Toamna se numără … datoriile la SC Termo Craiova

0
680

SC Termo se pregătește, așa cum poate, pentru reluarea furnizării agentului termic pentru cele 80.000 de apartamente din Craiova. Din lipsa investițiilor majore, pe locurile unde au apărut vechile avarii în sistem, din iarna trecută, s-a lucrat și s-au întărit conductele, iar acum urmează o verificare, alături de CEO, a tuturor punctelor și centralelor termice. Datoriile locatarilor sunt, în continuare, amenințătoare, singura soluție fiind executările silite ale locuințelor pentru recuperarea debitelor. SC Termo a intrat în al patrulea an de reorganizare judiciară și se caută, în continuare, soluția salvatoare pentru ieșirea din insolvență. Despre toate aceste probleme cu care se va începe sezonul rece, cel mai costisitor pentru SC Termo, am discutat cu Lorena Nicolăiță, administratorul special al societății de termoficare din Craiova.
Se apropie toamna, este pregătită secietatea de termoficare pentru furnizarea agentului termic?
Pregătirile sunt în desfășurare, acum este momentul când noi începem probele la rece și urmează probele la cald pentru instalațiile de sistem centralizat și lucrurile intră într-o normalitate cu începerea sezonului de furnizare a căldurii.
A fost o revizie tehnică, a fost totul în regulă?
Este vorba de o revizie anuală, pe care o face complexul energetic oltenia. De la an la an se observă că se micșorează perioada de revizie și acesta este un lucru bun. S-a încheiat această revizie, a fost totul în regulă și urmează o verificare împreună cu CEO pentru ca totul să fie bine și să nu avem surprize când începe furnizarea agentului.
Dar Termo cum s-a pregătit?
De la momentul când se sistează furnizarea agentului termic – luna aprilie, termo începe să lucreze acolo unde sunt probleme, unde știm că pot să apară avarii, pe această perioadă de vară tocmai ca, în iarnă, să nu avem probleme, să nu se întâmple alte avarii și locatarii să aibă de suferit. Asta nu înseamnă că nu pot apărea, până la urmă conducta este conductă și poate să cedeze, dar și termo și este pregătită.
S-au făcut lucrări pe vară?
În fiecare vară, termo face lucrări de această manieră ca să îmbunătățească conductele centralizate.
Unde ar fi problemele, în centrale sau pe exterior?
Nu în centrale, problemele majorare care apar la noi sunt pe rețelele secundare care ne aparțin nouă. Noi ne-am dori să nu existe asemenea probleme, dar, din păcate, apar.
Cum v-ați înțeles cu locatarii, și-au mai plătit din datorii?
Avem o relație directă cu asociațiile de locatari. Este adevărat și că toți locatarii care au avut probleme legate de serviciile termo și ni le-au adus la cunoștință, din punctul nostru de vedere au găsit aici o deschidere. Am stat de vorbă cu toată lumea și am încercat să remediem, pe cât posibil, toate problemele care țin de termo. Însă relația noastră directă este cu asociația de proprietari. Acolo unde ni s-a cerut ajutorul, am fost deschiși. Ne bucurăm să existe o colaborare între noi și asociațiile de proprietari pentru că, până la urmă, sunt intermediarii dintre serviciile care furnizează agent termic și apă caldă și locatari. Este bine să se știe că suntem deschiși la dialog. 
Din partea dumneavoastră există o deschidere, dar din partea lor? Pentru că au fost mai tot timpul tensiuni din cauză că nu-și plătesc datoriile.
Datoriile există, așa este. Știți că situația noastră este una de insolvență, din păcate, și avem un administrator judiciar. Împreună cu dumneaei solicităm întâlniri cu asociațiile, toată vara se ântâmplă acest lucru, pentru a eșalona, pentru a ajunge la o înțelegere de a ușura plata datoriilor către noi. Din păcate, trebuie să spun că avem și asociații care nici măcar nu dau curs invitațiilor noastre. Sunt foarte multe dosare de executare, iar noi ne dorim din suflet și tot timpul am încercat să găsim soluții să fie bine, să ne recuperăm datoriile.
Sunt multe dosare?
Sunt multe dosare care au fost înaintate spre executare, de-a lungul anilor. În momentul de față avem un număr de 950 de dosare de executare la executorii cu care noi lucrăm. Nu lucrăm cu un singur executor, sunt mai mulți executori și cei care au avut rezultate bune, încercăm să menținem legătura cu dumnealor. Avem și dosare pe rol, în derulare și după ce se finalizează la instanța de judecată, la termenul cel mai apropiat încercăm o eșalonare, iar dacă nu se poate, mergem și înaintăm dosarul la executare.
Și oamenii ce fac când ajung în această situație-limită?
Noi nu avem o relație directă cu locatarii, ci cu asociațiilor. Există un dialog între noi și asociație, știu foarte clar că asociațiile, dacă au rău-platnici, acționează pe cei cu datorii. Se dau și la dumnealor hotărâre judecătorească, se înființează un dosar de executare pe care îl înaintează spre executare. Același lucru îl facem și noi față de asociațiile de proprietari. În momntul în care vedem că nu putem să recuperăm prin nici o formă, nici printr-o eșalonare, înaintăm dosarul la executare. De altfel există și termenul de prescripție care ne obligă să înaintăm dosarele spre executare.
Cât este acest termen de prescriere?
Este de trei ani acel termen de prescripție și nu ne putem permite. Repet, noi ne află și într-o situație de reorganizare și asta ne obligă să facem toți pașii legali pentru a ne recupera datoriile de la asociații. Pentru că, la rândul nostru, și noi suntem datori la cel mai mare furnizor – CEO.
Sunt mari datoriile asociațiilor?
Datoriile sunt foarte mare. Dacă mă refer strict la dosarele de executare, totalul datoriilor se ridică unde la 60,59 milioane de lei.
Au mai crescut în această vară?
Nu neapărat. Din vara trecută de când a intrat în vigoare noua lege a asociațiilor, această lege a obligat asociațiile de proprietari să-și înființeze un singur cont bancar. Noi, având foarte multe dosare de executare la momentul apariției legii, automat s-a pus proprire pe acest cont și am mai recuperat banii din aceste dosare de executare. Adică am mai închis dosare de executare odată cu apariția acestei legi. Asta nu înseamnă că s-a schimbat problema noastră cu recuperarea datoriilor din dosarele de executare, dar mă bucură faptul că am mai reușit să închidem dosare vechi de executare, tocmai pentru că se lucrează cu un singur cont. Au fost blocate conturile și Termo a reușit să-și recupereze datoriile.
Mai aveți o listă neagră a asociațiilor cu mari datorii?
Din păcate, rău-platnici există. Sunt și asociații cărora vreau să le mulțumesc pentru colaborarea pe care o avem, fac plăți și în avans, dar sunt și asociații care rămân în topul celor mai rău-platnice: 14 din „1 Mai”, 7 Valea Roșie, 4 Mareșal Ioan Antonescu. Sunt asociații care nu vor deloc să coboare de pe podiumul datornicilor. Noi am făcut toate demersurile, și se fac în continuare toate demersurile, cu ajutorul primăriei, cu administratorul judiciar, pentru a ne recupera într-un fel datoriile.
Până la urmă tot executările silite sunt soluția?
Sigur că da, executările sunt pârghia legală de a ne recupera datoriile pe care le avem de încasat de la asociații. Merge greu și cu executările, dar v-am spus că am avut dosare de executare închise efectiv, cu datorii vechi, de la nivelul anului 2008.
Că tot am vorbit de datorii, mai este CEO nemulțumit de debitele pe care le are Termo?
Din păcate, trebuie să spun că datoriile noastre istorice față de CEO încă există și este foarte greu să le stingem. Noi am încercat, pe cât posibil, să mergem la zi cu facturile curente, să nu intre în perioada de penslități. Se mai întâmplă și acest lucru pentru că, pe timp de vară, încasările sunt foarte scăzute. Și atunci încercăm să fim în grafic cu datoriile curente. Dar, cu siguranță, locatarii nu vor avea de suferit în noul sezon de încălzire. Să sperăm că totul o să fie bine. Cum s-a văzut și anul trecut, pot apărea avarii, că sunt la nivel de Termo, la nivel de CEO, sunt chestiuni inevitabile pe care încercăm să le remediem pe cât posibil ca oamenii să nu aibă de suferit. Ne dorim să le oferim un serviciu de calitate. Nu mă pot pronunța foarte mult în numele celor de la CEO, dar vreau să cred că nu se va lua vreodată vreo decizie de a opri căldura în tot orașul, în plină iarnă, având în vedere că sunt datorii foarte mari. Dar am menținut o relație bună și primăria ne ajută.
Termo are o situație mai dificilă și din cauza insolvenței.
A fost un plan de reorganizare pe trei ani, iar înainte de a se împlini acest termen instanța a mai solicitat prelungirea cu încă un an. S-a aprobat și suntem în desfășurarea celui de-al patrulea an. Este foarte greu să respectăm acest plan, având în vedere că sunt și facturi curente de la furnizori.
Se vorbea de o înglobare a Termo în CEO, și aceasta ca o soluție de redresare. Mai este valabil acest plan?
Au fost discuții la nivel de primărie, discuții care mai sunt în derulare și acum, pe mai multe variante. Cu siguranță, atunci când se va găsi varianta viabilă pentru cetățeni, se va lua o decizie corectă. Nu pot să mă pronunț la acest moment vizavi de soluția finală, important este ca locatarii să nu aibă de suferit.
S-au debranșat mulți locatari de la sistem, în această vară?
Debranșările sunt un subiect sensibil, dacă pot să-l numesc așa. De la începutul anului și până în prezent, s-au depus aproximativ 1.400 de cereri. Nu este un număr mai mare ca în anii trecuți, dar există aceste cereri de debranșare. În momentul în care cererile sunt depuse și nu îndeplinesc condițiile cumulative impuse de lege primesc din partea Termo un aviz nefavorabil. Le explicăm exact, în răspuns, pe text de lege, că nu se poate aviza debranșarea. Asta nu înseamnă că persoanele respective nu au centrala montată sau nu s-au debranșat de la sistemul centralizat. Primesc acordul de la asociațiile de proprietari, poate alții nici nu primesc acordul, dar merg mai departe și se debranșează… noi încercăm, pe cât posibil, să avem o situație cât mai reală în ceea ce privește aceste debranșări. Noi vă dăm acum un număr de cereri pe care le-au depus locatari, iar unele au fost în afara zonei unitare și au primit un aviz favorabil.
Deja s-au trimis răspunsurile?
Sigur că da, în maxim 15 zile noi trimit un răspuns. Acum s-a încheiat perioada, dar asta nu înseamnă că noi nu mai primim cereri. Solicitările pot fi depuse în continuare și sunt primite de către societate, dar nu le mai putem da curs și rămân pentru următor sezon, când se sistează furnizarea agentului termic, și atunci decidem ce se întâmplă.
Ce planuri de bine aveți, totuși, pentru societate?
Primăria craiova ne-a sprijinit și ne va achiziționa 1.000 de contori pe care îi vom monta la blocuri, atât pe încălzire, cât și pe apă caldă. Este un deficit în ceea ce privește contorizarea și se vor monta la blocuri, în punctele termice. Contorii vor fi performanți, cu citire de la distanță. Este un început.
În conducte nu se fac investiții?
S-au făcut investiții minore, făcute de noi acolo unde lucrurile au fost destul de grave și pentru a evita orice avarie pentru următorul sezon de încălzire. Însă primăria demarează un proiect – suntem la nivel de documentație – pentru accesarea unor fonduri guvernamentale care să ajute la modernizarea și îmbunătățirea rețelelor termice a unor puncte termice din Valea Roșie. Nu întâmplător s-a ales această zonă, o primă condiție impusă a fost gradul de debranșare cel msi scăzut și gradul de avarii să fie cel mai ridicat, și așa s-au stabilit cele două puncte termice. Este adevărat, suntem în desfășurare, dar este un început și în această privință.