Parcarea subterană a Craiovei va fi finalizată într-un an și jumătate

0
335


După o așteptare de câțiva ani, timp în care lucrarea a fost scoasă la licitație în câteva rânduri, parcarea subterană a Craiovei a intrat în execuție. Cele 619 de locuri de parcare, care vor fi amenajate sub esplanada TNC, vor trebui să fie gata în termen de un an și jumătate. Pentru că parcarea este realizată cu bani europeni, Primăria Craiova va stabili dacă accesul se va face pe bază de taxă și care va fi valoarea acesteia.

Tot perimetrul sub care va fi amenajată parcarea este împrejmuit acum cu gard de protecție, iar pietonii nu mai pot să circule pe aleile din preajma TNC, accesul fiind oprit pe toată perioada lucrărilor. Bucățile de pavaj și dalele de beton au fost scoase deja de pe aproape toată suprafața șantierului și urmează să fie scoase acum și din incinta șantierului. De asemenea, statuile care se aflau pe Aleea Personalităților au fost îndepărtate de pe soclurile lor pentru a fi depozitate la RAADPFL Craiova, unde vor rămâne până ce lucrarea va fi gata și vor putea fi așezate din nou în parc. Același lucru se va întâmpla și cu toată vegetația care se găsea până nu demult în spațiul verde, aceasta urmând să fie îndepărtată cu totul pentru a face loc utilajelor.

Se decopertează și se relochează utilitățile

Lucrările de execuție sunt realizate de consorțiul de firme Mitliv-Polystart-Haubau, care a câștigat licitația organizată de Primăria Craiova. Prima etapă, conform graficului de lucrări, este decopertarea întregii zone și relocarea rețelelor de utilități aflate acolo. Constructorii spun că această săpătură este, de fapt, cea mai complicată parte a lucrării, dar că ea se va face cu ajutorul unor mașini speciale pe care firmele contractante le dețin. „Avem patru mașini de tip Kelly pe care le vom folosi la săpături. Acestea au rolul de a săpa la o adâncime foarte mare dar fără ca să provoace surparea malurilor. Cu ajutorul unor pompe se va introduce o substanță numită bentonită care va împiedica acest lucru”, a explicat Marian Turluc, managerul de proiect din partea SC Mitliv.

Se aplică tehnologia de la pasajul subteran

Tehnologia este asemănătoare cu cea care se folosește, de regulă, la introducerea rețelei de metrou, iar la noi s-a folosit recent la amenajarea pasajului subteran de sub strada „Arieș”. Din acest motiv, se pornește din start cu ideea că firma are deja experință în acest sens. După ce vor fi excavată incinta parcării, constructorii spun că se vor introduce armăturile și apoi se va turna betonul, aceasta fiind o parte mai ușoară a lucrării. „Tehnologia este testată de noi la pasajul subteran de sub strada Arieș, unde am văzut cu toții că a mers foarte bine, nu a fost nici un fel de problemă. O să ne ia mai mult timp cu săpăturile, dar de îndată ce vom depăși această fază vom înainta mai repede”, a mai spus Marian Turluc.

619 locuri de parcare, dispuse pe două paliere

Parcarea va avea două intrări, una dinspre Universitate – cu o înălțime de 25 de metri, și una dinspre Calea București – cu o înălțime de 15 metri. Ea va fi construită pe două peliere, iar numărul total al locurilor de parcare va fi 619, dintre care 586 pentru autoturisme și 33 de locuri de parcare a vor fi rezervate și pentru motociclete. De asemenea, în incinta parcării vor fi instalate și prize electrice pentru 240 de locuri de parcare. Parcarea va fi dotată și cu două borne de reîncărcare a acumulatoarelor autoturismelor care folosesc ca sursă de alimentare curentul electric. Parcarea subterană va fi iluminată printr-un sistem care își va modifica gradul de luminozitate în funcție de intensitatea luminii din exterior.

Lucrarea se face cu fonduri europene

Parcarea subterană a Craiovei se construiește integral din fonduri europene, costurile de amenajare ridicându-se la suma de 48,8 milioane de lei. Până să fie accesată această sumă, autoritățile au încercat mai multe variante pentru construcția acesteia. Prima soluție care a fost avansată a fost aceea de a fi ridicată pe baza unui parteneriat public-privat, în cadrul căruia municipalitatea ar fi venit cu terenul, iar un investitor interesat ar fi oferit banii pentru execuție, mai apoi recuperându-i din exploatarea acesteia. Parcarea se face însă acum, în totalitate, pe fonduri europene, ceea ce constituie un mare avantaj pentru autorități, în sensul că acestea vor putea decide cum vor exploata locurile de parcare, cu taxă sau fără taxă.