Sculptura brâncușiană „Sărutul” de la Muzeul de Artă din Craiova, expusă la Rotterdam, în Olanda

0
1807

Considerată prima sculptură modernă din lume și aflată în patrimoniul Muzeului de Artă din Craiova încă din 1954, lucrarea „Sărutul” a lui Constantin Brâncuși este prezentată publicului, zilele acestea, în Olanda, la Rotterdam. Ea face parte din expoziția “Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture”, al cărei vernisaj a avut loc sâmbătă, la Muzeul Boijmans van Beuningen.

Expoziția reunește, în total, 18 sculpturi și 30 de fotografii semnate de Constantin Brâncuși, împrumutate de la muzee din 27 de orașe, inclusiv din România, și 50 de colecții particulare. Între creații ne numără „Muza dormind”, „Măiastra”, „Mademoiselle Pogany”, „Pasărea de aur” și „Pasărea în spațiu”, aceasta din urmă adusă pentru prima dată într-o expoziție în afara Centrului Pompidou din Paris.

„Sărutul” a ajuns de la Craiova la Rotterdam „grație sprijinului primit din partea Ambasadei României de la Haga”, după cum a precizat Sjarel Ex, directorul Muzeul Boijmans van Beuningen. Ultima dată, sculptura a fost expusă, împreună cu „Coapsa”, la Muzeul Guggenheim din Bilbao (Spania), în cadrul unei retrospective Constantin Brâncuşi deschisă între 8 octombrie 2011 și 15 aprilie 2012.

Lucrările celor trei influenți artiști ai secolului al XX-lea vor putea fi văzute de publicul olandez timp de aproape trei luni, până pe data de 11 mai a.c. Având în vedere valoarea creațiilor brâncușiene și neuitând că la Rotterdam, la Galeria de Artă Kunsthal, avea loc, la jumătatea lunii octombrie a anului 2012, jaful secolului – șapte tablouri furate, de Pablo Picasso, Henri Matisse, Claude Monet, Paul Gauguin și Lucian Freud, nefiind recuperate nici astăzi –, „Sărutul” are, cu siguranță, o valoare de asigurare considerabilă.

Sunt rare ocaziile în care pot fi văzute laolaltă atâtea opere ale lui Constantin Brâncuși. În Olanda nu s-a mai întâmplat din anul 1970, a declarat pentru Radio România Cultural Peter van der Coelen, curator al expoziției “Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture”, al cărei vernisaj a avut loc pe 8 februarie. Fotografia este cea care îi unește pe cei trei artiști din generații diferite – Constantin Brâncuși (1876-1957), Medardo Rosso (1858-1928) și Man Ray (1890-1976) – în spațiul generos al Muzeului Boijmans van Beuningen, cel mai mare muzeu de artă vizuală și design din Rotterdam. Instituția deține una dintre cele mai valoroase colecții din lume de artă europeană și, desigur, olandeză din vremuri medievale până la contemporaneitate. Se regăsesc aici lucrări de Rembrandt, Salvador Dali, Claude Monet, Edgar Degas, Paul Cezanne, Rubens, van Eyck, van Gogh, Titian ș.a.

O variantă din ghips a statuetei „Copil dormind”, expusă pentru prima dată

«Ne-am dorit foarte mult să putem expune creațiile lui Brâncuși și iată că acum ocupă locul central în expoziția noastră. Pentru prima dată va fi expusă o variantă din ghips a statuetei „Copil dormind”, descoperită de curând de un colecționar francez. Sunt mai multe variante realizate în bronz, dar aceasta este probabil din perioada de început a lui Brâncuși, când artistul încă nu își permitea să cumpere astfel de material. Este vopsită în culoare bronzului. Istoric vorbind, este foarte importantă», a mai spus Peter van der Coelen corespondentului Radio România Cultural.

Între lucrările expuse la Rotterdam se află „Muza dormind”, „Măiastra”, „Mademoiselle Pogany”, „Pasărea de aur”, dar și „Pasărea în spațiu”, prezentată pentru prima dată în afara Centrului Pompidou din Paris. „Această lucrare nu a părăsit niciodată până acum atelierul lui Brâncuși din Paris. Este una dintre cele mai frumoase statuete din bronz. Nu foarte lustruită, pare că este făcută din aur”, a adăugat Peter van der Coelen.

Organizarea expoziției, la fel de dificilă ca… ratificarea unui tratat internațional

Pe de altă parte, Sjarel Ex, directorul Muzeului Boijmans van Beuningen, a subliniat că nu este ușor să aduni din toată lumea lucrări semnate de trei mari artiști. Cele reunite de expoziția “Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture” au fost, în majoritate, împrumutate de la muzee din 27 de orașe, inclusiv din România, și 50 de colecții particulare. «Este aproape la fel de greu ca atunci când trebuie să ratifici un tratat internațional! De exemplu, „Sărutul” este împrumutat de la un muzeu din România, grație sprijinului primit din partea Ambasadei României de la Haga. Ca să înțelegeți că s-a ajuns la un nivel foarte înalt, diplomatic și chiar ministerial», a precizat acesta.

Executată în piatră de Marna, lucrarea „Sărutul” a fost prezentată publicului pentru prima dată în anul 1910, în expoziţia grupului „Tinerimea Artistică”, la Bucureşti . Ea a intrat în circuitul internaţional după ce artistul a prezentat o variantă în gips a acesteia la expoziţia din 1913 deschisă la Armury Show, la New York . Celebritatea acestei sculpturi se datorează în primul rând faptului că ea a schimbat complet concepţia artistică despre statuar şi a influenţat în mod decisiv întreaga evoluţie a gândirii artistice a secolului al XX-lea. Odată cu realizarea ei, Brâncuşi îşi gândeşte demersul artistic pe cicluri ample, unele dintre ele desfăşurate pe parcursul câtorva decenii.

„Sărutul”, prezentat în ultimii 50 de ani la numeroase expoziții internaționale

Lucrarea figurează în patrimoniul Muzeului de Artă din Craiova din august 1954. A fost expusă permanent, din 1956, în cadrul Galeriei Naţionale, iar din 1964, în cadrul Cabinetului „Constantin Brâncuşi”. De-a lungul timpului, „Sărutul” a participat la numeroase expoziții internaționale. Am aminti numai Trienala de la Milano – ediția a XI-a (1957), expoziția „Arta românească din secolul al XIX-lea până în zilele noastre” – Paris (1961), expoziția „Pictura și sculptura românească” – Viena (1963), expoziţia „Romanian Art of the 20th Century, Brâncuşi and his Countrymen” – Londra (1966), expoziţia retrospectivă Constantin Brâncuşi – Muzeul de Artă Philadelphia şi New York (1969), expoziţia „Capodopere din muzeele româneşti” – New York (1990), expoziţia retrospectivă Constantin Brâncuşi – Centrul „Georges Pompidou”, Paris (1995), expoziţia „Cinci Pasiuni” – Atlanta (1996), expoziții la Galeria „Sculptor” din Helsinki și Muzeul Cobra din Amsterdam (1998), expoziţia „Brâncuşi – esenţa lucrurilor” – Muzeul Solomon Guggenheim, New York (2004), expoziţia „Amedeo Modigliani şi prietenii săi” – Muzeul Thyssen-Bornemisza, Madrid (2008).

Ultima dată, „Sărutul” a trecut granița pentru a ajunge la Muzeul Guggenheim din Bilbao, Spania, unde a participat, din 8 octombrie 2011 până pe 15 aprilie 2012, la o expoziție retrospectivă reunind aproximativ 30 dintre lucrările cele mai cunoscute ale sculptorului Constantin Brâncuși, în dialog cu 30 de lucrări ale artistului american Richard Serra.