Dolj: Sprijin pentru profesorii şi elevii din mediul rural

0
303

Nu mai puţin de 72 de profesori care predau la unităţi de învăţământ din Dolj, Cluj, Constanţa, Ialomiţa, Vaslui şi Vâlcea vor participa la un training organizat de Fundaţia World Vision în colaborare cu Junior Achievement România. Iniţiativa se derulează în cadrul proiectului „Tineri antreprenori pentru mediul rural”, implementat pentru următorii doi ani în comunităţile rurale din cele şase judeţe.

Cele 11 cadre didactice din judeţul Dolj care participă la acest program provin din şapte şcoli partenere World Vision – Breasta, Scaieşti, Coţofenii din Dos, Bucovăţ, Vârvorul de Jos, Pleşoi, Cernăteşti – şi se vor alătura colegilor din Râmnicu Vâlcea în perioada 15 – 16 noiembrie a.c.

Cadrele didactice participante vor învăţa cum să lucreze activităţile din programul educaţional „Este afacerea mea”, cu cei peste 1.100 de elevi – aproximativ 400 numai în Dolj. Copiii au vârsta cuprinsă între 12 şi 14 ani, provin din mediul rural, iar scopul este acela de a-i familiariza cu noţiuni necesare pentru administrarea unei afaceri şi de a le dezvolta abilităţile de antreprenoriat care să îi stimuleze în crearea de afaceri folosind resursele locale. Este important ca profesorii să treacă prin același acelaşi proces de învăţare pe care îl vor parcurge şi elevii cu care vor lucra, de la crearea unei idei până la punerea acesteia în practică.

Antreprenoriatul este inclus în programele şcolare în multe ţări europene

Participarea în acest program educaţional ar putea însemna mai multe şanse de reuşită pentru elevii de la ţară. Printr-o diversitate de activităţi – scenarii, jocuri de rol, dialoguri, lucru în echipă pentru scrierea unui plan de afaceri – copiii au ocazia să se familiarizeze cu realitatea economică, experimentează situaţii similare celor din viaţa reală, învaţă să ia decizii raţionale şi să acţioneze responsabil în folosirea resurselor de care dispun.

La final elevii ar trebui să dobândească abilităţi antreprenoriale pentru a crea şi administra o afacere folosindu-se de resurse din comunitatea locală. Necesitatea dobândirii încă din şcoală a abilităţilor antreprenoriale s-a făcut simţită în întreaga Europă. De altfel, Consiliul European de primăvară din martie 2006 încuraja statele membre să introducă măsuri mai ample care să  faciliteze şi să încurajeze spiritul antreprenorial, inclusiv educaţia antreprenorială.

În majoritatea statelor europene, antreprenoriatul este inclus în programele şcolare naţionale pentru învăţământul profesional, cel puţin într-o anumită măsură. În ţări, precum Estonia, Spania şi Polonia, participarea este obligatorie, însă, în majoritatea cazurilor, antreprenoriatul este o materie de studiu opţională sau este obligatorie numai în unele părţi ale sistemului de învăţământ profesional şi nu şi în altele.

Elevii, încurajaţi să-şi lanseze propria afacere

Programele şi modulele antreprenoriale oferă elevilor instrumente pentru a gândi creativ, pentru a putea rezolva problemele în mod eficace, pentru a analiza o idee de afaceri în mod obiectiv şi pentru a comunica, a stabili legături în mediul profesional, a conduce şi a evalua orice proiect dat. Potrivit specialiştilor, un astfel de proiect îi va ajuta pe elevi să devină încrezători în ceea ce priveşte înfiinţarea propriei lor afaceri dacă îşi pot testa ideile într-un mediu educaţional propice.

Beneficiile educaţiei antreprenoriale nu se limitează la stimularea înfiinţării de întreprinderi, a afacerilor inovatoare şi de noi locuri de muncă. Antreprenoriatul este o competenţă necesară tuturor, ajutând copiii şi tinerii să devină mai creativi şi mai încrezători în orice activitate pe care o întreprind. Fundaţia World Vision România îşi propune printr-un astfel de proiect să faciliteze educaţia copiilor şi a tinerilor în scopul bunăstării lor dar şi pentru viitorul comunităţii din care aceştia fac parte.