Una dintre zonele Craiovei aflată în plin proces de modernizare este 1 Mai. Mai precis, cartierul ce porneşte de la complexul comercial „Pelendava”, continuă spre Romaneşti şi se încheie pe strada Râului. Reabilitările în infrastructura de aici nu s-au mai făcut de cel puţin două decenii. Acum, când un retailer german a început lucrările pentru a construi cel de-al treilea supermarket în reţeaua proprie a Craiovei, când şcoala din Popoveni este în refacere, iar elevii sunt aduşi la Şcoala nr. 36 „Gheorghe Bibescu”, când parcările sunt construite de la zero, locuitorii de aici pot spune că se apropie, cu paşi repezi, de o schimbare spectaculoasă a ambientului.
Sunt cei mai aproape de Parcul „Nicolae Romanescu” şi nu-şi refuză, fie vară, fie iarnă, o plimbare prin oaza de miracol a Craiovei. Sunt, datorită vecinătăţii unităţilor militare de pe strada „Caracal” unde au activat mulţi pensionari din branşa militară. Natalitatea este bună, poate mai ridicată decât în alte cartiere. Vorbim despre locuitorii din cartierul 1 Mai. Preţurile la apartamente, în ultimele luni, aproape că au explodat aici. Spaţiile generoase oferită de locuinţele denumite generic I-uri, K-uri, V-uri, termoficarea bine pusă la punct, încă de la recepţia blocurilor, fac zona atractivă pentru cât mai mulţi tineri proaspăt căsătoriţi. E drept, aici, un apartament cu trei camere decomandate ajunge la 50.000 de euro! Să mai amintim de faptul că Universitatea de Medicină şi Farmacie şi Spitalul Clinic Judeţean sunt la doar câteva sute de metri, cu toate implicaţiile pozitive ce decurg pentru zonă.
De la piatră cubică la asfalt
În urmă cu mulţi ani, partea nordică a acestui cartier, mai exact strada „Nicolae Romanescu”, era acoperită cu piatră cubică. Parcă, în acord cu târgul de săptămână, unde se vindeau inclusiv animale. În prezent, strada, care este punctul de intrare-ieşire spre şi dinspre Calafat şi Bechet, a câştigat normalitatea. În mijlocul cartierului, ale cărui străzi poartă denumiri de reputaţi medici, mare parte din trotuare şi străzi a fost modernizată. Igienizarea zonei, unde a fost târgul de săptămână, prin construcţia Centrul Multifuncţional, realizată încă de pe mandatul administraţiei Solomon a fost un pas important. Dar reabilitarea infrastructurii cartierului a început abia pe mandatul actualei administraţii locale.
Străzile şi trotuarele au fost reparate şi un nou covor asfaltic a fost folosit pentru a da forma lor actuală. În dreptul multor blocuri s-au amenajat parcări. Garduri de sârmă încadrează mare parte dintre blocuri. Desigur, lucrările nu s-au încheiat. Mai mult ca sigur că, dacă vremea o va permite, întreaga reabilitare a cartierului va fi gata în câteva săptămâni.
Lucrări la un supermarket de top
Îndelung aşteptat de locuitorii de aici, un supermarket al investitorilor germani este, acum, în lucru. Aşezat chiar la intrare în cartier, va fi ridicat pe terenul fostei Imprimerii „Oltenia”. Că un spaţiu de producţie, ce altădată dădea de lucru la mult mai multe persoane, înalt calificate, comparativ cu cele câteva zeci, ce vor presta la supermarket, este o altă discuţie.
Craiova număra 258.340 de locuitori, la recensământul din 2011. În cartierul 1 Mai sunt recenzaţi 25.000 – 30.000 de persoane. Aşadar o analiză pragmatică a investitorului german a dovedit că e culoar liber în a face afaceri profitabile, buzunarele craiovenilor de aici fiind tentante. Proximitatea celui mai mare spital din Oltenia, a specializărilor de la UMF au cântărit şi ele, suntem convinşi, foarte mult, în decizia nemţilor.
Din Popoveni la Şcoala nr. 36
Unul dintre locuitorii din Popoveni a reuşit, graţie unor insistenţe şi motivaţii pertinente să convingă autoritatea locală că, un traseu auto RAT, care să plece de aici şi să aibă ca punct terminus piaţa Centrală ar fi un beneficiu pentru locuitorii din Popoveni. Deschisă la dialog constructiv, administraţia locală a anunţat publicul călător că, începând cu 31 martie 2014 se înfiinţa traseul 10 – Popoveni – Piaţa Centrală şi retur. Itinerar pe tur: Staţia Fântâna Popoveni (plecare) – str. Popoveni – bd. Râului – str. E.Teodorini – str. I.Jianu – bd. N.Titulescu – Cl. Bucuresti – staţia Piaţa Centrală (sosire). Itinerar pe retur: Staţia Piaţa Centrală (plecare) – Cl. Bucureşti – bd. N.Titulescu – str. I. Jianu – str. Brestei – str. E.Teodorini – bd. Râului – str. Popoveni – staţia Fântâna Popoveni (sosire).
Tot în acelaşi an, 2014, investiţiile făcute de municipalitate în unităţile şcolare din Popoveni – grădiniţă şi şcoală – au fost, ulterior, vandalizate. Mai ales cele de la toaletele din curte. Conductele de pexal au fost tăiate, faianţa şi gresia sparte iar bazinele WC complet distruse. Supus unei presiuni mediatice, ISJ Dolj a luat decizia de a muta elevii de aici, la Şcoala Gimnazială „Gheorghe Bibescu”, nr. 36 cum i se mai spune, situată în interiorul cartierului 1 Mai.
În concluzie, schimbările de ambient stradal sunt vizibile, dorite şi apreciate de locuitori. Grija parcării autoturismelor a pierdut din intensitate. Spaţiile verzi dintre blocuri sunt întreţinute periodic şi locurile de joacă pentru cei mici s-au dovedit o investiţie oportună. Deşi avantajul proximităţii Parcului „Nicolae Romanescu” este la el acasă în acest cartier. Şi, iată cum, după ceva vreme şi această zonă întregeşte prefacerile profunde ale Craiovei. Că unii locatari mai repară acoperişul blocului şi nu se îngrijesc de strângerea pietrişului coborât e tot o chestiune de trai în comun. Dar, foişoarele din lemn sub care pensionarii încearcă gustul victoriei la şah şi spaţii verzi clar delimitate dau speranţa că reabilitarea acestui cartier va scoate la lumină tot ceea ce el are mai frumos.