Parlamentul UE vrea un Cer Unic European

0
384

Parlamentul European a aprobat miercuri raportul “Implementarea Cerului Unic European (Reformare)” al eurodeputatului Marian Jean Marinescu, vicepreşedintele Grupului PPE în Parlamentul European. Cunoscut ca Cerul Unic European 2+ (SES 2+), regulamentul vizează modul în care este organizat şi gestionat spaţiul aerian european.

Marian Jean Marinescu

Acest regulament urmăreşte să accelereze reformele într-un domeniu în care nu s-au făcut progrese considerabile în ultima perioadă. SES 2+completează alte două regulamente, SES I (2004) și SES II (2009), cu scopul de a elimina graniţele existente pe cerul european, făcându-l mai eficient. Mai multă eficienţă ar însemna rute directe, zboruri mai scurte, costuri mai mici şi o siguranţă sporită. “Cred că un serviciu trebuie modelat pentru beneficiar. În acest caz, beneficiarii sunt cei 600 de milioane de pasageri care zboară în Europa în fiecare an. Aceștia ar trebui să se bucure de siguranţă, de confort şi de un preţ corect. O arhitectură a spațiului aerian bazată pe eficienţă, şi nu pe graniţe, poate aduce aceste beneficii. Prin SES 2+ şi SESAR, viitorul sistem de control al traficului aerian, Cerul Unic European poate realiza acest lucru”, a spus raportorul Marian-Jean Marinescu.

27.000 de zboruri traversează zilnic Europa

Europa este traversată zilnic de peste 27.000 de zboruri, dar nu în linie dreaptă, de la un aeroport la altul, aşa cum ar trebui. De vină este arhitectura spaţiului aerian, care este construită pe principiul frontierelor naţionale. Consecinţa: întârzieri, costuri suplimentare, inclusiv pentru călători. Ideea unei reformări a modului în care traficul aerian este gestionat în Europa a apărut în anii 1990 și prima reglementare europeană, SES I, a apărut în 2004. Promitea mai puţine întârzieri, o triplare a capacităţii de trafic şi o creştere cu un coeficient de 10 a performanţei şi siguranţei, alături de o înjumătăţire a costurilor legate de managementul traficului aerian. Beneficii deopotrivă pentru cetăţeni şi companiile aeriene. Statele membre nu au implementat-o.

A doua reglementare, SES II, a intrat în vigoare în 2009

 În regulament a fost introdusă o schemă de performanţă pentru controlul de trafic şi un termen operaţional, 2012, pentru reorganizarea spaţiului aerian. Progresul nu a fost mulţumitor. În ianuarie 2014, Comisia Transport a Parlamentului a votat SES 2+, al treilea pachet de măsuri.Regulamentul SES 2+ vine cu propuneri suplimentare de îmbunătăţire a modului în care spaţiul aerian este gestionat: o implementare coordonată de un manager, o distribuţie teritorială bazată pe eficienţa serviciului prestat, posibilitatea de a reorganiza spaţiul aerian, independenţa managerului de reţea, a Organismului de Evaluare a Performanţei şi a autorităţilor de reglementare naţionale, o furnizare mai eficientă a serviciilor suport şi o schemă de performanţă aprobată de Organismul de Evaluare a Performanţei

SESAR este programul european de cercetare privind managementul traficului aerian în contextul Cerului unic european.