Reorganizarea ARACIP naşte controverse

0
57
Reorganizarea Agenției care acreditează, evaluează și autorizează școlile și grădinițele din România, ARACIP, a fost plănuită și pusă în forma unui proiect de hotărâre de guvern fără consultarea niciunui reprezentant al acesteia. Au participat oficiali din Ministerul Educației, printre care ministrul – Sorin Cîmpeanu -, secretarul general, Ioana Lazăr, „oameni de pe direcții” și secretarul de stat pentru echitate și egalitate de șanse, Radu Szekely, a declarat acesta din urmă într-un interviu pentru EduPedu.ro.

Propunerea de „reformă” a ARACIP nu a avut la bază nicio cercetare, cu atât mai mult date științifice sau analize. A pornit de la „constatarea, venită parțial din acel raport al Corpului de Control, că există o suprapunere între cele două roluri – al celor care execută și al celor care decid, sunt aceeași oameni”, a explicat Radu Szekely. Iar soluția aleasă, cu un consiliu format din sindicate, părinți, reprezentanți ai școlilor private, ai cultelor, ai ministerelor de Interne, Apărare și Dezvoltare și ai consiliilor județene, plus un președinte votat dintre aceștia, ar fi inspirată de structura consiliului ARACIS – Agenția de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, susține oficialul. Consiliul ARACIS este format din 17 profesori universitari, 2 reprezentanți ai studenților și un reprezentant al patronatelor din construcții. Proiectul de HG propune un Consiliu ARACIP similar consiliului de administrației dintr-o companie, explică secretarul de stat. „Ce vrem noi merge mână în mână cu proiectul România Educată”, „rolul celor din Consiliu nu va fi să definească standardele și să facă evaluarea calității, ci să vegheze că în asigurarea calității sunt luate în considerare diversele puncte de vedere ale celor care furnizează sau sunt stakeholders în educație”, susține Szekely. Secretarul de stat explică prezența reprezentaților consiliilor județene în Consiliul ARACIP prin faptul că se discută ca liceele să fie preluate de consiliile județene în viitoarea Lege a Educației. Reprezentanții Ministerului Apărării au fost nemulțumiți de felul în care ARACIP le-a întârziat acordarea unei acreditări recente, pentru o școală, motivează Szekely prezența acestora în noul Consiliu propus, la fel și cei de la școlile private sau de la Ministerul de Interne. El spune că se va schimba chiar felul în care vor fi evaluare școlile private pentru că „nu poți aplica aceleași standarde și aceleași limitări ca la sistemul de stat”.