Experienţă pentru elevii Liceului “Charles Laugier” din Craiova, în Turcia

0
131

În cadrul acreditării Erasmus+ pentru domeniul educației școlare, de care beneficiază Liceul “Charles Laugier” din Craiova (contract numărul 2024-1-RO01-KA121-SCH-000207483), un grup de 12 elevi, însoțit de profesorul Bîrsan Sorin, a participat la o mobilitate educațională desfășurată la Liceul “Hagi Sabanci Anatolian Hight School din Mersin”, Turcia, în perioada 22 februarie – 02 martie.

Mobilitatea a oferit elevilor oportunitatea de a învăța într-un mediu internațional, de a interacționa cu tineri dintr-o altă cultură și de a se implica în activități educaționale variate. Atelierele organizate în cadrul acestei experiențe au avut un rol esențial în dezvoltarea competențelor interculturale, academice și sociale ale participanților. Beneficiind de transport “verde”, în drumul către Mersin a fost inclusa o escală în Ankara, capitala Turciei, unde elevii au vizitat cele mai importante obiective turistice și culturale: Mausoleul lui Mustafa Kemal Atatürk (Anıtkabir) – un simbol al identității naționale turce, vizita aici oferind elevilor o perspectivă asupra istoriei moderne a Turciei și a moștenirii lăsate de fondatorul republicii; Cartierul istoric Ulus și Cetatea Ankarei – Elevii au descoperit un amestec fascinant de influențe otomane și bizantine, admirând panorama orașului de la înălțimea zidurilor fortificate; Moscheea Kokatepe: cea mai mare moschee din oraș, construită între 1967 și 1987. Arhitectura sa impunătoare combină stilul otoman clasic cu influențe moderne, având patru minarete înalte și o cupolă impresionantă; Moscheea Melike Hatun este una dintre cele mai noi și impresionante moschei din oraș, inaugurată în 2017. Cu o arhitectură grandioasă inspirată din stilul otoman-clasic, are patru minarete și o cupolă spectaculoasă. Este un important centru de cult și atracție turistică, reflectând atât tradiția, cât și modernitatea capitalei turce.

Ateliere educaţionale

Activitățile derulate în parteneriat cu elevii turci s-au desfășurat pe ateliere educaționale având ca teme dezvoltare personală și colaborare internațională.

  1. Atelierul „Știința – o punte între țări, culturi, popoare”

Acest atelier a fost dedicat rolului științei în apropierea dintre națiuni și importanței cercetării pentru progresul societății. Elevii români și turci au fost provocați să descopere exemple de descoperiri științifice care au avut un impact global și să analizeze modul în care colaborarea internațională contribuie la avansul tehnologic. În cadrul activității, elevii au lucrat în echipe mixte pentru a realiza prezentări despre oameni de știință din diferite țări, punând accent pe descoperirile care au influențat domenii precum medicina, fizica sau tehnologia. De asemenea, au participat la experimente demonstrative menite să evidențieze universalitatea legilor științifice și rolul educației STEM în dezvoltarea viitoarelor generații.

  1. Atelierul „Arta comunicării”

Un alt atelier de impact a fost „Arta comunicării”, unde elevii au fost încurajați să reflecteze asupra modului în care limbajul, gesturile și tonul vocii influențează interacțiunile umane. Prin jocuri de rol și exerciții de comunicare, participanții au analizat situații reale în care diferențele culturale pot influența înțelegerea mesajelor. De asemenea, au discutat despre importanța ascultării active și a empatiei în stabilirea unor relații sănătoase, atât în mediul școlar, cât și în viața personală. Elevii au fost provocați să rezolve scenarii de comunicare interculturală, găsind soluții pentru a evita neînțelegerile și pentru a îmbunătăți dialogul dintre persoane provenind din medii diferite.

  1. Atelierul „Cetățeni responsabili”

În acest atelier, elevii au discutat despre drepturile și responsabilitățile tinerilor în societate și despre modul în care fiecare poate contribui la binele comunității. Prin analiza unor exemple de inițiative civice de succes, participanții au înțeles importanța implicării active și a voluntariatului. Un moment important a fost dezbaterea despre cetățenia europeană, unde elevii au fost împărțiți în grupuri și au analizat teme precum protecția mediului, educația incluzivă și digitalizarea administrației publice. De asemenea, au fost prezentate modele de inițiative studențești din România și Turcia, iar elevii au lucrat împreună la elaborarea unor propuneri de proiecte pentru îmbunătățirea vieții școlare, dezvoltându-și astfel competențele de leadership și gândire critică.

  1. Atelierul „Dicționar român-turc-englez”

Acest atelier a avut scopul de a îmbunătăți competențele lingvistice ale elevilor printr-o abordare interactivă și creativă. Elevii români și turci au lucrat împreună pentru a realiza un mini-dicționar trilingv, incluzând expresii uzuale și termeni relevanți pentru comunicarea de zi cu zi. Atelierul a fost organizat sub forma unui joc educațional, în care participanții au fost provocați să traducă expresii și să le folosească în propoziții corecte. De asemenea, au utilizat platforme digitale pentru a crea materiale interactive, ceea ce a consolidat legătura dintre educație și tehnologie. Această activitate a demonstrat cât de importantă este cunoașterea mai multor limbi pentru integrarea în societatea globalizată și pentru consolidarea relațiilor internaționale.

  1. Atelierul „Prietenie dincolo de granițe”

Ultimul atelier a fost unul emoționant și plin de inspirație, având ca temă rolul prieteniei în dezvoltarea relațiilor interculturale. Elevii au fost încurajați să împărtășească experiențe personale legate de interacțiunea cu persoane din alte țări și să discute despre valorile comune care unesc tinerii din întreaga lume. Prin activități de team-building, participanții au experimentat importanța colaborării și a încrederii reciproce, construind punți de prietenie ce vor dura dincolo de acest proiect Erasmus+. Momentul de încheiere a fost marcat de o activitate creativă, în care elevii au realizat o hartă simbolică a prieteniei, pe care au notat gânduri și impresii despre experiența trăită.

 

Impactul atelierelor asupra dezvoltării elevilor

Participarea la aceste ateliere a avut un impact major asupra elevilor, contribuind la: Dezvoltarea competențelor de comunicare și înțelegerea importanței ascultării active; creșterea încrederii în sine și a capacității de a colabora în echipe internaționale; îmbunătățirea abilităților de argumentare și gândire critică prin dezbateri și exerciții interactive; creșterea motivației pentru învățarea limbilor străine și utilizarea tehnologiilor educaționale; crearea unor legături de prietenie durabile cu elevii din Turcia, consolidând dimensiunea interculturală a educației.

Descoperirea patrimoniului cultural și natural al Turciei

Vizitele organizate în cadrul programului au inclus: Muzeul de Arheologie din Mersin – O călătorie prin istoria antică a regiunii mediteraneene; Castelul Kizkalesi – Una dintre cele mai mari fortărețe ale regiunii, amplasată pe o insulă în largul Mării Mediterane; Peștera Astim – Un loc spectaculos, unde elevii au descoperit frumusețea formațiunilor carstice; Excursie în Cappadocia – Elevii au explorat celebrele formațiuni de tuf vulcanic, orașele subterane și bisericile rupestre din această zonă unică a Turciei.

 Întoarcerea acasă şi rezultatele experienţei

Pe drumul de întoarcere, grupul a petrecut două nopți în Istanbul, unde elevii au avut ocazia de a explora faimoasele obiective turistice ale fostei capitale a Imperiului Otoman: Hagia Sophia și Moscheea Albastră – Două dintre cele mai impresionante monumente arhitecturale din lume, ce reflectă fuziunea dintre influențele bizantine și otomane; Croazieră pe Bosfor – O experiență inedită, care a oferit o priveliște spectaculoasă asupra Istanbulului, orașul ce unește Europa și Asia; Marele Bazar și Bazarul de Condimente – O incursiune în atmosfera tradițională a Istanbulului, unde elevii au avut ocazia de a descoperi produse artizanale, mirodenii și dulciuri tradiționale turcești.  Oprirea în Istanbul a reprezentat un prilej excelent pentru elevi de a înțelege mai bine moștenirea culturală și istorică a Turciei, completând astfel experiența educațională a mobilității Erasmus+. „Aceste ateliere au fost punctul central al mobilității Erasmus+, oferindu-le elevilor noștri ocazia de a învăța prin experiență directă și colaborare internațională. Modul interactiv de desfășurare a activităților a demonstrat că educația nu se limitează la sala de clasă, ci poate fi un proces dinamic și captivant. Am văzut cum elevii și-au îmbunătățit încrederea în sine, și-au dezvoltat abilități esențiale și și-au făcut prieteni dintr-o altă cultură. Această experiență le-a deschis noi orizonturi și le-a oferit motivația de a continua să exploreze și să învețe. Toate aceste activitati nu s-ar fi putut realiza fără o bună colaborare cu conducerea şi profesorii scolii gazdă. Mulţumirile noastre se îndreaptă către directorul adjunct Fikret Yıldırım;  profesor de germană și responsabil pentru proiectele Erasmus+ , Osman Sabri Göknur; profesoara de Limba engleză,  Zehra Tuncer;  profesorul de informatică, Aydan Alkan Yılmaz, profesoara de Biologie,  Dilek Günal, profesorul de Matematică,  Sükrücan Cikoglu,  si profesorul de Geografie,  Yunus Yaman”,  a precizat Sorin Bîrsan.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *