Parcursul de dezvoltare a competențelor cheie la nivelul elevilor din județul Dolj a fost completat cu participarea la un nou și atractiv proiect cu finanțare europeană, numit “Învăţământ de calitate pentru viitorul copiilor noştri, în judeţul Dolj”, cofinanţat prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020. În acest proiect au fost incluse 11 unități școlare din Craiova și județul Dolj, fiecare unitate școlară având un grup țintă format din preșcolari, elevi din învățămîntul primar, gimnazial și liceal.
Activităţiile prestate pe toată perioada derulării proiectului și adaptate condițiilor din perioada pandemiei au fost extrem de complexe și complete căutînd să atingă nevoile educaționale ale elevilor participanți la inovatorul proiect. S-a urmărit dezvoltarea personală și didactică pe mai multe componente: educaţie formală; pregatire pentru viață și acțiuni care vizează prevenirea/combaterea discriminării; segregării și promovarea interculturalității; pregatirea pentru participare la concursuri, pentru dezvoltarea nonformală a competențelor de lectură în limba maternă, matematică și TIC la nivelul elevilor din claselor cuprinse în învățământul obligatoriu. Obiectivele s-au atins prin activități de tip ateliere de dezvoltare personală cu activități non-formale, “grădiniţa de vară şi de week-end” și „școala de vară” care au consituit tot atâtea prilejuri de relaxare ;i acumulare de cunoștințe necesare pentru o dezvoltare profesională și personală durabile. “Activitățile au fost susținute în fiecare unitate școlară, printre beneficiarii fiind și cadrele didactice care au fost instruite gratuit prin cursul acreditat ”Comunicare eficientă pentru un climat educațional propice învățării” și au fost îndrumate permanent de coordonatorii proiectului, inspectori școlari de specialitate. Cadrele didactice au primit materiale și resurse educaționale pentru pregătirea elevilor dar și stimulente pentru a combate abandonul școlar. Permanent, elevii au fost evaluați prin fișe de lucru elaborate pe nivel de învățământ și cu un grad de dificultate diferit. Rezultatele au fost analizate și discutate în ateliere de lucru apoi au fost aplicate activități formale și ateliere non-formale pentru recuperare, integrare și performanță”, a precizat prof. Ani Drăghici, inspector pentru proiecte educaţionale în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj. Au fost create materiale pentru elevi – fișe de lucru, teste, chestionare, materiale pentru profesori, work-shoop-uri, platforme venite să sprijine activitatea non-formală. În vacanța de vară a anului școlar 2019-2020, elevii au participat la o activitate deosebită, o tabără de vară în stațiunea montană Slănic Moldova (august 2019). Desfășurată atât în scop recreativ și în scop educativ, tabără de vară a avut un programul axat pe nevoile de dezvoltare a elevilor cuprinzând următoarele tipuri de activități: activități de consiliere; jocuri reacreative și de dezvoltare personală pentru elevii de gimnaziu; orientare în carieră pentru elevi de liceu. Sub îndrumarea echipei de implementare a proiectului, care a dovenit o pregătire profesională deosebită, adaptată cerințelor educaționale la nivel european, s-au desfășurat o multitudine de ateliere precum “Biblioteca Vie”, „Dezvoltare personală”, “Pictură neconvențională”, „Experimentezi, te distrezi, descoperi!”.
Primăvara 2020 a venit cu o schimbare: educaţia online
Primăvara lui 2020 a venit cu o schimbare de paradigmă în educație, dar și în proiectele derulate: educație în mediul online. În contextul pandemiei și al distanțării sociale, Inspectoratul Școlar Județean Dolj și Asociația Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație și-a mutat activitățile și întâlnirile cu grupul țintă în mediul online. Astfel, experții din cadrul proiectului Învățământ de calitate pentru viitorul copiilor noștri în județul Dolj au rămas alături de copiii, profesorii și părinții din grupul țintă și au oferit o serie de sugestii de activități, precum un tur virtual al unuia dintre cele mai cunoscute și interesante muzee din România. Nevoia unei educații de calitate a fost motorul acestui proiect, iar echipa de experți a proiectului a propus o serie de ateliere nonformale specifice sărbătorilor pascale, menite să dezvolte creativitatea, dar și gustul pentru artă și frumos al copiilor din grupul țintă. În plus, educația nonformală a fost gândită astfel încât să dezvolte cunoștințele copiilor legate de tradițiile de Paște dar și să îi apropie de tradițiile populare și de obiceiurile existente în lume. Preșcolarii au continuat și ei educația de acasă. Micuții au avut la dispoziție două fișe de lucru în cadrul activităților specifice Grădiniței prietenoase: Vaza cu flori și Iepurașul de Paște. Activitățile au avut drept scop stimularea expresivității și a creativității prin pictură/ desen. Elevii din învățământul primar au avut la dispoziție o colecție de fișe de lucru, adaptate vârstei și nivelului de învățare, atât pentru Limba Română cât și pentru Matematică. Competențele digitale sunt extrem de importante în această perioadă, mai ales de când întreaga viață pare să se fi mutat în online. Așadar, elevii din grupul țintă au beneficiat de două cursuri audio în cadrul atelierului Învățăm să scriem pe calculator. Experții din cadrul proiectului nu au uitat de importanța unei educații continue. Cum în această perioadă este vital să menținem viu interesul copiilor pentru educație, dar și contactul lor cu educația și școala, specialiștii Asociaţiei Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educaţie şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj au propus elevilor o serie de materiale menite să îi pregătească pentru concursurile de matematică și Povești, organizate prin proiect. Nu doar mintea elevilor este importantă, ci și sufletul. În acest sens, experții din proiect au propus o serie de sugestii, unele pentru copii, altele pentru adulți în cadrul secțiunii Stăm acasă și suntem buni împreună.
Profesorii nu au fost nici ei uitaţi
Profesorii nu au fost nici ei uitați. Cadrele didactice au fost susținute în demersul lor de a organiza orele de acasă, în mediul online. În plus, au primit sugestii pentru o mai bună comunicare cu elevii și părinții acestora în vremea pandemiei de coronavirus în cadrul activităţii Dezvoltarea resurselor umane din unitățile de învățământ și dezvoltarea mecanismelor locale de susținere a procesului educațional la nivelul județului Dolj. Din cauza situaţiei incerte din prezent şi viitor, ne-am străduit să adaptăm formatul activităţilor, astfel încât să ne putem adapta situaţiilor neprevăzute şi să putem organiza şi desfăşura activităţile conform cererii de finanţare. Sperăm ca elevii, părinţii / tutorii şi cadrele didactice să se bucure de propunerile noastre şi să găsească în activităţi un mod util şi plăcut de a petrece timpul de acasă, spun reprezentanții IDEE. “Acest proiect,” „Învăţământ de calitate pentru viitorul copiilor noştri, în județul Dolj” constituie, cu siguranță, o bază solidă în dezvoltarea pe termen lung a personalității elevilor beneficiari prin prizma consolidării competențelor cheie. Toate activitățile desfășurate, dar și informațiile legate de proiect sunt pe www.sieuinvat.ro, a mai spus Ani Drăghici. Iată care sunt unităţile şcolare din judeţul Dolj, parte din proiect: Scoala Gimnazială “Constantin Argetoianu” din Argetoaia, Şcoala Gimnazială ” Eufrosina Popescu” din Botosesti – Paia, Scoala Gimnazială din Bralostita, Liceul Teoretic “Gheorghe Vasilichi” Cetate, Liceul “Traian Vuia” Craiova, Liceul “Matei Basarab” Craiova, Liceul tehnologic de Ind. Alimentara din Craiova, Şcoala Gimnazială din Greceşti, Şcoala Gimnazială “Ion Creangă” Craiova, Şcolile Gimnaziale din Ghindeni şi Teasc.