Din cele şase autostrăzi construite cu bani europeni în cadrul Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS T), guvernele de la Bucureşti nu au reuşit să termine nici una, la toate înregistrându-se fie rezilieri de contracte, fie întârzieri în inaugurarea unor tronsoane, fie darea în folosinţă fără terminarea completă a lucrărilor. În schimb, fiecare lot, de câţiva kilometri, a fost inaugurat cu mare fast.
Astfel, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a atribuit asocierii italo – germane Astaldi – Max Boegl un contract de 308 milioane de lei (69 milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea primului tronson al autostrăzii Nădlac – Arad, început de constructorul Romstrade, deţinut de Nelu Iordache. Construcţia acestei autostrăzi, inclusă în reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T), a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat de consorţiul româno – portughez Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 382,9 milioane lei, iar lotul al doilea (16,6 km) de compania germană Alpine Bau, pentru 411,4 milioane lei. CNADNR a reziliat însă, în 2012, contractul pentru primul tronson, din cauza întârzierii lucrărilor, iar în 2013 a reziliat şi contractul de proiectare şi execuţie a lotului 2, după falimentul Alpine Bau. Proprietarul Romstrade, Nelu Iordache, se află în arest şi a fost trimis în judecată în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru acest tronson, fiind acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune. Lucrările de construcţie pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuţie iniţial fiind de un an şi jumătate.
Pe Orăştie-Sibiu se circulă pe trei tronsoane din patru
CNADNR a deschis, la 19 decembrie, traficul pe trei din cele patru loturi ale autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o lungime totală de 60,5 kilometri, în urma unei investiţii de 1,46 miliarde lei (326,5 milioane euro), fără TVA. Cele trei loturi (I, II şi IV) au lungimi de 24,1 kilometri, 19,7 kilometri şi, respectiv, 16,6 km. Şoferii vor putea circula pe autostradă de la Orăştie până în localitatea Cunţa din judeţul Alba, după care urmează o porţiune încă nefinalizată, până la Sălişte (judeţul Sibiu), şi în continuare lotul IV al autostrăzii, până la Sibiu. Valoarea contractului de proiectare şi execuţie pentru primul lot, construit de austriecii de la Strabag, este de 551 milioane lei fără TVA, din care s-a decontat 35,4% în 2013. În cazul lotului II, adjudecat de Straco Grup (România) şi Studio Corona Civil Engineering din Italia, valoarea contractului a fost de 551 milioane lei fără TVA, procentul decontat în 2013 fiind de 43,6%. Lotul IV a fost construit de asocierea italiano-română Astaldi-Euroconstruct Trading ’98-Astalrom, în baza unui contract de 530,7 milioane lei fără TVA, din care s-a decontat 40% anul trecut. Lotul III, câştigat de italienii de la Impreglio, va fi inaugurat în 2014, deoarece au apărat „probleme tehnice grave”, potrivit directorului CNADNR, Narcis Neaga.
Între Lugoj şi Deva au fost finalizaţi doar 27 de km din 71,9 km
Întârzieri s-au înregistrat şi la construcţia autostrăzii Lugoj-Deva. Primul tronson al acesteia, în lungime de 27 de kilometri, a fost deschis circulaţiei pe 23 decembrie, cu nouă luni mai târziu decât termenul stabilit. Potrivit fişei tehnice, acest tronson, în lungime de 27,620 de kilometri, ar fi trebuit să fie finalizat în 10 aprilie. Primul lot al autostrăzii a fost construit de consorţiul Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni, valoarea investiţiei fiind de 681.040.913,98 lei, la care se adaugă TVA. Acesta are câte două benzi de circulaţie pe sens, zece poduri şi 18 pasaje. Lucrările nu sunt însă finalizate în totalitate, lipsind parapeţii şi spaţiile pentru servicii. Acestea urmează să fie finalizate până în 2015. Totodată, premierul Victor Ponta a declarat că subtraversările pentru urşi care vor fi construite aici vor costa Guvernul între 30 şi 32 de milioane de euro. Contractul pentru construcţia lotului II al autostrăzii Lugoj – Deva a fost atribuit, la 18 octombrie, asocierii italiene Salini – Secol. Proiectul a fost estimat la 1,081 miliarde lei, dar lucrările au fost adjudecate pentru 562,7 milioane lei. Pentru lotul III, contractul a fost adjudecat, la 21 octombrie, de consorţiul Teloxim Con (controlată de omul de afaceri Theodor Berna) – Comsa (Spania) – Aldesa Construcciones (Spania) – Arcadis Eurometudes (Olanda) pentru 579,9 milioane lei, proiectul fiind evaluat iniţial la 1,008 miliarde lei, potrivit CNADNR. Cele trei loturi însumează 71,9 kilometri.
Mai avem până să ajungem la mare pe autostradă
Probleme există şi la cea de-a patra autostradă din POS T, Cernavodă-Constanţa. Tronsonul Cernavodă – Medgidia (20,5 km) a fost inaugurat pe 19 iulie 2012, circulându-se însă pe o singură bandă pe sens, în regim de drum naţional. După ce Ministerul Transporturilor a reziliat, în 2011, contractul cu firma Colas, a fost organizată o nouă licitaţie, câştigată de consorţiul Astaldi – Max Boegl, acelaşi care lucrează şi la tronsonul Medgidia – Constanţa. Semnarea contractului a avut loc pe 21 septembrie 2011, iar la 7 octombrie au început lucrările. La sfârşitul lunii iulie 2011 au fost inauguraţi 21 de kilometri din autostradă, de la Murfatlar la Constanţa, iar timp de două luni circulaţia s-a desfăşurat pe o singură bandă, până la finalul lui septembrie, când a fost dată circulaţiei şi cealaltă bandă.
Între Timişoara şi Lugoj este gata doar un tronson
La 4 decembrie 2013, CNADNR a atribuit asocierii Tirrena Scavi – Societa Italiana Per Condotte D’Acqua un contract de 423,35 milioane lei (94,7 milioane euro), fără TVA, pentru proiectarea şi construcţia lotului II al autostrăzii Timişoara – Lugoj, la peste un an de la primirea ofertelor din partea constructorilor. Contractul vizează proiectarea şi execuţia unui tronson cu o lungime totală de aproximativ 25,6 km. Primul tronson al autostrăzii Timişoara-Lugoj, în lungime de 9,5 kilometri, a fost deschis circulaţiei pe 23 octombrie 2012, lucrările, executate de asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Construzioni, fiind finalizate cu şase luni înainte de termen. Valoarea primului tronson este de 210.396.462, 74 lei (fără TVA). Autostrada Timişoara-Lugoj are o lungime totală de peste 35 de kilometri, iar valoarea totală a proiectului este de 1.421.992.279 lei. Ea va face parte din Coridorul IV Paneuropean, menit să asigure conexiunea dintre vechile state membre ale Uniunii Europene şi cele care au aderat în 2004 şi 2007.
Arad-Timişoara a fost inaugurată, apoi au început reparaţiile
Lucrările la autostrada Arad-Timişoara – care a fost deschisă traficului în decembrie 2011, deşi proiectul nu era finalizat, astfel că se circula cu restricţii de viteză – au fost recepţionate la 9 august 2013, fiind ridicate şi restricţiile, iar lucrările au o garanţie de doi ani. Execuţia a început în anul 2009, iar termenul de finalizare era de 24 de luni. În decembrie 2011, autostrada a fost deschisă traficului, fără ca şantierul să fie închis. De la deschiderea circulaţiei, pe autostradă au avut loc de mai multe ori reparaţii, în paralel cu lucrările prevăzute în proiect. Autostrada are o lungime de 32,25 de kilometri şi face parte din Coridorul IV Paneuropean. Valoarea lucrărilor la acest tronson este de 482,8 milioane de lei, echivalentul a 135,43 de milioane de euro.
La cele şase autostrăzi se adaugă varianta de ocolire a municipiului Constanţa, în regim de autostradă, care are o valoare totală eligibilă de 260.664.914 lei.