Pentru a nu pierde bani de la UE, consilierii municipali au decis ca Parcul „Nicolae Romanescu” să fie reabilitat chiar şi cu o contribuţie de trei ori mai mare de la bugetul local, de 9 milioane de euro în loc de 3,45 milioane de euro. Aleşii locali au votat în unanimitate, după ce primarul Lia Olguţa Vasilescu i-a asigurat că firma constructoare va face tot posibilul să tragă cât mai mulţi bani din fonduri europene, iar contribuţia Primăriei să fie totuşi mai mică. Celelalte două variante erau ca lucrarea să se facă numai cu bani de la bugetul local sau să nu se mai facă deloc până în anul 2020.
Liberalul Pavel Badea i-a reproşat primarului că s-a întârziat mult cu pregătirea acestui proiect şi că asta îi costă pe craioveni acum 9 milioane de euro. „S-au pierdut 6 luni cu procedurile. Vom vota, pentru că acest parc chiar merită reamenajat, dar totuşi s-a pierdut extrem de mult timp şi această pierdere ne costă pe noi, pe craioveni, 9 milione de euro. Cei care au fost implicaţi în această licitaţie trebuiau să aibă mult mai multă grijă vizavi de modul de derulare şi să încerce să fie la limita de jos a timpului”, a spus consilierul Pavel Badea. „Când o să fiţi primar, o să învăţaţi şi legislaţie. Până atunci creditaţi-i pe colegii noştri că ştiu foarte bine ce fac. Sunt 56 de zile pe SEAP, este obligatoriu. Un proiect cu o valoare atât de mare atât trebuie să stea pe SEAP. Apoi umează validarea de la ANRMAP, procedurile de clarificări, etc. Nu s-a întârziat nici măcar o zi”, i-a replicat edilul.
S-a aşteptat să se strângă banii la puşculiţă
Olguţa Vasilescu le-a explicat consilierilor de unde provine această întârziere. Reabilitarea parcului nu a existat deloc pe lista de proiecte europene a Primăriei Craiova, iar când s-a hotărât să se facă – în martie 2013 –autorităţile au fost nevoite să aştepte să vadă ce bani le mai rămân pentru lucrare. ”Acest proiect se finanţează din economiile care au rămas de la celelalte licitaţii. De exemplu, la parcarea subterană a fost estimată la 12 milioane de euro, s-a adjudecat la 10 milioane de euro, cei 2 milioane de euro s-au transferat în economii. Iniţial, în 2013, când am dat drumul la proiect, nu ştiam care va fi suma ce va rămâne din economii şi deci a trebuit să aşteptăm să se finalizeze toate celelalte licitaţii pe fonduri europene ca să vedem cu exactitate care este suma”, a declarat Olguţa Vasilescu.
Documentaţia a fost refăcută de două ori
Un alt motiv invocat de primar a fost că, fiind vorba de proiect nou, autoritatea a trebuit să scrie toată documentaţia de la zero. Pe parcurs a mai întâmpinat încă un hop legat tot de finanţare. „Studiu de fezabilitate ajungea la aproximativ 20 milioane de euro. Ori nouă nu mai rămâneau atâţia bani din economii, a trebuit să se refacă SF-ul şi să se ajungă la aproximativ 10 milioane de euro, cât mai rămăsese. În rest, a durat perioada de licitaţii, care durează fiindcă ştii când începe, dar nu ştii niciodată când se termină”. S-a ajuns acum în situaţia în care s-a finalizat licitaţia – care a fost câştigată de o asociere de firme condusă de SC Mitliv Craiova – dar nu mai este timp efectiv pentru implementarea proiectului.
Constructorul nu poate face lucrarea în două luni
Primarul spune că proiectul aşa, cum fusese gândit în 2013, ar fi trebuit să dureze un an, dar Primăria Craiova a revenit şi a schimbat termenul la patru luni, dar nici aşa nu mai poate fi realizat pentru a se prinde finanţarea de 100%. „Am întrebat firma câştigătoare dacă este de acord să îl execute mai devreme. Nu se poate executa mai devreme pentru că acolo este vorba de mulţi stâlpi de iluminat care trebuie schimbaţi şi nu există un producător care să poată să asigure o producţie aşa de mare. Sunt kilometri de gad forjat care, de asemenea, trebuie executaţi. Rocărie şi ce se mai pune pe la lac care, iarăşi, trebuie oferite de o altă firmă de specialitate. Deci mai devreme de 4 luni nu se poate finaliza acest parc”.
Parcul prinde ultimul tren
Constructorul a fost întrebat dacă ar putea totuşi să absoarbă, până la sfârşitul acestui an, 98% din cele 15 milioane de euro necesare, iar autorităţile spun că au primit un răspuns categoric negativ. „Constructorul ne-a spus că îşi asumă în jur de 40% şi foarte posibil 60-70%. Dar atunci a trebuit să mărim cota noastră de finanţare”, a spus primarul Craiovei, care i-a asigurat, în mai multe rânduri, că nu s-a pierdut nici o zi cu pregătirea proiectului. În plus, dacă nu va fi votat în această formulă – cu 9 milioane de euro de la bugetul local şi 6 milioane de la UE – Primăria Craiova va pierde ultimul tren fiindcă nu va mai exista deschisă nici o axă a UE pentru reabilitarea parcurilor naturale până în anul 2020.
În cele din urmă, proiectul a fost votat în unanimitate, primarul Lia Olguţa Vasilescu anunţând că astăzi se va semna contractul de execuţie, iar lucrările pentru reabilitare vor începe pe data de 15 octombrie.