Nenorocul la statui al bătrânului Parc „Nicolae Romanescu”

0
1004

„Statuia cu doi cai” a maestrului Ion Jalea, care se află acum în poarta Parcului „Nicolae Romanescu”, stă cocoţată pe un soclu imens, impozant. Specialiştii au încetat să mai atragă atenţia că este un monument bizar, disproporţionat, iar craiovenii se chinuiesc, de ani buni, să privească, de jos, caii şi pe însoţitorul lor. Între timp, şi-a mai căpătat şi alte defecte. Plăcile de granit cu care a fost înveşmântat postamentul s-au desprins şi au căzut, lăsându-le admiratorilor doar perspectiva unor urme de adeziv, care nu trădează decât nepăsarea.

monument parcIntrarea în Parcul „Nicolae Romanescu” este marcată de o statuie impunătoare, care, din păcate, nu poate fi admirată în adevărata sa măreţie, soclul fiind mult prea mare. De fapt, „Statuia cu doi cai” a maestrului Ion Jalea, cum binecunoscută este în mediul oamenilor de cultură ai urbei, nici nu trebuia să se afle acolo, fiind „teleportată” de autorităţile din mandatele trecute doar pentru a îmbrăca, pur şi simplu, un soclu care nu a mai avut parte, la rândul său, de propria statuie. „Soclul este un concept al domnului arhitect Voia şi a fost destinat unei alte statui, care, din păcate, nu a mai ajuns să fie montată acolo. S-a preferat această combinaţie: o altă statuie urcată pe un postament străin. Faptul că acum nu se dă atenţie nici măcar acestui soclu, care se prezintă cum se prezintă, este, într-adevăr, şi mai trist”, a mărturisit Cătălin Davidescu, inspector principal în cadrul Direcţiei pentru Cultură Dolj.

Din iarbă, direct pe soclu

„Statuia cu cai” se afla, prin anii ’60, tot în Parcul „Nicolae Romanescu”. Cătălin Davidescu spune că decora admirabil Hipodromul, fiind amplasată chiar la tribuna principală, pe atunci organizându-se încă, săptămânal, curse de cai. Atunci, statuia era aşezată direct pe iarbă, fără nici un soclu, întrucât aşa fusese concepută de sculptorul Ion Jalea: pentru a fi interactivă, pentru ca privitorii săi să poată admira grupul celor doi cai de la o distanţă foarte mică. Hipodromul şi-a încetat activitatea, dar statuia cu cai a rămas acolo, abandonată. Până când, în lipsă de inspiraţie, autorităţile au decis să o întrebuinţeze cumva. Fără a mai ţine cont de exigenţele de concepere, au aşezat-o pe un soclu impunător, la intrarea în parc. „Și un student în anul I, după numai o lună de studiu, îşi poate da lesne seama că soclul şi statuia nu se potrivesc, că au fost gândite separat. Efectul este că nici nu poate fi admirată la adevărata sa valoare”, este de părere Cătălin Davidescu.

Povestea unui „Pegas”

monument parc (1)Cum s-a ajuns la această situaţie este o altă poveste, care ţine de totala lipsă de inspiraţie în materie a administraţiei locale. Pe soclul respectiv ar fi trebuit să fie expusă o statuie cu totul nouă, extrem de modernă, pe care tânărul artist Norian Paicu a donat-o oraşului Craiova. «Statuia se numeşte „Pegas” şi este excepţională. A fost realizată de tânărul artist din materiale reciclabile, într-un mod futurist. Băiatul a muncit foarte mult la execuţie, venea cu motocicleta de la Bucureşti şi lucra la ea, cu fel de fel de materiale, rulmenţi şi piese care nu mai puteau fi folosite. Când, în cele din urmă a terminat-o şi a ieşit ceva excepţional – un cal cu aripile deschise – autorităţile s-au arătat interesate să o amplaseze la intrarea în parc. Ce s-a întâmplat mai apoi este ceva la care nu aş fi vrut să fiu martor», mai spune Cătălin Davidescu, purtându-ne în urmă cu mai bine de 15 ani, când Primăria Craiova a luat iniţiativa de a înfrumuseţa intrarea principală a Parcului „Nicolae Romanescu” cu această statuie.

Cultura aleşilor locali s-a rezumat la… biciclete

Fiind vorba de un monument, amplasarea statuii „Pegas”, semnată de Norian Paicu, a ajuns subiect de dezbatere pe masa consilierilor locali. Cătălin Davidescu, care a asistat la acea şedinţă, mărturiseşte că aleşii locali de la vremea respectivă au venit o interpretare cel puţin bizară a lucrurilor, care a dus, în cele din urmă, să se renunţe cu totul la statuie. „Deşi statuia fusese donată cu titlu gratuit oraşului de către artist, deşi Norian Paicu, care acum a devenit şi foarte cunoscut în Australia, nu a cerut un ban pentru realizarea ei, consilierii au respins propunerea de a avea o astfel de statuie”. De ce?, vine fireasca întrebare. „Au considerat că este o reclamă la bicicleta Pegas, o reclamă gratuită. Am luat parte la acea şedinţă şi am rămas fără grai când am auzit o astfel de explicaţie”, mai spune Cătălin Davidescu. Pe acest considerent, că statuia Pegas ar face reclamă la bicicleta cu acelaşi nume, care se producea la Braşov, nu a mai fost niciodată montată.

Moloz sub numele primarului Romanescu

monument parc (2)Anii au trecut îngropând această poveste care începe să se uite. Un lucru bun este că statuia destinată iniţial soclului încă se mai păstrează. Artistul Norian Paicu a ajuns, între timp, un nume foarte cunoscut în mediile comunităţii culturale din Australia, dar, dezamăgit, a lăsat statuia la care a muncit intens în conservare, în halele Popeci. «Domnul Constantin Popeci, care este un iubitor de artă, a încuviinţat să adăpostească acest „Pegas”, lipsit de noroc. O statuie futuristă, dar excepţională, după cum am spus», mai spune Cătălin Davidescu. S-ar părea că artistul ar fi şi acum interesat de expunerea „Pegasului” său, chiar şi într-un alt loc din Craiova, dar că autorităţile nu par interesate nici acum de acest proiect.

La fel de indiferente sunt şi la modul cum se prezintă statuia actuală, cea care îi întâmpină pe vizitatori chiar la intrarea în parc. Dichisit într-o manieră proprie de autorităţi, cu numele tuturor primarilor Craiovei transcrise pentru posteritate, între care şi al primarului Nicolae Romanescu, impozantul soclu îşi mai pierde, pe fiecare zi, câte o placă de granit, oferind privitorilor interesaţi doar urmele de adeziv uscat. Cineva are grijă să facă, totuşi, curăţenie şi să ridice molozul în fiecare dimineaţă. Mai mult decât atât s-ar părea că nimănui nu-i pasă…