„Rinocerii”, montarea celebrului regizor american Robert Wilson, un spectacol prea costisitor pentru a mai fi jucat la Craiova

0
379

Ultimele trei reprezentaţii vor avea loc pe 18 şi 19 iunie 2015!

Teatrul Naţional „Marin Sorescu” a anunţat, recent, că spectacolul-eveniment „Rinocerii”, de Eugene Ionesco, în regia celebrului regizor american Robert Wilson, va avea ultimele reprezentaţii la Craiova. Nu din această stagiune, după cum ar fi putut înţelege cineva, ci – după cum au confirmat reprezentanţii instituţiei – va fi pentru ultima dată când publicul va putea vedea aici această montare. Datele anunţate sunt 18 iunie, de la ora 19.00, şi 19 iunie, de la orele 18.00 şi 20.30, în Sala „Amza Pellea” a Naţionalului craiovean. Motivul? „Costă enorm să îl jucăm!”, afirmă Alexandru Boureanu, director artistic al instituţiei. Fiecare reprezentaţie implică foarte mari costuri, presupuse îndeosebi de închirierea echipamentelor necesare, a explicat acesta. În plus, spectacolul se adresează unei anumite categorii de public, iar în Craiova cerinţele acesteia au fost satisfăcute. „Rinocerii” a avut premiera pe data de 2 iulie 2014, fiind pentru prima dată când Robert Wilson, considerat cel mai important om de teatru al avangardei americane, a montat în România.

Colaboratori din şapte ţări pentru realizarea producţiei

Creat de unul dintre cei mai exigenţi regizori de teatru din lume – Robert Wilson, realizatorul unor reprezentaţii care au reinventat limbajul scenic în a doua jumătate a secolului al XX-lea, spectacolul „Rinocerii” a primit rezonanţa celui mai important proiect teatral derulat în România în ultimele două decenii. Şi asta atât prin prisma notorietăţii regizorului artistic, a originalităţii viziunii acestuia asupra capodoperei dramaturgiei ionesciene, cât şi a colaboratorilor veniţi din şapte ţări pentru a se alătura echipei tehnice a Naţionalului. Căci proiectul s-a concretizat graţie unei munci de echipă care a adunat la Craiova, în jurul lui Wilson, specialişti în teatru din România, ca şi din Austria, Franţa, Germania, Canada, Italia, Polonia şi S.U.A.

Echipamentele de scenă sunt închiriate chiar şi din străinătate

„Rinocerii” nu s-ar fi desăvârşit fără actorii excepţionali, care funcţionează cu o precizie de ceas elveţian – şi îi amintim numai pe Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Lazăr Bleonţ, Claudiu Bleonţ, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Raluca Păun, Monica Ardeleanu, Constantin Cicort, Mirela Cioabă, Iulia Colan, Ion Colan, Corina Druc ş.a. Şi, nu în ultimul rând, a impresionantei colecţii de echipamente de scenă ce decupează ireal spaţiul de joc. Însă aceasta „face diferenţa” din mai multe puncte de vedere – nu numai al calităţii şi ingeniozităţii, ci şi al costurilor, unele pe care Teatrul Naţional „Marin Sorescu” nu îşi permite să le suporte.

 „Costurile sunt foarte mari, în special cele ce implică închirierea de aparatură”, a declarat Alexandru Boureanu, director artistic al TNC. „Este vorba, spre exemplu, de un videoproiector de 12.000 de lumeni, care nu există în Craiova. Apoi e vorba de tot felul de proiectoare, preţul de achiziţie al unuia fiind de aproximativ 25.000 de euro. Noi avem nevoie şi de 10 astfel de proiectoare. Teatrul le-a închiriat până acum, unele fiind aduse din ţară, altele din străinătate, prin intermediul unei firme din Bucureşti care se ocupă cu aşa ceva. O parte din echipamente vin, de exemplu, din Olanda, pentru că nu se găsesc în România”, a explicat acesta.

A „trăit” un an, prin 12 reprezentaţii

Alexandru Boureanu mai consideră că, în plus, „spectacolul a satisfăcut deja cerinţele publicului craiovean, prin numărul de reprezentaţii oferite”. „Este, totuşi, un spectacol pentru o anumită categorie de public, pentru festivaluri…”, a mai spus acesta. Căci, într-adevăr, „Rinocerii” văzuţi de Robert Wilson pun publicul faţă în faţă cu un alt fel de teatru, aproape şocant pentru spectatorul obişnuit cu anume convenţii scenice.

După cele cinci avanpremiere (din 27, 28, 29, 30 iunie şi 1 iulie 2014) şi premiera din 2 iulie 2014, „Rinocerii” au mai ieşit la rampă în şase reprezentaţii, pe 3, 4  iulie, 10, 11, 12 octombrie şi 2 noiembrie 2014. Ultima a închis, de altfel, cea de-a XXIV-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (24 octombrie – 2 noiembrie 2014), fiind pentru prima dată când un spectacol din cadrul evenimentului a avut loc pe o altă scenă în afara Bucureştiului. Pentru reprezentaţiile din toamnă, acţiunile de promovare au fost intense. Teatrul a demarat o inedită campanie, în mass-media şi on line, dar şi prin interacţiunea directă cu publicul. Astfel, craiovenii aflaţi la cumpărături în Electroputere Parc Craiova au fost surprinşi de întâlnirea cu actorii din distribuţie, costumaţi şi machiaţi în personajele pe care le interpretează.

Anul acesta, spectacolul trebuia să se joace din nou, pe 20 şi 21 februarie, însă, invocând „motive independente de voinţa noastră”, Naţionalul craiovean l-a amânat pentru datele de 27 şi 28 martie. Nici atunci însă nu a fost posibilă prezentarea lui, reprezentanţii teatrului anunţând, recent, cu litere de-o şchioapă, pentru luna iunie a.c.: «DE NERATAT! ULTIMELE REPREZENTAŢII CU SPECTACOLUL „RINOCERII”, de Eugene Ionesco, regia Robert Wilson».

După Craiova, va lua drumul festivalurilor

Prin urmare, joi, 18 iunie (ora 19.00) şi vineri, 19 iunie (orele 18.00 şi 20.30), Teatrul Naţional „Marin Sorescu” vă propune să vizionaţi un spectacol unic, debordant prin magia montării, dar şi prin reflecţia asupra destinului uman în vremuri de cumpănă: „Rinocerii”, de Eugene Ionesco, autor francez de origine română, în regia marelui artist vizual şi dramaturg american Robert Wilson. Biletele, la preţuri promoţionale, se găsesc la Agenţia teatrală, din strada „A.I. Cuza” nr. 11, telefon 0251.413.677, sau online, pe www.tncms.ro, şi costă 50 lei (categoria I), 40 lei (categoria a II-a) şi 30 lei (categoria a III-a). Pe site vă puteţi informa şi despre promoţii pentru achiziţionarea lor în condiţii avantajoase.

Chiar dacă nu vor mai putea fi văzuţi la Craiova, „Rinocerii” vor mai ajunge anul acesta pe câteva scene din ţară şi poate chiar din străinătate, Slovacia fiind una din destinaţiile artistice. „Noi sperăm să prezentăm la Tg. Mureş o serie de spectacole, în octombrie. Apoi s-ar putea să îl jucăm în Bucureşti. Dar şi în capitală sunt probleme, pentru că nu există condiţii tehnice pentru primirea lui decât la Teatrul Naţional”, a încheiat directorul artistic al Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, Alexandru Boureanu.

***

Un teatru cu amprenta lui Robert Wilson – regizorul nominalizat la Premiul „Pulitzer” pentru dramaturgie şi declarat de New York Times cel mai avangardist om de teatru din Statele Unite şi chiar din lume. Un teatru al luminilor şi umbrelor, al expresivităţii chipului machiat şi gestului mecanic, al decorului aparent simplu şi costumelor sugestive în alb-negru, în general al unei arhitecturi construite cu o precizie milimetrică, reamintind faptul că Wilson a studiat cu pasiune în tinereţe arhitectura şi artele plastice.

***

Spectacolul „Rinocerii” s-a bucurat de un deosebit succes la public, ca şi în mediile teatrale – o realizare de prim rang a unui creator aclamat pe marile scene ale lumii, autor al unor creaţii care au schimbat paradigma teatrului mondial. Publicul şi critica de specialitate l-au apreciat la superlativ, iar cronicile profesioniste apărute confirmă valoarea viziunii regizorale.

„Noua punere în scenă de către Robert Wilson la Teatrul Naţional din Craiova este un triumf. Wilson este un pictor, un arhitect şi un artist al scenei vizuale. Are un auz fin pentru genul de muzică ce se repetă în minte la mult timp după ce s-a oprit în difuzoare. Producţia a avut numeroase momente vizuale şi auditive memorabile, dar pentru mine cea mai impresionantă trăsătură a fost caracterizarea echipei de actori de la Craiova. Fiecare actor a oferit o vinietă personală care a fost amuzantă, precisă şi cu un simţ al ritmului interior ce dădea impresia unui dans viu”, aprecia renumitul critic britanic de teatru John Elsom.