Se modifică legislaţia rutieră: maşinile implicate în accidente rutiere vor trebui supuse unor inspecţii tehnice. Noi reguli şi pentru şcolile de şoferi

0
330

accident-2-770x470Maşinile care au fost implicate în accidente nu vor mai avea voie să circule dacă nu vor efectua o nouă inspecţie tehnică, iar şcolile de şoferi îşi vor putea prelungi autorizaţia doar dacă minimum 50% din candidaţii au promovat examenul, reiese dintr-un document adoptat, ieri, de Executiv.

Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2016-2020 prevede că maşinile care au fost implicate în accidente rutiere vor trebui supuse unor inspecţii tehnice înainte de a putea fi folosite din nou de către şoferi. „Maşinile implicate într-un accident grav şi reparate pot intra direct în reţeaua de drumuri, fapt care este văzut ca fiind problematic, deoarece acestea ar trebui să fie supuse inspecţiei tehnice auto”, se arată în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră.

Documentul vizează şi şcolile de şoferi. Guvernul intenţionează ca acestea să primească prelungirea licenţei de funcţionare doar dacă cel puţin jumătate dintre candidaţi au promovat examenul şi au luat permisul de conducere. „Şcolile de şoferi nu pot fi controlate în mod eficient dacă îndeplinesc cerinţele de formare pentru desfăşurarea numărului minim de ore de teorie şi practică. Datele din 2012 arătă că unele şcoli ar fi asigurat o instruire de 32 de ore / zi, pentru 365 zile pe an. ARR intenţionează să modifice legea pentru a evita astfel de situaţii în viitor. ARR intenţionează să introducă criteriul de promovare a examenului (min. 50%) pentru prelungirea licenţei de funcţionare a şcolii de şoferi pentru a controla numărul de candidaţi care pot lua examenul pentru permisul de conducere”, este stipulat în document.

Strategia îi vizează şi pe şoferii indisciplinaţi. „Se va crea cadrul legal pentru iniţierea şi finanţarea unor programe complexe de reabilitare pentru şoferii cu abateri repetate, cu permis suspendat sau anulat, pornind de la premisa că aceste persoane ar trebui recuperate, mai ales în cazul conducătorilor auto profesionişti. Aceste programe vor fi voluntare sau obligatorii şi se vor baza pe faptul că încălcările repetate ale legislaţiei rutiere nu sunt cauzate atât de necunoaşterea regulilor sau de probleme de inaptitudine psihomotorie sau medicală, ci mai degrabă de atitudinea conducătorilor auto. Acestea pot fi corectate mai ales prin consiliere psihologică şi programe de conducere preventivă şi de schimbare a comportamentelor celor care încalcă prevederile legale. În cazul conducătorilor auto care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihotrope, de asemenea, ar trebui avute în vedere cel puţin acţiuni de asistare de tipul „brief interventions”, efectuate de personal specializat”, este menţionat în document.

Totodată, şoferii în vârstă trebuie să îşi facă mai des analizele medicale. Potrivit documentului, se are în vedere „reducerea perioadelor de efectuare a verificării medicale a conducătorilor auto începând cu o anumită vârstă, în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sănătăţii”.

Potrivit strategiei, România trebuie „să devină o ţară sigură din punct de vedere al traficului rutier pentru cetăţenii ei, pentru investitori şi turişti, pentru cei care o tranzitează, prin reducerea progresivă, în perioada 2016 – 2020, a numărului victimelor accidentelor rutiere, pentru a ne putea înscrie în graficul comun stabilit de statele membre UE”.