Primăria Craiova face socoteala la autobuzele viitorului

0
799

Peste 100 de autobuzem, electrice și Euro 6, vor circula pe străzile din Craiova, după ce vor fi făcute toate achizițiile din banii europeni pentru care autoritățile au scris deja proiectele. Cel puțin așa promit reprezentanții municipalității, iar în acest număr sunt incluse și autobuzele deja achiziționate cu bani de la bugetul local, dar și cele pe care SC RAT SRL urmează să le cumpere din propriul împrumut.

La ultima ședință a CLM Craiova, de săptămâna trecută, pornind de la un punct de pe ordinea de zi care făcea referire la tramvaiele pe fonduri europene, primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a făcut o trecere în revistă a achiziților de autobuze pe care municipalitatea le va face în următoarea perioadă, toate urmând să ajungă apoi în trafic, pe străzile din Bănie. În primul rând, edilul a pus la socoteală cele 29 de autobuze poloneze, marca Solaris pe care Primăria Craiova le-a achiziționat, în anul 2014, pe bază de licitație, de la asocierea de firme Solaris Bus & Coach SA – SC IAC. După cum se știe, aceste autoritățile au inițiat atunci un proiect de înnoire a parcului de autobuze din oraș, cele existente fiind foarte uzate, și au propus consilierilor încheierea unui acord-cadru de achiziție a mijloacelor de transport public, pe patru ani, cu o valoare de 50 milioane de lei. Primele 17 autobuze poloneze au fost comandate chiar în anul respectiv, pentru care autoritățile au plătit 14,8 milioane de lei. S-a dovedit că nu au mai apucat să cumpere decât 29 de astfel de autobuze – ultimele cinci venind în acest an – renunțându-se la acest proiect întrucât era vorba de autobuze Euro 5, care nu mai sunt de actualitate.

Autobuzele pe fonduri UE ar putea fi tot electrice

Un număr de 35 de autobuze vor fi achiziționate pe fonduri europene, pe axa 4 a POR. Autoritățile au depus deja documentația pentru acest proiect și se așteaptă, potrivit acestora, definitivarea procedurilor pentru cererea de finanțare, astfel încât reprezentanții municipalității să fie în măsură să organizeze licitația pentru cumpărarea acestora. În vară, autoritățile susțineau că vor opta ca aceste 35 de autobuze să fie, totuși, hibride – recomandarea UE este să fie ecologice, adică electrice sau hibride – considerându-se că vehiculele electrice sunt costisitoare ca și întreținere. Astfel, un autobuz electric, care se ridică la suma de 450.000 de euro, însă funcționează pe baza unui acumulator care trebuie înlocuit la doi ani, operațiune care ar necesita încă 200.000 de euro. De atunci și până acum, planurile autorităților s-au mai schimbat. La ultima sa intervenție pe acest subiect, Mihail Genoiu a anunțat faptul că autobuzele pe fonduri UE vor fi și ele tot electrice.

40 autobuze Euro 6, cu bani de la BERD

Autoritățile au mai pus la socoteală o serie de 40 de autobuze Euro 6, pe care intenționează să le cumpere cu ajutorul BERD (Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare), precum și cele 10 autobuze pe care le va achiziționat SC RAT SRL, din împrumutul de 3 milioane de lei, pe care tot consilierii municipali l-au aprobat în acest an. Cum suma nu este una foarte mare, vehiculele pe care le va lua fosta regie de transport vor fi unele second-hand. La capitolul achiziții noi, însă, se adaugă cele 17 tramvaie pe care autoritățile le așteaptă tot din fonduri europene. Spre deosebire de proiectul privind autobuzele, cel care se referă la tramvaie este gestionat de Ministerul Dezvoltării și, după cum au precizat reprezentanții Primăriei Craiova, este chiar mai avansat decât primul, ceea ce ar presupune că tramvaiele vor fi primele care vor sosi în Bănie.