Teatrul Naţional din Craiova susţine campania de strângere de fonduri „Brâncuşi e al meu”

0
328

Brancusi 1Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova se alătură altor instituţii din ţară în campania publică de donaţii pentru opera brâncuşiană „Cuminţenia pământului”. Campania este derulată de Ministerul Culturii, cu susţinerea Guvernului României, până la data de 30 septembrie 2016, şi are ca scop colectarea sumei de 6 milioane de euro pentru achiziţia sculpturii – reprezentativă pentru debutul curentului modernist în artă în secolul XX şi pentru întreaga operă a artistului român. Lucrarea se află în prezent în proprietatea moştenitorilor arhitectului Gheorghe Romaşcu, care a cumpărat-o de la Constantin Brâncuşi în 1911. O estimare publicată recent arată că, până la 1 iulie, în urma campaniei a fost strânsă suma de 267.595 euro. Potrivit managerului Naţionalului craiovean, Alexandru Boureanu, un eveniment de strângere de fonduri urmează să aibă loc şi la Craiova, în cursul lunii septembrie, când actorii vor reveni din vacanţă.

Ministrul Culturii, Corina Șuteu: „Este cel mai mare proiect naţional dedicat culturii din România ultimelor decenii”

Reprezentaţii Teatrului Naţional din Craiova au răspuns invitaţiei Ministerului Culturii şi ministrului Corina Șuteu de a se alătura „activ şi creativ” direcţiilor judeţene pentru cultură, instituţiilor de spectacol, muzeelor, filarmonicilor, bibliotecilor şi centrelor culturale din întreaga ţară în campania „Brâncuşi e al meu”. Subscripţia publică are ca scop „nu numai colectarea efectivă a sumei necesare achiziţiei, dar şi apropierea societăţii faţă de patrimoniul cultural ca element de identitate naţională şi de aşezare valorică în raport cu alte culturi şi naţiuni”.

Potrivit Corinei Șuteu, această campanie „este cel mai mare proiect naţional dedicat culturii din România ultimelor decenii, iar acest lucru reprezintă pentru toate instituţiile publice de cultură, grupuri de creativi şi artişti, uniuni de creaţie, oportunitatea de a contribui la consolidarea prezenţei culturii ca subiect pe agenda publică şi restabilirea rolului pe care aceasta îl are în coeziunea unei societăţi”.

Eveniment special dedicat achiziţionării operei – în septembrie, la Craiova

„Prin acţiunile şi evenimentele dumneavoastră ne ajutaţi să construim un context în care oamenii se pot informa singuri, pot interacţiona emoţional cu poveştile acestei lucrări şi pot să-şi găsească motivaţia necesară pentru a dona”, se arată în scrisoarea trimisă de ministrul Culturii. Corina Șuteu aminteşte că această campanie poate fi susţinută prin expoziţii, conferinţe, concerte, spectacole, evenimente speciale dedicate achiziţionării „Cuminţeniei pământului”. Un astfel de eveniment va avea loc şi la Teatrul Naţional din Craiova, în luna septembrie, atunci când instituţia îşi va relua activitatea, după vacanţa de vară a actorilor, spune managerul Alexandru Boureanu, fără a oferi detalii.

Campania de donaţii are peste 30 de ambasadori ce militează pentru păstrarea în circuitul muzeal a sculpturii – personalităţi din diferite domenii, între care Maia Morgenstern, Oana Pellea, Victor Rebengiuc, Melania Medeleanu, Dragoş Bucurenci, Andrei Pleşu, Iuliana Tudor, Irina Păcurariu, Cristina Mongol, Iv cel Naiv, cu mesajul „Hai să îl aducem pe Brâncuşi acasă! Brâncuşi e al meu! Eu donez!”. Recent, trei personalităţi sportive – Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi şi Ilie Năstase – au anunţat că, de asemenea, vor susţine şi promova campania.Brancusi 2

Campania se va încheia pe data de 30 septembrie 2016

Ministerul Culturii a deschis, la începutul lunii aprilie, conturile subscripţiei naţionale pentru achiziţia operei „Cuminţenia pământului”. Există mai multe modalităţi prin care românii pot dona: direct prin intermediul site-ului campaniei www.brancusiealmeu.ro, prin intermediul celui mai mare retailer online din România, eMag, unde românii pot cumpăra virtual, pe www.emag.ro, „Cuminţenia pământului”, donând astfel în conturile campaniei pentru achiziţia operei lui Constantin Brâncuşi; virând lei, euro şi dolari, prin transfer bancar sau prin depunere de numerar, în conturile deschise pe numele Ministerului Culturii de băncile comerciale. Conturile sunt disponibile pe site-ul www.brancusiealmeu.ro. Cei care donează online pentru achiziţia sculpturii primesc automat un certificat de donator, cu mesajul „Îţi mulţumim. Brâncuşi e al tău”, o replică în oglindă a titlului campaniei.

Campania de colectă naţională „Brâncuşi e al meu” se va încheia pe data de 30 septembrie 2016 şi are ca scop strângerea a 6 milioane de euro din donaţii publice. Acestei sume i se adaugă 5 milioane de euro alocate de Guvern, pentru ca opera să intre în proprietatea statului, după achiziţionarea de la proprietari.

 

„Cuminţenia pământului” a fost realizată de Constantin Brâncuşi în anul 1907 şi aparţine patrimoniului cultural naţional, în categoria Tezaur. Alături de „Sărutul” şi „Rugăciunea”, marchează cea mai apreciată perioadă de creaţie a artistului. Este emblema „primelor sculpturi moderne din lume”.