Peste o sută de doljeni au refuzat cardul de sănătate

0
283

Mai ales din motive religioase, peste o sută de doljeni au anunţat în scris Casa de Asigurări de Sănătate că nu doresc să ridice cardul de sănătate. Aceştia vor trebui  în continuare să facă dovada calităţii de asigurat pe baza unei adeverinţe cu o valabilitate de trei luni, eliberată de CAS. Cardul de sănătate va deveni obligatoriu începând cu data de 1 mai a.c.

Nu mai puţin de 33.800 de carduri de sănătate au fost returnate de Poştă, Casei de Asigurări de Sănătate Dolj la sfârşitul anului trecut şi în prima lună a lui 2015. Acestea sunt aferente persoanelor care nu au fost găsite la adresa de domiciliu de reprezentanţii Poştei Române în prima etapă de distribuire. Din totalul cardurilor returnate, 2.700 au fost deja distribuite către titulari, de CAS.  Exemplarele care nu au ajung la asiguraţi nici prin poştă, nici prin casele de asigurări de sănătate pot fi redistribuite prin medicii de familie pe a căror listă de capitaţie sunt înscrişi cu ocazia primei prezentări, în vederea acordării unui serviciu medical. De altfel, reprezentanţii CAS Dolj au anunţat că medicii de familie pot veni în orice moment să ridice cardurile de sănătate ale pacienţilor pe care îi au pe listă. Cardurile naţionale nedistribuite de medicii de familie într-o perioadă de 12 luni de la primirea acestora vor fi returnate caselor de asigurări de sănătate.

Depunerea documentelor în vederea eliberării  cardului se face la CAS Dolj, strada „1 Decembrie 1918” nr. 8, de luni până joi, în intervalul orar 9.00-13.00, iar vinerea în intervalul orar 9.00-11.00. Eliberarea cardului se face de luni până joi în intervalul orar 14.00-16.00, iar vinerea în intervalul orar 11.00-13.00.

Încă 19.000 de carduri vor fi distribuite de Poştă

Recent în Dolj a mai sosit un lot de 19.000 de carduri de sănătate care sunt distribuite de poştaşi după aceleaşi reguli ca şi în toamnă. Conform protocolului, în termen de 20 de zile lucrătoare de la recepţionarea cardurilor de sănătate, Poşta se obligă să distribuie cardul de sănătate către asiguraţi. Cardul de sănătate este înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care după minimum două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu poate fi predat asiguratului, acesta este înapoiat casei de sănătate în evidenţa căreia se află asiguratul.

Avizul pe care operatorul poştal îl lasă la domiciliul asiguratului în cazul în care nu va fi găsit conţine numărul de telefon al factorului poştal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta, în vederea stabilirii detaliilor privind modalitatea de distribuire.

Dacă în intervalul celor 20 de zile cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să îşi ridice personal cardul de sănătate de la casa de asigurări, după un termen de 10 zile lucrătoare, pe care Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări.

Cei care au refuzat cardul se pot răzgândi

Asiguraţii care refuză în mod expres primirea cardului naţional prin depunerea unui declaraţii pe proprie răspundere, trebuie să facă dovada calităţii de asigurat pe baza unei adeverinţe ce are o valabilitate trei luni. Sunt peste 100 de astfel de cazuri şi în Dolj, însă CAS poate elibera cardurile naţionale oricând în perioada de valabilitate a acestora, pe baza unei cereri scrise a asiguraţilor, inclusiv celor care au refuzat iniţial primirea cardului naţional. Se impune, astfel, reglementarea păstrării şi arhivării de către casele de asigurări de sănătate a cardurilor refuzate, precum şi a eliberării ulterioare a acestora la solicitarea scrisă a asiguraţilor care au refuzat iniţial dovedirea calităţii de asigurat pe baza acestora. Nu în ultimul rând, în Hotărârea de Guvern nr. 49 se specifică faptul că asiguratul suportă contravaloarea cardului naţional, precum şi cheltuielile aferente distribuţiei acestuia în situaţia solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, în situaţia modificării datelor personale de identificare, precum şi în alte situaţii justificate la solicitarea asiguratului.