Timp de două zile, miercuri şi joi, o delegaţie a a Consiliului Concurenţei, a întreprins o vizită la Craiova, în cadrul căreia au fost organizate o serie de întâlniri, atât cu autorităţile locale, cât şi cu reprezentanţii mediului de afaceri şi ai celui universitar. Ieri, reprezentanţii Consiliului Concurenţei au prezentat aspecte concrete ale politicii concurenţei şi condiţiile în care pot fi accesate ajutoarele de stat sau fondurile europene. Seminarul a fost urmat de o conferinţă de presă prilejuită şi de aniversarea a 20 de ani de activitate a instituţiei.
Evenimentul a fost găzduit de către Consiliul Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, şeful administraţiei doljene, subliniind importanţa acestei instituţii şi impactul asuora mediului de afaceri. “Este o mare onoare pentru noi să fim gazda unei instituţii deosebit de importantă, o instituţie naţională, cu reverberaţii în plan internaţional. Poate lumea ştie mai puţine lucruri despre Consiliul Concurenţei, dar în mod cert, citeşte în presă când Consiliul Concurenţei amendează câte o firmă. În fapt, Consiliul Concurenţei este o instituţie fără de care investiţiile mari nu pot să meargă înainte. Ne-am lovit şi noi de rigorile acestei instituţii, am solicitat chiar sprijinul Consiliului Concurenţei, la Parcul Industrial şi la Aeroport Internaţional Craiova. Reprezentanţii Consiliului sunt astăzi ( n.r ieri) la Craiova şi pentru a aniversa un moment jubiliar, fiind vorba de împlinirea a a 20 de ani de activitate”, a subliniat Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj.
“Serbăm 20 de ani de activitate”
În cei 20 de ani de activitate, Consiliul Concurenţei a generat peste 1 miliard de euro economii pentru cetăţenii români, arată un studiu al Academiei de Studii Economice, care a evaluat impactul politicii de concurenţă din România asupra 10 industrii-cheie din economia naţională: servicii bancare, asigurări de răspundere civilă auto obligatorie, administrare de fonduri de pensii private, producerea şi comercializarea cimentului, telecomunicaţii mobile, farmaceutică şi servicii de sănătate, producerea şi comercializarea energiei electrice, distribuţia carburanţilor, retail şi respectiv profesii liberale. Despre acest studiu, a vorbit ieri, la Craiova, Laszlo Gyerko, consilier de concurenţă. “Serbăm 20 de ani de activitate, cu această ocazie avem conferinţe aniversare organizate în regiunile dezvoltate. Totodată, avem în derulare un proiect, “Caravana Concurenţei”, care a început de trei ani şi care are ca scop diseminarea culturii concurenţei în cadrul membrilor autorităţilor publice din judeţe sau în cadrul mediului de afaceri şi asta pentru că acum câţiva ani am avut o statistică care arata că 60% din IMM-uri nu cunosc nimic despre existenţa acestei instituţii, nu cunosc foarte multe aspecte despre domeniul concurenţei şi am considerat că este foarte bine să organizăm întâlniri cu mediul de afaceri, pentru a fi în temă atunci când se semnează anumite contracte de afaceri. În acest sens vom avea chiar astăzi ( n.r ieri) o întâlnire cu mediul de afaceri şi cu autorităţile locale. Ieri (n.r miercuri), ne-am întâlnit cu conducerea Universităţii Craiova, cu mediul universitar pentru a începe o colaborare pe viitor, în vederea organizării unor seminarii pe tema concurenţii sau organizarea. Consiliul Concurenţei a generat peste 1 miliard de euro economii pentru cetăţenii români, aşa ne spune studiul Academiei şi este un rezultat care ne face mândri, pe noi, ca instituţie…”, a precizat Laszlo Gyerko, consilier de concurenţă.
“Eu sunt foarte mulţumit de activitatea instituţiei”
În cei 20 de ani de activitate, Consiliul Concurenţei a aplicat amenzi în valoare de 574,8 milioane euro, cele mai mari amenzi fiind aplicate în anul 2011, 294,16 milioane euro. Peste 90 % din sancţiuni au fost aplicate pentru practici anticoncurenţiale, respectiv înţelegeri între companii şi abuz de poziţie dominantă, şi doar 1% pentru omisunea notificării unei tranzacţii. Din 1997 până în prezent, Consiliul Concurenţei a emis 4028 decizii, din care 515 au fost decizii de sancţionare sau prin care au fost acceptate angajamente din partea companiilor.Trebuie menţionat faptul că, până la sfârşitul anului 2003, se emiteau decizii distincte pentru constatarea încălcării legii şi pentru sancţionarea companiilor. Din 2004, odată cu modificarea Legii Concurenţei, această metodologie a fost schimbată, fiind emisă o singură decizie atât pentru constatare, cât şi pentru sancţionare. Schimbarea de metodologie şi eliminarea unor obligaţii de notificare au condus la scăderea numărului de decizii emise. “Eu sunt foarte mulţumit de activitatea instituţiei. Da, foarte multă lume vede din ziare că am dat amenzi. Aceste amenzi sunt foarte mari de la 0,5 până la 10% din cifra de afaceri. Eu consider că nu amenzile sunt scopul primordial al instituţiei noastre. În primul rând, noi aplicăm o activitate de preventive, să avem dialog, să fim cunoscuţi, să avem o piaţă economică, funcţională şi concurenţială, care este în favoarea cetăţeanului şi consumatorului, bineîneţeles…”, a mai spus reprezentantul Consiliului Concurenţei.
În Dolj, amenzi în valoare de 1,1 milioane de euro
Laszlo Gyerko a vorbit şi despre amenzile date de Consiliul Concurenţei în judeţul Dolj, dar şi despre ajutorul de stat şi modul în care se clarifică astfel de investigaţii. “În judeţul Dolj am acordat amenzi în valoare de 1,1 milioane de euro. Sectoarele analizate de colegii mei au fost lacuri şi vopsele, adezivi, centrale termice, uşi interioare, etc. Avem în derulare şi acum câteva investiţii, din această regiune. Mă refer la un posibil abuz de poziţie dominant la CEZ Distribuţie Craiova, piaţa GPL-ului şi am analizat câteva investigaţii sectoriale. Totodată, am avut analize pe compartimentul ajutorului de stat şi menţionez aici compania Ford, care are în contract anumite elemente de ajutor de stat şi noi ca autoritate, suntem legătura dintre companie, Guvernul României şi Comisia Europeană. Documentaţia este pregătită de noi, împreună cu autorităţile care solicit în vederea obţinerii unui aviz de la CE. Aşa s-a întâmplat şi la Ford…”, a mai completat Laszlo Gyerko.
“Trei moduri prin care se poate solutiona un astfel de caz”
În present, Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia prin care activitatea de producţie şi comercializare de prefabricate din beton a Magnetti Building S.R.L este preluată de Grupul Baupartner, prin intermediul a două companii Bauelemente Reinvest S.R.L. şi Bauelemente S.R.L. Bauelemente Reinvest S.R.L. activează în domeniul dÎne holding, iar Bauelemente S.R.L. are ca obiect principal de activitate fabricarea produselor din beton pentru construcţii. Daniela Bădină, directorul general al Consiliului Concurenţei a precizat ieri, în cadrul conferinţei de presă că instituţia va evalua această concentrare economică în scopul stabilirii compatibilităţii sale cu un mediu concurenţial normal şi va emite o decizie în termenele prevăzute de lege. “Consiliul Concurenţei este interesat în obţinerea de observaţii şi puncte de vedere referitoare la modul în care concentrarea economică, ce urmează a se realiza, afectează sau poate afecta concurenţa pe piaţă. Ca orice operaţiune de preluare a unei companii de către altă companie sau preluarea unei active a altei companii, dacă depăşeşte anumite praguri valorice, se ratifică la Consiliul Concurenţei şi această operaţiune se analizează de către noi şi urmând ca la finalul analizei să se emită o decizie. Dacă nu avem nicio obiecţiune va fi o decizie de neobiecţiune şi concentrarea se autorizează şi poate fi pusă în practică, dacă avem obiecţiuni, putem intra într-o procedură de angajamente sau putem refuza operaţiunea. Acestea sunt cele trei moduri prin care se poate solutiona un astfel de caz”, a consemnat Daniela Bădină, directorul general al instituţiei.