Studiu: Centrul Craiovei trebuie conectat cu Aeroportul

0
351

Autorităţile locale trebuie să asigure accesul călătorilor către Aeroportul Internaţional din Craiova. Pentru început, prin crearea unei linii de autobuz care să circule pe traseul Gară-Centru-Aeroport, apoi prin extinderea actualei linii de tramvai, care să meargă până la punctul de îmbarcare pentru zboruri.

Presedintele Senatului Mircea Geoana a participat la inaugurarea Aeroportului Craiova,miercuri,15 decembrie 2010.

Aceasta este doar una dintre concluziile principale care se desprind din cel mai recent studiu de trafic, realizat de Facultatea de Mecanică a Universităţii din Craiova, la comanda Primăriei Craiova.

În aprilie 2017, au fost chestionaţi 850 de călători, din diverse sectoare de activitate, iar cei mai mulţi dintre aceştia (31,88%) s-au plâns, în primul rând, de modul cum se prezintă staţiile: sunt amplasate prost, la distanţe mari, şi nu sunt amenajate corespunzător. Un procent de 28,7% din călătorii chestionaţi au semnalat că se aşteaptă prea mult timp în staţii, până la sosirea unui autobuz sau tramvai. Cea de-a treia problemă – aglomeraţia mare din autobuze şi, în fine, cea de-a patra, timpul mare care se pierde pentru o călătorie.

Pentru a se îmbunătăţi lucrurile în privinţa staţiilor de aşteptare, studiul propune să fie amplasate la maximum 600 de metri distanţă una de cealaltă. Chiar dacă amplasamentul este ales în comisia locală a municipalităţii, după o consultare cu poliţia, trebuie să se ţină cont şi de faptul ca fiecare călător să nu parcurgă de acasă şi până la staţie mai mult de 10-15 minute, ceea ce înseamnă o distanţă de 1 kilometru de mers pe jos.

Care este cea mai aglomerată oră din trafic

„Ora de vârf”, în Craiova, se înregistrează dimineaţa, între orele 7.30 şi 7.45, când un procent de 26,23% de călători – între 200 şi 350 – iau autobuzele sau tramvaiul pentru a merge la serviciu. Un alt maxim de călători are loc seara, între orele 16.15 şi 16.45, când 180-200 de călători se află simultan în trafic, întorcându-se acasă. Printre cele mai aglomerate trasee este linia E1R – în special lunea şi vinerea (şi cel mai puţin joia).

Studiul mai arată că numărul cel mai mare de călători vine şi se întoarce în cartierele Craioviţa Nouă (15,88%), Lăpuş-Argeş (15,52%) şi Centru (10,35%).

Ca o soluţie pentru timpul mare de aşteptare şi aglomeraţia din mijloacele de transport, studiul propune între 6 şi 12 plecări pe oră, în perioadele de vârf, ceea ce ar însemna „un nivel de frecvenţă acceptabil”.

Se impun linii noi de transport în Craiova

Întregul parc auto din dotarea RAT Craiova este învechit, atât cel de autobuze, cât şi cel de tramvaie; reţeaua de transport nu este corelată cu circulaţia generală din oraş, iar anumite zone din oraş nu sunt acoperite cu mijloace de transport în comun – cam aceasta ar fi, în linii mari, fotografia generală a traficului din Craiova.

Printre problemele semnalate, se numără, după cum spuneam, lipsa conexiunii oraşului cu Aeroportul Internaţional. Pentru a se remedia acest aspect, studiul de trafic propune crearea unei linii de autobuz, care să plece de la Gară, să traverseze centrul oraşului (cu punct de îmbarcare a călătorilor de la Piaţa Centrală) şi să aibă cap de traseul la Aeroport. Cea de-a doua variantă propusă este şi prelungirea liniei de tramvai actuale până la Aeroport.

 În altă ordine de idei, se mai propune construirea cele de-a doua linii de tramvai, care să preia fluxul de călători din zona Gară către Parcul Romanescu. În analiza de trafic se ia în calcul şi dezvoltarea transportului în comun cu tracţiune electrică, prin înfiinţarea unor linii de troleibuze. De asemenea, se mai recomandă autorităţilor să aibă în vedere introducerea unor noi linii de transport în comun pentru zone rezidenţiale care s-au dezvoltat în ultima perioadă – cum sunt zonele Magnolia şi Ford.