ARPIA a prezentat copia avionului Coandă 1910

0
800

Ieri-dimineaţă, la Baza de reparaţii a Aeroclubului Român, a fost văzută, în premieră, într-o demonstraţie de rulaj, pe pistă, copia avionului Coandă 1910, după o muncă asiduă de mai bine de trei ani de zile a reprezentanţilor Asociaţiei Române pentru Propagandă şi Istoria Aeronaunticii, filiala Craiova. Cu această ocazie a fost prezentat proiectul memorialului închinat savantului Henri Coandă. Copia avionului Coandă 1910 a fost realizată sub patronajul ARPIA, filiala Craiova, cu sprijinul substanţial al inginerului aeronautic Marian Jean Marinescu, europarlamentar român.

Realizarea replicii avionului Coandă 1910 s-a impus ca o necesitate în perioada actuală, ca o contribuţie a ARPIA – filiala Craiova la recunoaşterea pe plan naţional şi internaţional a descoperirilor şi invenţiilor marelui savant Henri Coandă. Potrivit aprecierilor apărute în presa de specialitate a anului 1910, directorul revistei „Le tehnique aeronautiqe” George Espitalie, a consemnat că „din puţinele aeroplane prezente la Salonul internaţional de aeronautică de la Paris, avionul Coandă impresionează şi reprezintă noutăţi nemaicunoscute până acum”. La acelaşi salon, G. Eiffel, adânc impresionat de acest prim avion cu reacţie, de originalitatea construcţiei inventatorului român, care nu avea decât 24 de ani, l-a bătut pe umăr spunându-i: „Păcat, băiete, că te-ai născut cu 30, dacă nu chiar cu 50 de ani prea devreme”. Comandor av. Ion Crăciunescu, preşedintele ARPIA Craiova, a precizat că, în calitatea de realizatori ai acestei replici, au urmărit ca în procesul tehnologic să evidenţieze, static şi parţial funcţional, noutăţile aduse la construcţia avionului, care în timp s-au mai perfecţionat, deşi în esenţă au rămas aceleaşi ca bază a construcţiei avioanelor moderne civile şi militare.

Se va stabili o locaţia pentru Memorialul Coandă

Anterior acestui eveniment, a avut loc Şedinţa Consiliului Director al asociaţiei, în cadrul căreia s-au discutat opţiunile cu privire la locul în care va fi amplasat Memorialul Coandă. La această şedinţă au fost invitaţi şi reprezentanţii, Consiliului Judeţean Dolj, Primăriei municipiului Craiova şi Primăriei Perişor. “Am vrut să vă prezentăm astăzi (n.r. – ieri) strădania noastră de mai bine de trei ani, adică a unui grup de aviatori, dispuşi să-şi ducă mai departe demersul local, visul şi aspiraţiile. Ceea ce vedeţi aici, este o copie 1/1 a avionului Coandă, care a fost prezentat în premieră, la Paris, în 1910. În cadrul şedinţei pe care am avut-o înainte de această prezentare, am discutat cu factorii de decizie despre o anumită locaţie unde să fie amplasat Memorialul Coandă. Am lucrat cu plăcere într-o hală ce ţine de compania Reloc şi care ne-a fost pusă la dispoziţie prin bunăvoinţa domnului europarlamentar Marian Jean Marinescu, care ne-a ajutat foarte mult, inclusiv financiar”, a precizat comandor av. r. Ion Crăciunescu, preşedinte ARPIA.

Motorul, un Artouste III B

Echipa de lucru a fost coordonată de comandorul Ilie Dumitrescu, vicepreşedinte ARPIA, omul care, cu pasiune şi profesionalism, a elaborat planurile de execuţie. “Am căutat să respectăm cât mai fidel forma şi profilul aerodinamic şi datele geometrice ale proiectului original, pentru scara 1/1. Comandorului Crăciunescu i-a revenit sarcina de a lupta pentru obţinerea motorului, un Artouste III B, care a sosit în iulie 2012 de la Şcoala de Aplicaţii a Statului Major al Forţelor Aeriene. După ce i se face pornirea pe bancul de probe, motorul este montat pe avion, iar la finele lui septembrie 2012 se execută rotirea la rece având ca sursă electrică de alimentare doi acumulatori Caranda. Vopseaua pentru avion a fost asigurată de Policolor, iar în cele din urmă avionul de culoare acaju apare în toată măreţia sa. După ce va rula prin faţa miilor de spectatori pe pista aeroportului din Craiova, va ocupa locul câştigat, într-un ansamblu arhitectural dedicat lui Henri Coandă”, a precizat comandorul Ilie Dumitrescu, fost director al Muzeului Aviatic.

 

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: “Este un eveniment de suflet şi de aceea v-am rugat foarte mult să veniţi astăzi, aici, la Aeroclubul Român. Este un moment unic în viaţă. Nişte oameni deosebiţi şi-au dedicat din timpul lor liber, au alocat din energia lor pentru a pune în operă un proiect atât de frumos – să realizeze replica avionului Coandă 1910. Trebuie să-i apreciem foarte mult, ei sunt mândria noastră. Eu am fost unul din cei care am crezut în acest proiect şi l-am susţinut, dar meritul este al lor. Propun ca această copie să fie amplasată la intrarea în Aeroportul Internaţional Craiova şi o să port discuţii pe această temă cu conducerea Consiliului Judeţean Dolj, dar şi cu staff-ul Aeroportului. Sunt convis că o să găsesc înţelegere la CJ Dolj, pentru că îi ştiu oameni deschişi şi hotârâţi să facă treabă. Eu am dus o machetă a acestui avion la Bruxelles, în 2010 – macheta era făcută de Radu Berceanu – şi am pus-o într-un hol pe unde trecea toată lumea care intra în Parlamentul European. A fost un succes, pentru că astfel s-a aflat că inventatorul motorului cu care zburăm astăzi a fost un român.