efectua inspecţii periodice de supraveghere în unităţile autorizate pentru distribuţie cu amănuntul de medicamente, conform programului de inspecţie, întocmit astfel încât fiecare unitate autorizată să fie inspectată cel puţin o dată la 3 ani”. Numărul inspectorilor fiind insuficient, ne păstrăm rezerve în a crede că un astfel de control chiar se mai face. Şi, iată cum, farmaciile au ajuns mai dese decât casele de pariuri sportive, greu controlabile şi fără niciun interes de a oferi pacienţilor sfaturi profesionale privitoare la o medicaţie adecvată, interesate doar să vândă mult, cât mai mult!