O nouă modificare, în ceea ce priveşte regulile de evaluare a directorilor de şcoli, este în dezbatere publică, Ministerul Educaţiei Naţionale propunând o nouă metodologie. Astfel, inspectoratele şcolare judeţene vor evalua activitatea managerilor şi a adjuncţilor , care au ocupat aceste funcţii pentru o perioadă de minimum 90 de zile, la care se adaugă şi verificarea celor care au renunţat la funcţie în timpul anului şcolar.
Este în plină dezbatere publică evaluarea activităţii managerilor şi adjuncţilor acestora, din învăţământul preuniversitar. Sunt multe modificări în ceea ce priveşte verificările propuse de către Ministerul Educaţiei Naţionale. În proiectul lansat de către MEN, evaluarea va fi destinată directorilor unităţilor de învăţământ preuniversitar, centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, Palatelor Copiilor, cu respondenţii teritoriali, instituţiilor particulare autorizate. Într-unul dintre articole, este prevăzută evaluarea efectuată de către inspectoratele şcolare judeţene, pe baza fişelor postului şi a celor de (auto)evaluare elaborate , de regulă, la începutul anului şcolar, de către isj-uri, iar, cu aprobarea consiliului de administraţie, pot fi introduse noi criterii de performanţă, iar punctajele pot fi realocate în funcţie de specificul unităţii de învăţământ (nivel de învăţământ, filieră, învăţământ special, alternative educaţionale). De asemenea, în afara atribuţiilor din fişa postului de director adjunct, managerul poate stabili, prin decizie, şi alte responsabilităţi. Nu este lipsit de importanţă şi un alt aspect: dacă o persoană a ocupat, pe parcursul unui an şcolar, mai multe funcţii de conducere la nivelul unităţi de învăţământ sau la mai multe, evaluarea se realizează distinct pentru activitatea managerială desfăşurată în fiecare dintre funcţiile respective şi pentru fiecare în parte, iar finalizarea va fi acordarea unui punctaj distinct pentru perioadele în care a ocupat postul.
Mai multe etape de evaluare
Conform proiectului, evaluarea are mai multe etape, toate cu respectarea legislaţiei, atunci când va fi adoptată. Inspectoratele şcolare judeţene vor constitui o comisie de verificare, organizată pe subcomisii, cu o structură binedefinită: un preşedinte (inspector general/adjunct sau inspector şcolar); unul-doi secretari, care asistă la activităţi, dar nu se implică în evaluare; trei membri în fiecare subcomisie. Una dintre fazele de verificare şi control se constituie în autoevaluare – realizată de fiecare persoană care ocupă acest post pe o perioadă mai mare de 90 de zile, prin elaborarea unui raport argumentativ, cu motivarea punctajelor înscrise. Evaluarea de etapă a activităţii manageriale se realizează prin deplasare la fiecare unitate de învăţământ a membrilor comisiei constituite şi este nevoie şi de consultarea cu întreg personalul didactic/nedidactic, organizaţiile sindicale, etc.
La „nesatisfăcător” se pierde manageriatul
Menţinerea în funcţie depinde de punctajul şi calificativele obţinute, ieşind obligativitatea celui mai bun rezultat. Cei care vor obţine 85-100 de puncte vir primi „foarte bine”, iar cadrele didactice aflate în intervalul 70 – 84,99 vor lua „bine”. Între 60 – 60,99 se va acorda „satisfăcător”, cu menţinere pe funcţie şi monitorizare, prin reevaluare la trei – şase luni. Se va pierde managementul pentru un scor sub 60 de puncte, cu „nesatisfăcător”. Metodologia privind activitatea managerială prevede ca termen maxim de depunere a dosarului data de 30 octombrie a anului şcolar pentru care se face evaluarea, excepţie fâcând 2016/2017. În aceeaşi zi este şi termenul limită de autoevaluare.