După mai mulţi ani de aşteptare, se pare că proiectul autostrăzii Craiova-Piteşti revine din nou în actualitate. Primarul Lia Olguţa Vasilescu a anunţat că s-au făcut toate demersurile pentru construirea acesteia şi că lucrările vor fi suportate de investitori străini. Tot aceştia vor fi cei care o vor administra pe o perioadă de 30 de ani, urmând să-şi recupereze banii dintr-o taxă de tranzit pe care o vor percepe în acest timp.
Primarul Lia Olguţa Vasilescu a dezvăluit recent că autostrada Craiova –Piteşti va fi construită în perioada următoare. Potrivit edilului din Bănie, în acest moment se poartă discuţii cu oameni de afaceri din afara ţării care sunt interesaţi să concesioneze terenul şi, apoi, să realizeze cele patru benzi de circulaţie, câte două pe fiecare sens de mers, care vor lega Craiova de Piteşti. ”Vestea bună e că sunt persoane care sunt interesate de concesiune. Chiar am vorbit cu câteva persoane din afara ţării, care au vorbit şi la Guvernul României pentru asta. Important e că ei îşi asumă construcţia autostrăzii Craiova – Piteşti pe care noi nu putem să o facem”.
Taxă de tranzit de 5 euro
Potrivit înţelegerii, după ce autostrada va fi terminată, cei care o vor administra vor impune o taxă de tranzit. Olguţa Vasilescu a precizat că se ştie deja care este cuantumul taxei pe care privaţii vor să o perceapă încă de pe acum. ”O să plătim cu toţii o taxă de 5 euro ca să mergem pe ea, dar eu zic că scoatem banii din benzină”, a spus primarul, referindu-se la economiile pe care şoferii le vor face dacă vor avea la dispoziţie o autostradă, faţă de un drum naţional care, pe alocuri, nu este modernizat şi are restricţii. Autorităţile susţin că, în mod normal, ar trebui să se suporte o finanţare de 500 milioane de euro ”şi e dificil de găsit această sumă”. Din acest motiv, construcţia în sistem privat ar fi singura variantă.
Autostrada va fi exploatată timp de 30 de ani
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a publicat anunţul de intenţie privind concesiunea ”proiectării, construcţiei, finanţării, operării şi întreţinerii autostrăzii Craiova – Piteşti”. Valoarea estimată a lucrărilor este cuprinsă între 840 milioane de euro şi 1,1 miliarde de euro, fără TVA. Conform anunţului de intenţie, CNADNR va adjudeca licitaţia pentru acest proiect pe data de 28 iunie. Durata contractului va fi de 360 de luni (30 de ani) de la data adjudecării lui. Concesionarul se obligă să proiecteze, să finanţeze, să construiască, să întreţină şi să opereze autostrada Craiova – Piteşti. Pentru recuperarea investiţiei, concesionarul va introduce un tarif (o taxă) de drum.
Autostrada Sudului, varianta fără plată
Pe lângă această autostradă, care va fi privată, există planuri şi pentru o alta. Autorităţile centrale vorbeau, la mijlocul anului trecut, despre construcţia unei autostrăzi care să lege Bucureştiul de Timişoara, prin Craiova. Traseul acestei autostrăzi a Sudului era propus să fie Bucureşti-Alexandria-Slatina-Filiaşi-Drobeta Turnu Severin-Caransebeş-Lugoj, porţiunea dintre Craiova şi Lugoj fiind parte a ramurii sudice a Coridorului IV Paneuropean pentru care se pot obţine fonduri europene nerambursabile în proporţie de 85% din valoarea investiţiei. Această autostradă, făcută cu fonduri europene, ar urma să aibă şi o ramură care leagă Craiova de podul Calafat-Vidin, şi acest tronson făcând parte din acelaşi coridor paneuropean. Conform acestei variante, Craiova va fi totuşi legată de Piteşti printr-un drum expres de 121 de kilometri pentru care există documentaţie.