CAS Dolj mai are de predat 16.000 de carduri de sănătate

0
275

Până săptămâna trecută, numărul de carduri returnate de poştă către Casa de Asigurări de Sănătate Dolj ajunsese la 35.358, din acestea, 19.369 fiind predate deja asiguraţilor şi medicilor de familie.    

 Până în prezent, 18 doljeni au solicitat, contracost (15,50 lei), eliberarea cadului duplicat după ce exemplarul original le-a fost furat, l-au pierdut, s-a deteriorat sau a fost necesară modificarea datelor personale. Au existat şi 482 de cazuri în care, din motive tehnice, a fost necesară eliberarea cardului duplicat, fără ca asiguraţii să fie nevoiţi să plătească vreo taxă. Potrivit reprezentanţilor CAS Dolj, în oricare din aceste situaţii, eliberarea adeverinţei înlocuitoare se realizează în cursul aceleaşi zilei în care se face solicitarea.

Cardul a devenit obligatoriu de la începutul lunii mai

De la 1 mai, cardul naţional de sănătate a devenit unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calităţii de asigurat şi confirmă prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Potrivit reprezentanţilor CNAS, furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului. Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.

În cabinetele medicilor de familie şi în ambulatoriul de medicină dentară utilizarea cardului naţional de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale. În asistenţa medicală ambulatorie pentru specialităţile clinice, cardul va fi utilizat la momentul acordării  serviciilor medicale, cu excepţia serviciilor de sănătate conexe actului medical pentru care nu este necesară prezentarea cardului. Pentru reabilitare medicală şi acupunctură utilizarea cardului de sănătate se face la momentul acordării de consultaţii şi proceduri în cabinet, respectiv în fiecare zi de tratament pentru procedurile acordate în baza de tratament. În  spitale utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face – pentru spitalizarea continuă – la internarea și externarea din spital, cu excepţia următoarelor situaţii: la internare în spital, dacă criteriul la internare este urgenţă medico-chirurgicală; la externare din spital pentru cazurile transferate la un alt spital şi la internare, ca şi caz transferat; la externare, pentru situaţiile în care s-a înregistrat decesul asiguratului. Pentru spitalizarea de zi prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la fiecare vizită, cu excepţia situaţiilor în care criteriul de internare este urgenţă medico-chirurgicală pentru serviciile acordate în structurile de urgență (camera de gardă/UPU/CPU).

Ce informaţii conţine cardul de sănătate

Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate informaţii precum numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de  sănătate (CID), data naşterii şi termenul de valabilitate al cardului (5 ani). În ceea ce priveşte activarea cardului de sănătate, în momentul în care documentul este introdus pentru prima dată în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui pin personalizat, compus din 4 cifre, la fel ca şi la cardul bancar. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Aşadar, personalizarea pin-ului reprezintă activarea cardului naţional şi se realizează la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Acest pin va fi introdus de asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate. Dacă pin-ul personalizat este introdus greşit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie, asiguratul va suna la centrul de asistenţă din CNAS şi se va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui sa furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou pin.